Stanice metra Českomoravská se promění. O skleněné podobě od Velčovského a spol. rozhodl i Vladimir 518
Autoři nové podoby stanice Českomoravská šli cestou spojených skel, mezi kterými jsou bublinky. Mají evokovat proudění vzduchu typické pro metro.
Projdou tudy tisíce lidí pokaždé, když se v blízké O2 areně hraje hokej nebo když se tu pořádá koncert. Ve stanici metra Českomoravská míjí čtvercovou dlažbu. Ta se časem ukázala jako nevhodná, a tak bude mít stanice na lince B novou podobu. O tu se postará designér Maxim Velčovský a architektonické studio edit.
Dlažba ve stanici je sice demontovatelná, aby se dala dobře udržovat, jenže se ukázalo, že keramika v kontaktu s vodou, která do metra prosakuje, mění svoje vlastnosti. A to až tak, že přestává fungovat nosný systém. Nebylo ji tak možné znovu sundat, aniž by se nepoškodila.
Celá stanice měla projít zásadní rekonstrukcí a Dopravní podnik hlavního města Prahy se proto rozhodl uspořádat veřejnou soutěž na její novou podobu. Městská firma poptávala graficko-výtvarné řešení interiéru. Do soutěže pořádané organizací Czechdesign se přihlásilo 43 týmů. Z devíti finalistů nakonec porota vybrala návrh zmíněné dvojice.
Autoři uspěli s designem, který tvoří skleněné desky se speciálním rastrem. Použití skla přitom soutěž vyžadovala. Má navázat na tradici „béčka“. Sklo se objevuje například ve stanicích Karlovo náměstí nebo Náměstí Republiky.
„Komise se shodla na zdánlivě konzervativním návrhu. Ten je však ve své podstatě skokově evoluční. Projekt navazuje na tradici použití autorského skla v pražském metru, téměř doslovně cituje formát obložení stávající stanice, ale také představuje nové technologické možnosti, jak s materiálem pracovat, kotvit nebo kombinovat se smaltem, který je typický pro navazující stanice,“ uvádí architektka metra Anna Švarc, která pracuje v dopravním podniku.
Podle poroty je nové řešení nápadité, minimalistické, pokorné a realizovatelné. Je také vizuálně čisté, působí neokázale, ale i výrazně. „K redesignu Českomoravské jsme přistoupili v kontextu nových změn celé oblasti a kontextu celé linky B, kde jednotlivé stanice sjednocují určité přístupy, tvary pilířů, struktury a rastry. Snažili jsme se tedy spíše o evoluci než revoluci,“ popisuje Velčovský.
Autoři šli cestou skla, ve kterém jsou ukryté bublinky. Ty znázorňují vzduch, který proudí metrem. Rastr se podařilo vytvořit díky spojení a sestavení dvou skleněných ploch. „Každé sklo tedy vytváří unikátní rastr, ale zároveň je možné jej jednoduše replikovat. Rastr skla zároveň lépe absorbuje potenciální optické poškození a poškrábání,“ líčí designér. Právě technický a technologický aspekt porotu zaujal. Podle výtvarníka a člena poroty Tomáše Vaňka je možné na přístup pohlížet také environmentálně, takže kromě významu vzduchu se nabízí rovněž význam vody.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV porotě usedl i Vladimir 518, který je autorem obsáhlého díla o architektuře v době totality Architektura 58-89. „Stanice Českomoravská je díky svému složitému geologickému kontextu, ke kterému je nutné připočítat agresivní složení spodních vod, nelehký oříšek. Přestože bychom za jiné situace asi podpořili odvážnější výtvarné i technologické řešení, případně se přimlouvali za precizní navrácení do původního stavu, v dané situaci je vítězný návrh optimálním kompromisem mezi historií místa, jeho kontextem a novým přístupem k věci,“ uvedl umělec.
Teď čeká dopravní podnik další soutěž, tentokrát na projektovou dokumentaci ke stavbě. Podle městské firmy by mohlo být hotovo letos na podzim. V mezičase bude chystat také soutěž na zhotovitele rekonstrukce. Tu plánuje vyhlásit do konce roku. Proměna stanice by pak měla probíhat ve spolupráci se soukromým developerem, který se u Českomoravské chystá stavět. Projekt má navázat na vestibul, developer má zateplit jeho nadzemní část, udělat nový obvodový plášť a postavit nové toalety.
Na dopravní podnik tedy zbydou rekonstrukce vestibulu a nástupiště. Měnit se budou také eskalátory. Práce by mohly začít v druhé polovině příštího roku. Libeňská stanice pražského metra je v provozu od roku 1990. Obklad stanice tvořily bílé glazované dlaždice, které jsou v kontrastu k vínové barvě použité za nápisem stanice.