Stačily tři hodiny, než s Nike upekli design přelomových bot. Teď se Louis Vuitton modly mladých zbavuje

Off-White už nemá takové jméno a výsledky jako před pár lety, i proto LVMH značku prodává. Na kontě má ale nezapomenutelné módní záležitosti.

Filip HouskaFilip Houska

navrh-bez-nazvu-2

Foto: Nike / CzechCrunch

Virgil Abloh s návrhy pod značkou Off-White

0Zobrazit komentáře

Odmalička byl fanouškem Nike, dokonce si vlastní tenisky s fajfkou kreslil a pak je firmě posílal. Tehdy ho ani nenapadlo, že se jednou stane člověkem, díky němuž Nike vyrukovalo s jednou z nejžádanějších kreativních spoluprací v historii. Nakonec ale světový návrhář Virgil Abloh byl u toho. A také jeho módní značka Off-White, která v lidech vyvolala lásku k prémiovému streetwearu. Teď ale jedna její etapa i kvůli špatným výsledkům končí.

Virgil Abloh byl známý nejen jako kreativní ředitel pánského oddělení Louise Vuittona, jehož místo po jeho smrti obsadil kreativec Pharrell Williams, ale také jako zakladatel značky Off-White. Rozjel ji v roce 2012 v italském Miláně, příznačně ve městě módy. A že její vliv na fashion průmysl nebyl malý. Za pár sezón se z ní stala šatníková nutnost pro ty, kdo milují dražší, exkluzivnější streetwear.

Vynikala svými nápaditými, leč jednoduchými návrhy, které se často skládaly z výrazných linek a symbolů, typicky uvozovek, mezi nimiž byl vměstnán úderný text. Byla natolik zajímavá, že před osmi lety dokonce zaujala i Nike, pro které Abloh navrhl několik tenisek, jež se následně staly jednou z nejuznávanějších kreativních kolekcí vůbec.

Paradoxní je, že vznik jedné z nejvytouženějších streetwearových spoluprací vůbec zabral jen několik hodin. Na klíčových designových rozhodnutích se Nike a Abloh domluvili za tři hodiny, finální vzhled se pak upekl za dva až tři dny. A třeba legendární model Air Jordan 1 zvládl slavný designér přepracovat během jednoho kreativního sezení.

O exkluzivní siluety od Nike začal být rychle značný zájem i mezi celebritami jako Justin Bieber, A$AP Rocky nebo Bella Hadid, ve velkém ale po nich prahli i takzvaní sneakerheads, kteří za ně byli ochotni zaplatit i přes sto tisíc korun. Z Off-White se díky tomu stal fenomén, což v roce 2021 zaujalo i značku Louis Vuitton, přesněji řečeno skupinu LVMH, pod kterou spadá Dior, Givenchy, Fendi a další luxusní brandy.

supreme-la

Přečtěte si takéSupreme se prodává. Za 35 miliard ho kupuje vlastník Ray-BanůSupreme se prodává. Za ikonu streetwearu zaplatí majitel Ray-Banů téměř 35 miliard korun

Pro Abloha šlo o velmi cenné propojení, jelikož byl zároveň kreativním ředitelem pánské divize LV a věřil, že pod jednou střechou dokážou z Off-White vybudovat silnou věc s přesahem do ryze luxusní módy. Jen pět měsíců poté ale progresivní návrhář ve věku jednačtyřiceti let zemřel na rakovinu, o které skoro nikdo zvenčí nevěděl.

To zásadně otřáslo strukturou jeho značky a na jeho místo byl povolán Ib Kamara, ambiciózní designér a někdejší šéfredaktor módního magazínu Dazed, který se teprve před nedávnem stal oficiálně jejím kreativním ředitelem. I po Ablohově smrti LVMH věřila, že má Off-White slibnou budoucnost, a proto předloni v září odkoupila zbývající čtyřicetiprocentní podíl, aby značka plně spadala pod její křídla.

virgil-abloh-1

Foto: LVMH

Módní návrhář Virgil Abloh

Teď je ale situace úplně jiná – francouzská skupina pod vedením Bernarda Arnaulta se před pár dny rozhodla Off-White prodat dál. Nového majitele našla v Bluestar Alliance, která vlastní například značku Scotch & Soda, ale také původem surfařský brand Hurley, který dříve patřil pod Nike.

Výše částky, za kterou byla značka Off-White prodána, se neví, stejně tak se lze jen domnívat, proč se jí LVMH zbavila. Spekuluje se o tom, že vyslyšela názory analytiků, kteří prémiovému streetwearu nevěští výnosné období v následujících letech, zřejmě proto, že mladí teď hledají nové, levnější značky – a často se uchylují k nákupům z druhé ruky.

Něco podobného se nyní přihodilo i legendární americké značce Supreme, která v devadesátých letech formovala skateboardingovou scénu. Té se pro změnu zbavila skupina VF Corporation (The North Face, Vans, Eastpak, Napapijri) a prodala ji majiteli brýlí Ray-Ban, italsko-francouzské společnosti EssilorLuxottica. Cena? V přepočtu téměř 35 miliard korun.