Sportovní SUV Zeekr 001 je nadupaný elektrický Číňan, který touží dobýt evropské silnice
Značka spadající pod koncern Geely chce zaujmout atraktivním designem, nízkou cenou i nejmodernějšími technologiemi.
Zatímco pro korejské a japonské automobilové značky se stala Evropa druhým domovem, čínské automobilky nemají na starém kontinentu ani zdaleka tak silnou pozici. Neznamená to však, že by byl Číňanům evropský trh cizí. Geely, coby vlastník Volva, moc dobře ví, na co evropští zákazníci slyší, a nyní se rozhodl odpovědět na jejich přání v ryze vlastním stylu. Do Evropy totiž posílá novinku 001 produkovanou pod zcela neznámou značkou Zeekr.
Čínský koncern Geely dobývá evropské trhy již nějaký ten pátek, prozatím však skrze evropské značky, které postupně přidává do svého portfolia. Kromě Volva říká čínskému kolosu pane také značka Polestar či britský Lotus, který by bez čínské investice nejspíše skončil v propadlišti dějin.
Nyní ovšem Číňané pomalu, ale jistě svou strategii mění a do boje o evropské zákazníky začínají vysílat i ryze čínské koně. V případě Geely se jedná například o značku Zeekr, která chce v Evropě zaujmout sportovním SUV 001 ve stylu kupé, jehož vzhled si bere trochu od Porsche či Jaguaru, má výkon Modelu X od Tesly, ale jeho cena je o polovinu nižší.
Novinka využívá koncernovou platformu SEA, která je uzpůsobena pro instalaci jednoho či dvou elektromotorů a může poskytovat výkon až 536 koňských sil. Zeekr 001 je díky ní schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a po silnici pelášit rychlostí až 200 kilometrů v hodině. K dispozici mu jsou baterie startující na kapacitě 86 kWh, které je možné dobíjet z 20 na 80 % za 30 minut. Dojezd vozu na jedno nabití dosahuje 500 kilometrů, což je porce, která by měla uspokojit potřebu drtivé většiny řidičů.
Sériová výroba novinky započala v říjnu minulého roku a ještě v tom samém měsíci byly odstartovány také první dodávky čínským zákazníkům. Výroba probíhá v hypermoderním závodu koncernu Geely v Chang-čou, kde jsou do vozu instalovány high-tech výstřelky světa automotive, díky kterým by měl být schopen zvládat například i autonomní jízdu v rychlostech přesahujících 100 km/h.
V Číně je o novinku zájem, je ovšem otázkou, jak se bude na neznámý emblém na přídi tvářit evropský zákazník. Ve prospěch vozu by však měla hovořit především jeho cena. Ta v Číně startuje na částce 300 tisíc jüanů, tedy necelých 1,1 milionu korun, přičemž vrcholná konfigurace je jen o 200 tisíc korun dražší.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs