Solární elektromobil z Nizozemska bude k mání v příštím roce. Díky masivním investicím se dočkáme i jeho levnější verze
Když může slunce pohánět celý dům, proč by nemohlo pohánět automobil? S koncepcí vozu se solárním pohonem aktuálně pracuje hned několik automobilek, jmenovitě například Sono se svým vozem Sion, futuristická Aptera a její model Sol či odvážný Ocean od Fiskeru. A do souboje vládců slunečních paprsků se chce zapojit i nizozemská automobilka Lightyear.
Lightyear má zahájení prodeje svého prvního modelu na dosah ruky a na kontě nových 110 milionů dolarů (2,4 miliardy korun) získaných v posledním kole financování. Firma, jejíž základnu tvoří bývalí studenti univerzity v Eindhovenu, v současné době pracuje na elektromobilu se solárním pohonem, který by měl být schopen na jedno nabití urazit až 725 kilometrů.
Tím se nizozemská automobilka dostává na nadprůměr, který se pomalu ale jistě blíží i nedávnému rekordu elektromobilu od automobilky Lucid. Část energie je model Lightyear One navíc schopen získávat díky kolekci slunečních paprsků, které jej za každou hodinu nabíjení popoženou až o dvanáct kilometrů.
Na svůj futuristický projekt automobilka na jaře obdržela investici 48 milionů dolarů, tedy přibližně miliardu korun. Mohlo by se zdát, že se jednalo o finanční injekci, se kterou by tým měl být schopen pohodlně dotáhnout projekt do zdárného konce. Jenže krotit solární paprsky je zřejmě náročnější, než firma očekávala, a Lightyear tak nedávno otevřel nové kolo financování.
V něm byl podstatně úspěšnější než naposledy. „Tohoto milníku jsme dosáhli díky jedné z největších mezinárodních pojišťoven v Nizozemsku, společnosti Cooperation DELA. Tato investice je v souladu s jejich dlouhodobým zaměřením na udržitelnost. Společně můžeme pracovat na našem poslání, kterým je přinést čistou mobilitu všem a všude,“ uvedla automobilka.
Kromě zmiňované pojišťovny se do tohoto investičního kola zapojil například i mecenáš a sběratel umění Joop van Caldenborgh. Spoluzakladatel a současný ředitel Lightyearu Lex Hoefsloot u příležitosti nové investice navíc prozradil, že by se model Lightyear One měl dostat na trh v příštím roce.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTo je ovšem odchýlení od původních plánů, které počítaly se zahájením dodávek koncem tohoto roku. Také nebylo ani blíže upřesněno to, kdy se první zájemci o elektromobil, jehož cena by měla startovat na částce 150 tisíc eur, tedy necelých čtyřech milionech korun, svého vozu dočkají. Mimo investice a plánovaného uvedení vozu na trh však Lightyear prozradil ještě jednu maličkost.
Ani po 110 milionech dolarů se totiž aktuální kolo financování neuzavírá a je stále otevřeno soukromým i veřejným investicím. Důvodem jsou nové plány, v rámci kterých chce Lightyear v roce 2024 uvést na trh svůj druhý model. Tím by se měl stát finančně daleko dostupnější elektromobil taktéž vybavený technologií kolekce solárních paprsků. Více detailů si však společnost prozatím nechává pro sebe.