Spoluzakladatel Penty investuje do mateřské firmy FlixBusu. Další stovky milionů dolarů poženou globální expanzi

Michal MarekMichal Marek

martin-kusik-boxed

Foto: Odyssey 44

Martin Kúšik, zakladatel a CEO Odyssey 44

0Zobrazit komentáře

Autobusová doprava vzkvétá a minimálně v Evropě je nejviditelnějším šampionem pozemní hromadné dálkové dopravy FlixBus. Rychlého rozmachu mladé německé firmy si všímají i investoři a společnost FlixMobility, která stojí právě za autobusovým FlixBusem a vlakovým FlixTrainem, v posledním investičním kole nabrala stovky milionů dolarů.

Už v půlce července v rámci Series F získal FlixMobility od investorů rekordní investici přesahující 500 milionů dolarů. Nyní se ukázalo, že to navíc není konečná. Ke stávajícím investorům se přidalo několik dalších hráčů, kteří do německé firmy vložili další stovky milionů dolarů, přičemž hodnota FlixMoblity má zůstat lehce nad 2 miliardami dolarů.

Z lokálního pohledu je nejzajímavějším jménem mezi investory, kteří se přidali v průběhu léta, Odyssey 44. Jedná se o rodinný fond, za kterým stojí spoluzakladatel a bývalý spolumajitel investiční skupiny Penta Martin Kúšik. Slovenský podnikatel se po odchodu z Penty věnuje právě investicím a FlixMobility je tak dalším zářezem v jeho portfoliu, kde je již řetězec se sportovním zbožím Sportisimo nebo Direct pojišťovna.

FlixBus_bus_4

Foto: FlixBus

Autobus společnosti FlixBus u pražského hlavního nádraží

Součástí rozšířeného kola byly také společnosti Baillie Gifford, Luxor Capital Group a fondy a účty spravované společností BlackRock. Celkem měly přidat blíže neupřesněné nižší stovky milionů dolarů k již zmíněné půl miliardě, kterou do FlixMobility v červenci poslali TCV, Permira, dlouhodobý investor HV Holtzbrinck Ventures a Evropská investiční banka.

Češi po boku zvučných jmen

FlixMobility jinak obvykle příliš sdílný ohledně svých investičních kol není. Během šestileté existence již absolvoval několik investičních kol, ale kolik přesně a od jakých investorů prostředky vybral, není úplně jasné. Po červencovém kole bylo známo to, že Series F přineslo přes půl miliardy dolarů a rozšíření kola další značné prostředky, avšak nikoliv dvojnásobek.

Mezi nejvýznamnější investory FlixMobility každopádně patří globální fond General Atlantic, který investoval i do českého Kiwi.com, a lídr na poli investic do technologií Silver Lake. Právě tito dva hráči pomohli FlixMobility rychle vyrůst ze startupu v globálního společnost v oblasti mobility.

Lokální optikou je každopádně nejzajímavějším bodem zapojení českého fondu Odyssey 44. „Těší nás možnost podílet se na novodobém řešení otázky mobility skrze partnerství s FlixMobility. Jsme hrdí, že stojíme po boku tak zvučných jmen, která ve světě investic a technologií hodně znamenají,“ uvedl k nejnovější investici zakladatel a CEO Odyssey 44 Martin Kúšik.

flixbus-praha

Foto: FlixBus

Autobus společnosti FlixBus u pražského Tančícího domu

„Společnost FlixMobility patří mezi významné světové hráče v sektoru. Z našeho pohledu tvoří v některých regionech na základě svého jedinečného a dnes již těžko replikovatelného byznys modelu v podstatě nový trh, na němž je lídrem. Věříme, že společnost má ve svých rukách všechny předpoklady pro další úspěšný růst. Navíc tak činí v souladu s hodnotami a kritérii, které v Odyssey 44 vyznáváme,“ dodal Hani Himmat, šéf investic v Odyssey 44, který Kúšik po odchodu z Penty založil v roce 2014.

Globální expanze i nová služba pro spolujízdu

Dle vyjádření FlixBusu budou nabyté prostředky využité k další globální expanzi, ale také ke spuštění úplně nové platformy pro spolujízdu autem s názvem FlixCar. Firma se tak pustí do přímého boje s francouzskou službou BlaBlaCar, která funguje i v Česku, kam vstoupila akvizicí lokálního projektu Jízdomat.

Firma stojící za BlaBlaCar naopak před nedávnem spustila službu BlaBlaBus, se kterou chce na vybraných trzích konkurovat FlixBusu, a to i třeba spoluprácí s českým RegioJetem. Zajímavé je, že českou pobočku BlaBlaCar vedl od jejího založení Pavel Prouza, který nyní stojí v čele lokálního zastoupení FlixBusu.

webexpo1

Přečtěte si takéNa letošní WebExpo přijede autor neexistující restaurace, 15letý programátor i experti z Productboardu a IBMNa letošní WebExpo přijede autor neexistující restaurace, 15letý programátor i experti z Productboardu a IBM

Co se týče expanzních snah, firma chce dále posilovat svou pozici ve Spojených státech, kam dorazila v polovině minulého roku a kde se snaží učit lidi jezdit autobusem. Po úspěšném vstupu na západní pobřeží se FlixBus pustil i na východ USA a v roce 2020 plánuje také vstup na nové trhy v Jižní Americe a v Asii.

Pro vlaky FlixTrain znamená investice v příštím roce expanzi do dalších zemí Evropské unie v rámci postupující liberalizace evropského železničního trhu. Společnost současně počítá s investicemi do železniční sítě v Německu, kde FlixTrain již na několika železničních koridorech vlaky provozuje.

FlixBus_Prouza_2

Foto: FlixBus

Pavel Prouza, šéf českého a slovenského FlixBusu

„Jsme potěšeni obrovským nadšením vysoce renomovaných investorů, kteří nám pomáhají nabízet chytrou, dostupnou a udržitelnou dopravu ještě více lidem,“ říká Jochen Engert, CEO a zakladatel společnosti FlixMobility. „Za podpory Baillie Gifford, Luxor Capital Group, Odyssey 44 a BlackRock skrze fondy a účty, které spravuje, jsme na uskutečnění našich ambiciózních plánů dobře připraveni.“

Společnost FlixMobility funguje od roku 2013 a aktuálně prostřednictvím 350 tisíc spojení denně propojuje více než 2 000 destinací v celkem 29 zemích světa. V roce 2018 využilo autobusy FlixBus a vlaky FlixTrain 45 milionů lidí.

Německý zprostředkovatel přepravních služeb při tom spolupracuje s více než 300 nezávislými dopravními partnery, kteří pro něj autobusy a vlaky provozují. Samotný FlixBus a FlixTrain totiž funguje „jen“ jako platforma zajišťující rezervační systém, plánování tras či jednotný standard výbavy autobusů a poskytovaných služeb.