Stará škola náboru už nefunguje. Pro získání nejlepších talentů musíte dělat víc, radí odborníci
Tereza Macháčková a Jiří Nečas se dlouhodobě pohybují ve světě hiringu. Startupům radí, jak hledat nové posily moderně a s větší šancí na úspěch.
„Dobrý den, zaujal mě Váš profil. Naše firma vyvíjí aplikace…“ Pryč jsou doby, kdy k obsazení seniorních pozic ve firmě stačilo zveřejnit inzerát na pracovním portálu nebo zaplavit schránky kandidátů na LinkedInu stejnou hromadnou zprávou. Umět oslovit talentované lidi je klíčová kompetence, kterou si firmy musí systematicky pěstovat a vyžaduje strategičtější a proaktivnější přístup k náboru. Co to všechno obnáší?
O tom ve svém textu pro CzechCrunch píší Tereza Macháčková a Jiří Nečas, zakladatelé vzdělávací platformy Hiring On Ramp, kde společně školí zakladatele startupů a HR profesionály v moderním hiringu.
***
V rámci náboru by měly firmy dbát mimo jiné na investice do vlastní značky nebo budování vztahů s potenciálními kandidáty. V tomto článku se proto podíváme na rozdíly mezi starým a moderním přístupem k náboru a představíme několik tipů, které mohou pomoci v efektivnějším náboru talentů.
Problémy spojené se starou školou náboru
V minulosti se mnoho personálních oddělení spoléhalo na tradiční metody náboru, jako je zveřejnění volných pracovních míst na Jobs.cz, Prace.cz, Indeed nebo Monster a následné čekání, až někdo pošle životopis a motivační dopisy. Tento přístup k náboru však vede k promarnění příležitostí a omezenému počtu kandidátů.
Vezměte si například firmu, která hledá frontendového vývojáře. Zveřejní pozici na pracovním portálu a čeká na uchazeče. Ten nejlepší frontendový vývojář je však pravděpodobně velmi vytížený člověk, který denně dostane minimálně pět pracovních nabídek. Zároveň se o něj zaměstnavatel velmi dobře stará a dobře mu platí, aby o něj nepřišel.
Je tedy velmi nepravděpodobné, že by se tento vývojář aktivně a dobrovolně podíval na váš inzerát. Taková firma tak může přijít o špičkový talent kvůli nedostatečnému aktivnímu hledání kandidátů.
Výhody a přechod k modernímu náboru
Přechod od staré školy k modernímu přístupu vyžaduje změnu myšlení. Je důležité vnímat všechny související aktivity jako investici do budoucnosti firmy, nikoli pouze jako jednorázové kroky vedoucí k zaplnění aktuálního volného místa. Strategičtějším a proaktivnějším přístupem k náboru můžete získat přístup k širšímu okruhu kandidátů, vytvořit rozmanitější a talentovanější tým a v konečném důsledku zvýšit své šance na získání nejlepších talentů.
Zde je několik kroků, které vám pomohou začít:
Sourcujte kandidáty prostřednictvím různých kanálů
Můžete začít chodit na networkingové akce, vzdělávací eventy a konference, které organizují jednotlivé komunity či podobně zaměřené firmy, a interagovat s lidmi, které tam potkáte. Případně tyto eventy začněte organizovat. Pomoci vám může zapojení interní komunity zaměstnanců a vytvoření referral programu. Doporučujeme však také prozkoumat sociální sítě, slackové skupiny, fóra, online komunity, kde se pravděpodobně sdružují lidé, které hledáte.
Začněte tvořit vaši síť kandidátů
Udělejte si pořádek v kontaktech. Měli byste s nimi aktivně komunikovat a vědět, kde jste se s jednotlivými kandidáty setkali, kdy jste s nimi byli naposledy v kontaktu a postupně začít budovat silné a dlouhodobé vztahy.
Začněte budovat pozitivní reputaci značky na trhu práce
Ukažte váš produkt nebo službu, vaši vizi, firemní kulturu, hodnoty, zajímavé projekty, technické znalosti a výzvy, které řešíte. Snažte se vše propojit s konkrétními zaměstnanci, příběhy a emocemi. Buďte však pravdomluvní a autentičtí, kvalitní obsah vám totiž pomůže vyfiltrovat relevantní kandidáty.