Stanou se solární auta budoucností dopravy? Na jejich vývoj míří miliardy, zájem mají i zákazníci
Zatímco Sono Motors nabízí solární vozítko za pár set tisíc, Lightyear chce za to své několik milionů. Cíle však mají obě společnosti podobné.
O technologii solární panelů se aktuálně hovoří především jako o jednom z nástrojů, který může zmírnit dopady energetické krize na domácnosti. Některé automobilky však vidí v kolektorech sluneční energie způsob, jak řešit mobilitu. A veřejnosti se takto poháněné vozy zamlouvají. Německý výrobce Sono Motors proto hlásí již dvacet tisíc objednávek na svůj model Sion a nizozemský Lightyear oznámil další miliardovou investici.
Vozidla poháněná silou slunce byla ještě nedávno výsadou vysokoškolských týmů, které mezi sebou soupeřily, čí vozítko dojede nejdále. Jejich výtvory ostatně připomíná model americké značky Aptera, jejíž futuristicky vyhlížející stroj Sol dokáže ujet až 1 600 kilometrů.
Spíše než o praktické využití v reálném světě však jde tvůrcům Solu o to světu dokázat, že je vůbec možné vyrábět solární vozidlo s tak vysokým dojezdem a není s ním problém vyjet ani na silnice. Pomineme-li ale SUV se solární střechou od Fiskeru, musíme se za skutečně „použitelnými“ solárními vozy vydat do Evropy, a to konkrétně za značkami Sono Motors a Lightyear.
Prvně jmenovaný mnichovský výrobce pracuje na modelu Sion, který byl poprvé představen v roce 2017. Sion je zajímavý tím, že zatímco jiné solární vozy využívají panely umístěné na střechách, předních kapotách či zádích, v jeho případě pokrývají téměř celou karoserii.
Na voze je umístěných 456 solárních článků, díky kterým by měl být schopný ujet pouze na sílu slunce průměrně 112 kilometrů týdně, přičemž ve skutečně slunných oblastech by se mělo jednat o dvojnásobnou vzdálenost.
Může se to zdát jako relativně krátká vzdálenost, automobil je však také vybaven baterií o kapacitě 54 kWh, která při plném nabití vystačí na 305 kilometrů a kterou lze nabíjet z klasické sítě.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs