Spor Hajdučka a Staňka rozluštěn. Footshop a Botas odhalují kolekci bot, která v Česku nemá obdoby

Značky představily novou řadu tenisek. Přichází 10+1 modelů, které mají ukázat, že jde spojit poctivou ševcovinu s moderním designem.

Filip HouskaFilip Houska

2

Foto: Vasky / Footshop

Václav Staněk, Peter Hajduček a nové tenisky

1Zobrazit komentáře

Začalo to popichováním na sociálních sítích o tom, jak by se mělo v Česku přistupovat k obuvnictví – a skončilo spoluprací, která může mít na lokální scéně velký význam. Footshop a tradiční český výrobce Botas se spojili, aby představili novou kolekci tenisek. Do oběhu posílají na začátku rovných jedenáct modelů, přes které chtějí jak potěšit fanoušky sneakers, tak pomoci vrátit ševcovinu na střední školy, aby bylo o řemeslu zase slyšet.

Když se před nedávnem rozhořela veřejná hádka mezi Peterem Hajdučkem, který stojí v čele streetwearového obchodu Footshop, a zakladatelem obuvnické firmy Vasky Václavem Staňkem, mnohým mohlo dojít, že na ní něco nehraje. Nejprve posprejovaná výloha Footshopu v centru Prahy, poté poměrně ostré vyjádření Staňka k tomu, že streetwearový prodejce netvoří hodnoty, později Hajdučkova stejně tak tvrdá reakce. CzechCrunch se do celé internetové aféry položil a zjistil, že spíš než o reálný spor může jít o marketingový trik, protože obě firmy zjevně něco chystají.

V ústraní Hajduček a Staněk se svými týmy skutečně pekli novou věc, kterou před pár okamžiky odhalili. Ústřední roli v ní hraje slavná česká obuvnická značka Botas, kterou právě Vasky před rokem zachránily před likvidací a koupily ji. Před časem pod ní reinkarnovaly pár ikonických modelů, postavily jí první novou kamennou prodejnu a teď se ji pokusí nakopnout ještě více, právě díky spolupráci s Footshopem.

Do prodeje už během dneška nasadí deset modelů v rámci nové kolekce Goodbye Nostalgia, do nichž se propisuje jak designový cit Footshopu, přesněji řečeno návrhářky Petry Šorejsové, tak nadčasový styl, pro který jsou botasky všeobecně – a dlouhé desítky let – známé. Pět modelů navrhl Footshop, pět Botas. Nejlépe pak čerstvé siluety ukazuje fotogalerie níže. Jen o nové kolekci, pro kterou oba aktéři sehráli chytré představení na LinkedInu, ale spolupráce není.

Jak naznačovala internetová kampaň, která začala posprejovanou výlohou prodejny Footshopu v centru Prahy, Staněk a Hajduček mají na následující týdny a měsíce v plánu potvrzovat, že poctivá ševcovina a moderní trendy ze světa mohou jít ruku v ruce. Na samotném začátku se tak střetly dva pohledy, kdy zakladatel Vasek sázel právě na ruční řemeslo, zatímco šéf Footshopu budoval byznys mimo jiné s těmi nejlepšími teniskami ze světa.

I název celé kolekce, který zní Goodbye Nostalgia (tedy Sbohem, nostalgie), evokuje, že mezi oběma směry lze alespoň trochu smazat rozdíl. Ostatně to zřejmě bude v plánu – návrhářský tým na nich měl pracovat přes deset měsíců, navíc musel nasadit nové postupy výroby i materiály. „Od počátku vývoje jsem ale věřil, že to naši ševci zvládnou, a ještě tam přidají kousek sebe sama,“ říká Vít Staněk, nový šéf Botasu a bratr Václava.

„Je vidět, že bratři Staňkovi mají profesionální zkušenosti s výrobou a zároveň podnikatelské vize. Spojuje nás pohled na svět, chuť experimentovat, neustále se zlepšovat a objevovat nové horizonty. A proto mám z této spolupráce obrovskou radost. Ještě nikdo nebyl natolik odvážný, aby v Česku vyrobil kolekci tenisek takového rozměru a poslal ji celou ven,“ říká Hajduček.

hajducek-vyloha-stanek-2

Přečtěte si takéZakladatelé Footshopu a Vasky se přou o posprejovanou výlohuHádka, nebo reklamní trik? Zakladatelé Footshopu a Vasky se přou o posprejovanou výlohu

Zapojení Footshopu coby lovebrandu bude mít vliv v komunitě mladých lidí, pro které může být značka Botas velkou neznámou. Ostatně dobu, kdy byly takzvané botasky v kurzu, ani nemuseli zažít. I proto jeden obzvlášť limitovaný model nebude běžně v prodeji. Zákazníci si ho budou muset vydražit na Aukru – a peníze poputují na to, aby se o ševcovině více dozvěděli studenti středních škol.

Konečná vydražená částka bude vyhrazena na znovuotevření oboru Obuvnictví na Technickém lyceu ve Zlíně, tedy městě, kde má ševcovina díky Tomáši Baťovi obrovskou tradici. „Kolem roku 1930 bylo ve Zlíně okolo třiceti tisíc obuvníků v oboru. Okolo roku 2018 jejich počet klesl na sotva 3 500, a to napříč republikou,“ uvádí zlínský rodák Staněk, pro kterého jde o jednu z důležitých misí z pozice mladého podnikatele.

