Sociální síť TikTok globálně překonala miliardu uživatelů. V Česku ji používá 1,5 milionu lidí

Logo sociální sítě TikTok

Foto: Antonbe/Pixabay

Video, hudba, tanec a noví tvůrci všeho druhu. To je ve zkratce sociální síť TikTok, která v posledních letech rapidně roste zejména mezi mladšími ročníky. Původem čínská aplikace teď oznámila, že globálně překročila jednu miliardu aktivních uživatelů. Znamená to, že alespoň jednou měsíčně ji zapne přibližně sedmina světové populace.

V kontextu jiných sociálních sítí není toto absolutní číslo tak závratné. Jak upozornil magazín TechCrunch, například Facebook měl coby největší sociální síť světa letos v červnu 2,9 miliardy měsíčně aktivních uživatelů, což ovšem reprezentovalo jen sedmiprocentní meziroční nárůst.

TikTok ovšem i při obřím množství uživatelů dokázal za stejnou dobu vyrůst o 45 procent – loni v červenci měl 689 milionů uživatelů. „Více než miliarda lidí přichází na TikTok, aby se zabavila, inspirovala nebo objevila něco nového. Ať už je to sport, umění, kultura, hudba nebo móda,“ řekla ve zdravici fanouškům šéfka TikToku Vanessa Pappasová. Jedná se tak o první globální sociální síť mimo impérium Marka Zuckerberga, která miliardové mety dosáhla.

TikTok vlastní čínský koncern ByteDance, který jej spustil před pěti lety v Číně pod lokálním názvem Douyin. ByteDance také drží pozici jedné z nejhodnotnějších, soukromě vlastněných firem světa s hodnotou odhadovanou na 100 miliard dolarů (2,4 bilionu korun). Tento status však zároveň znamená, že obvykle nemusí zveřejňovat žádné oficiální údaje, díky čemuž jsme ve statistikách odkázáni spíše na odhady.

tiktok-iphone

Aplikace sociální sítě TikTok

Foto: Aaron Weiss/Unsplash

Čínský původ dostal TikTok už nejednou do kontroverzní situace – naposledy loni, když se do sporu vložil i tehdejší americký prezident Donald Trump a hrozil, že ve Spojených státech aplikaci zakáže. Ačkoliv se to nakonec nestalo, konkurent v podobně Instagramu využil situace a naplno spustil svého klona TikToku nazvaného Reels.

TikTok je nadmíru populární i v Česku. Jak pro ČTK minulý týden řekla agentura Ami Digital, z jejího průzkumu vychází, že za rok se počet tuzemských uživatelů sítě zdvojnásobil na 1,5 milionu. Alespoň nějakou zkušenost s ním má 21 procent české internetové populace a velikostně je v Česku srovnatelný se Snapchatem nebo LinkedInem.

„Je to sociální síť hodně používaná nejmladšími uživateli, pravidelně ji navštěvuje 32 procent lidí ve věku 15 až 29 let. Mladší respondenty průzkum AMI Digital Index nesleduje, ale reálně tam bude TikTok ještě populárnější. Naopak u starší části populace jsou to pouze jednotky procent,“ řekl pro ČTK ředitel Ami Digital Vladan Crha.

Stejnou cifru, tedy 1,5 milionu uživatelů, uvádí i server Tiktokuj.cz, který se zaměřuje na využití komerčního potenciálu této rostoucí sociální sítě. Podle jeho dat je však 83 procent českých uživatelů TikToku starší osmnácti let, a téměř třetině uživatelů je více než 24. Mírně převažují ženy nad muži. Průměrně denně stráví v aplikaci 83 minut.

„TikToku se podařilo nabrat jednu miliardu měsíčně aktivních uživatelů také rychleji než kterékoliv jiné sociální síti. Věříme, že v brzké době by mohl dohnat Instagram, který má 1,4 miliardy měsíčně aktivních uživatelů,“ řekl pro CzechCrunch David Duc z portálu Tiktokuj.cz. Tvrdí, že na čínské sociální síti také vzniká většina trendů, které následně jsou vidět na Instagram Reels nebo YouTube.

TikTok už také dokázal vynést do popředí nové české influencery. Ti nejslavnější však od počátku vytváří obsah v angličtině, čímž mohou zaujmout globální publikum. Největším českým tiktokerem je Ondy Mikula. Ostravský rodák díky své divácky nenáročné tvorbě dokázal získat už přes 20,5 milionu sledujících.

Pečlivě si však chrání své soukromí a mimo sociální sítě neposkytuje rozhovory do médií. Počty jeho sledujících rychle rostou a řadí se i ke světové špičce – pro srovnání, padesátka nejsledovanějších účtů začíná na 28 milionech sledujících.

S přispěním ČTK.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.