Spotify nerostlo tak, jak si představovalo. Podařilo se mu ale snížit ztrátu a utržit 2,3 miliardy eur

Filip HouskaFilip Houska

ek-spotify

Foto: Spotify

Daniel Ek, spoluzakladatel a šéf Spotify

0Zobrazit komentáře

Hudební streamovací služba Spotify oznámila hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí letošního roku. Ačkoliv během něj v meziročním srovnání zvýšila tržby o 23 procent, snížila svou ztrátu a navýšila počet předplatitelů, nepodařilo se jí naplnit očekávání v růstu měsíčně aktivních uživatelů, a to kvůli pandemické situaci. Vedení ovšem věří, že už se dostávají zpět „na koně“.

Pro jedničku na trhu hudebních streamovacích platforem je nabírání nových uživatelů prioritou, což se jí daří, ale pomaleji, než by chtěla. Za uplynulý kvartál vykázala navýšení počtu nových měsíčně aktivních posluchačů o devět milionů na 365 milionů, tedy o 22 procent více v meziročním srovnání. Spotify ovšem očekávalo větší nárůst.

Jeho spodní projekce byla na úrovni 366 milionů tzv. monthly active users (MAU) a ideálně chtělo dosáhnout až na 373 milionů. Podle šéfa Spotify Daniela Eka měly být na vině jak pandemie koronaviru, kvůli které byla firma nucena pozastavit některé marketingové kampaně na klíčových trzích, tak i problémy s registracemi přes vybrané platformy třetích stran.

Pozitivní na tomto mírném poklesu ovšem je, že se Spotify podařilo ze zmíněných devíti milionů nových měsíčně aktivních uživatelů získat rovných sedm milionů předplatitelů, jinak řečeno lidí, kteří si platí prémiové balíčky pro poslech hudby a podcastů. Konkrétně se jedná o dvacetiprocentní meziroční růst na hranici 165 milionů platících.

spotify-apps

Foto: Spotify

Mobilní aplikace Spotify

A pozitivnější zprávy převládaly u Spotify i v dalších oblastech. Celkové tržby za čtvrtletí činily 2,3 miliardy eur (58,9 miliardy korun), což je o 23 procent více než ve stejném období loni a o devět procent více než v prvním kvartálu tohoto roku. Placený balíček Spotify Premium utržil dvě miliardy eur (51,2 miliardy korun), Spotify s reklamami pak 275 milionů eur (sedm miliard korun).

Na příjmech z reklam, které meziročně vyrostly o 110 procent, se podle firmy znatelně podepsaly prodeje reklam v rámci podcastů, do nichž vkládá Spotify velké naděje. Jedním z tahounů má být série The Joe Rogan Experience od podcastera Joea Rogana, který se na Spotify loni v květnu exkluzivně přesunul, a dařilo se také epizodám manželů Obamových. Dohromady je na platformě přes 2,9 milionu podcastů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Švédské firmě, jejíž akcie v důsledku oznámení výsledků o něco poklesly a nyní se jeden kus obchoduje za zhruba 216 dolarů (4 700 korun), se mimo jiné podařilo snížit také čistou ztrátu na 20 milionů eur (512,6 milionu korun) z 23 milionů eur v předchozím kvartálu. Provozní zisk pak činil 12 milionů eur (307,6 milionu korun).

Spotify mimo jiné zveřejnilo i výhledy na nadcházející čtvrtletí – do konce třetího kvartálu tohoto roku chce mít alespoň 377 milionů měsíčně aktivních uživatelů a 170 milionů platících zákazníků. Konec roku 2021 má v plánu zakončit minimálně se 400 miliony měsíčně aktivních uživatelů a 177 miliony předplatitelů prémiových, placených účtů.

Microsoft pokračuje ve spanilé jízdě. Zvýšil zisk na 16,5 miliardy dolarů a vychází mu sázka na cloud

Jiří SvobodaJiří Svoboda

satya-nadella-microsoft

Foto: Microsoft

Satya Nadella, výkonný ředitel Microsoftu

0Zobrazit komentáře

Microsoft si již dávno ustanovil pozici jedné z nejhodnotnějších firem světa a pravidelně svou sílu ukazuje ve čtvrtletních účetních závěrkách. Včera společnost pod taktovkou Satyi Nadelly vydala výsledky za druhý kvartál letošního roku, které opět svědčí o zlatých časech pro cloudové služby.

Tržby Microsoftu se meziročně zvýšily o 21 procent na 46,2 miliardy dolarů, což je v přepočtu zhruba na bilion korun. V poměru k celkovým tržbám dobře vychází i čistý zisk, který se za uplynulé čtvrtletí zvýšil o 47 procent na 16,5 miliardy dolarů (téměř 360 miliard korun).

„Naše výsledky ukazují, že když dobře uspokojujeme potřeby zákazníků na velkých a rostoucích trzích, generujeme růst. To jsme viděli v našem komerčním cloudu a nových franšízách, které jsme vybudovali. Včetně her, jež v posledních třech letech překročily roční tržby 10 miliard dolarů,“ dodává šéf Microsoftu Satya Nadella.

Z cloudových služeb se stala doména, která je již nejvýdělečnější částí Microsoftu. Celá kategorie pod názvem Intelligent Cloud, pod kterou firma svá cloudová řešení zahrnuje, meziročně vyrostla o 30 procent na 17,4 miliardy dolarů. Tržby ze serverových produktů vzrostly o 34 procent a stejně tak rostla oblíbená cloudová služba Azure, dokonce o 51 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z Azure, který je hlavním konkurentem pro Amazon Web Services (AWS), se postupně stává korunní firemní produkt Microsoftu. O polovinu vyrostl meziročně také v letošním prvním kvartálu a v současné účetní závěrce je zmiňován jako tahoun nových příjmů, ale i zvýšených provozních nákladů.

Díky tomu, že lidé více přesedlali na home office a potřebovali příslušný software, se dařilo i balíčkům Microsoft Office. V této kategorii se v rámci komerčních licencí zvýšil obrat o 20 procent, v soukromých pak o 18 procent. Počet individuálních předplatitelů balíčku Microsoft 365 vzrostl na 51,9 milionu.

Jen mírně rostla třetí divize, shrnutá pod kategorií More Personal Computing – Microsoft v ní zaznamenal dokonce i ztráty. Třeba příjmy z obsahu a služeb na herním systému Xbox klesly o čtyři procenta, přičemž laptopů Surface se meziročně prodalo o 20 procent méně.

hp

Přečtěte si takéKdo je nový Harry Potter? HBO odhalilo jména tří hrdinůNový Harry Potter odhalen. HBO ukázalo, kdo si zahraje ústřední trojici v očekávaném seriálu

Microsoft se jednoduše v posledních měsících stává pro akcionáře zárukou konstantního růstu. Jeho akcie jen od začátku roku vzrostly na své hodnotě o 30 procent a celková tržní hodnota se tak posunula už na téměř 2,2 bilionu dolarů (47,8 bilionu korun). Podle agentury Reuters se tak někteří analytici začínají obávat, zda není tento etalon technologického průmyslu přehodnocený.

S přispěním ČTK.