Novinky jsou dostupné jak na e-shopu Vasky, tak na e-shopu Footshopu. Ceny se pohybují okolo tří tisíc korun.

footshop-botas

Foto: Footshop x Botas

Limitovaná edice určená pro dražbu

Šéf Applu dřív nazul i černé „tenisky zločinců“. Teď pro něj Nike stvořilo air maxy přímo na iPadu

Tim Cook při produktové prezentaci nazul Air Max 1 '86s v exkluzivních barvách, které designéři nakreslili na iPadu pomocí tužky Apple Pencil.

Filip HouskaFilip Houska

nike-cook-2

Foto: Apple / Hypebeast

Tim Cook a jeho exkluzivní tenisky

0Zobrazit komentáře

Jednou si před miliony lidí nazul tenisky, ze kterých si internetová komunita dělá srandu, že je nosí výhradně zločinci. Nebo ti, kteří pracují ve fastfoodech. Jindy zase Tim Cook obuje svěží běžeckou obuv, se kterou na prezentacích doplňuje svůj zpravidla odlehčený outfit. Teď ale šéf druhé nejhodnotnější firmy světa nasadil něco, co nikdy nikdo neměl – a zřejmě ani mít nebude. A opět je u toho Nike, který s Applem spolupracuje už dlouhé roky.

Během úterního představování nových iPadů vystoupil Tim Cook před kamerou v zářivých bílých teniskách řady Air Max, kterou Nike rozvíjí už od roku 1987. V druhé polovině osmdesátých let totiž firma vymyslela způsob, jak běžcům nabídnout pokud možno co příjemnější našlapování – docílila toho skrze speciální vzduchový polštářek v zadní části podrážky, který se stal doslova ikonickým.

Okolo air maxů se postupem času vytvořila aura podobná třeba produktům řady Air Force, další extrémně populární kolekce tenisek od Nike. Ovšem model, ve kterém Cook teď vystoupil, tady ještě nebyl. Návrháři z Nike ho totiž nakreslili rovnou na novém, výkonnějším iPadu, který Apple čerstvě představil. A použili k tomu novou, vylepšenou tužku Apple Pencil, se kterou firma míří hlavně na kreslíře.

Designový prim v nových teniskách Air Max 1 ’86s tak hraje duhová textura okolo boční fajfky, která z bílo-béžové kombinace kontrastně vystupuje. Nike si dalo záležet i na detailech, jakými jsou například miniaturní pestrobarevné kaňky v oblasti nad podrážkou nebo nápis Made on iPad na štítku na jazyku, hned pod logem Nike. A protože je část tenisek vytvořena ze síťoviny, jsou barvy duhy v decentním tónu všity i tam.

nike-cook-1

Foto: Apple / Hypebeast

Tim Cook v teniskách Nike Air Max 1 ’86s

Apple k tomu později zveřejnil i krátké video, jak novinka, která má být navíc kompletně vyrobena z udržitelných materiálů, vznikala. Včetně grafických popisků, se kterými byl design siluety následně poslán do výroby. I když výroba je v tomto případě asi silné slovo… Jedná se o model, který podle magazínu Hypebeast vznikl exkluzivně právě pro šéfa Applu, tím pádem nelze očekávat, že se někdy dostane do běžné produkce.

Cook, který drží velitelské kormidlo firmy už třináctým rokem a pomohl z Applu udělat jednu z největších i nejdůležitějších technologických společností na světě, si tak rozšířil své portfolio tenisek Nike o další kousek. A za tento ho snad už internet nebude „napadat“, jako když si nazul tenisky, které jsou oblíbené především mezi kriminálníky. Právě to se mu stalo v loňském roce, kdy Apple odhaloval zejména nové počítače.

Na říjnové prezentaci vystoupil Cook v temných barvách a svůj styl doplnil o černou verzi modelu Air Force 1, naprosto legendárních kecek, které přesahují generace a formovaly streetwearovou kulturu. A byť jsou známé hlavně pro své čistě bílé provedení, oblíbená je i černá. Jenže jak mezi kým. Internetoví uživatelé totiž v roce 2018 stanovili, že tmavé air forcy nosí výhradně nebezpeční lidé a pracovníci fastfoodů. Ovšem bez jakéhokoliv odůvodnění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na sociálních sítích a diskuzním fóru Reddit se okolo toho strhla vášnivá debata, až se z toho stal internetový meme. Pochopitelně jde o přestřelenou úvahu a černá varianta Air Force 1 není žádnou výsadou lidí, kteří mají problémy se zákonem. A rozhodně to není důvod, proč se Nike rozhodlo výrobu věhlasné modelové řady postupně tlumit a dávat přednost svěžejším kouskům, které mají větší šanci soupeřit s pořádně rozjetým Adidasem, jenž zatápí pod kotlem mnoha dalším výrobcům.

Na druhou stranu bylo možné vidět Cooka také v ryze sportovních modelech od Nike, například v běžeckých Epic Reacts. Na předloňské obálce magazínu Time měl nicméně na nohou ležérní nazouvací tenisky značky Zegna, která je velmi populární mezi byznysmeny pro svůj elegantní a zároveň uvolněný vzhled. A pohodlnost. Takže se nedá říct, že by jeho boty byly jen od Nike, ačkoli důvod, proč je má tak v oblibě, je poměrně zřejmý.

Apple s Nike spolupracuje dlouhodobě, přesněji řečeno od roku 2006, kdy společně postavili běžeckou aplikace Nike+ a navázali na ni mimo jiné bezdrátový senzor, který běžcům umožňoval přesnější měření. Jednoho času se umísťoval i přímo do běžecké obuvi. To bylo ještě v dobách, kdy ve světě frčely iPody. Blízkost si obě firmy udržovaly nadále a dnes spolupracují hlavně na speciálních sportovních edicích Apple Watch.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený apple (@apple)