Startup Impossible Aerospace vytvořil dron plný baterií, který vydrží létat až dvě hodiny

Létat s dronem je dnes v módě. Baví se tím amatéři a stále více je začínají používat i profesionálové, ať už jde třeba o natáčení filmů nebo využití v rámci zabezpečovacího monitoringu. Většinu dronů, které si dnes můžete koupit, a to ať už jsou určené pro amatéry nebo profesionály, však trápí jedna společná věc: ve vzduchu vydrží maximálně pár desítek minut. Americký startup Impossible Aerospace proto přišel s řešením, které to má změnit.
Kalifornský startup dosud působil spíše v utajení, ale jak informuje magazín The Verge, s nově oznámenou investicí ve výši 9,4 milionu dolarů (na které se částečně podílela i investiční paže Airbusu) jde konečně s kůží na trh. Přestože Impossible Aerospace nepřináší na poli baterií žádnou velkou revoluci, podařilo se mu chytrým využitím bateriových článků zvýšit výdrž dronu až na dvě hodiny. Velikostně se přitom podobá populárnímu DJI Phantom 4, který ve vzduchu vydrží jen zhruba čtvrtinu času.
Způsob, jakým to šéf Impossible Aerospace Spencer Gore se svým týmem dokázal, je přitom vcelku jednoduchý. Místo toho, aby do dronu vložil klasickou oddělitelnou baterii, rozhodl se, že jednotlivé bateriové články rozloží do celé konstrukce. Dron označovaný jako US-1 je tak vlastně jednou velkou létající baterií, skládající se z mnoha malých článků. Díky tomu vydrží létat déle, a to i proto, že je vlastně mnohem lehčí zbylá konstrukce, kterou baterie nesou.
Inspirace bateriemi z Tesly
Inspiraci pro inovativní přístup k vývoji dronů našel Spencer Gore mimo jiné v Tesle, kde několik let pracoval právě na vývoji designu baterií pro auta jako Model X a Model 3. Zatímco tradiční automobilky často jen vyndaly spalovací motor a na jeho místo daly baterie, Tesla všechny baterie připevnila k podlaze a napojila je na nápravu s koly.
To je ostatně způsob, jak dnes již postupuje i mnoho dalších firem, že postaví bateriemi poháněný elektrický podvozek a na něm staví samotné auto. Odpovídá tomu i poslední koncept Mercedesu-Benz. Podobný princip nyní v Impossible Aerospace využili také u dronů. Vývoj nakonec skončil u kvadrokoptéry, která vypadá podobně jako jiné drony, ale dokáže létat čtyřikrát až šestkrát déle.
„Nakonec nás to zavedlo na úplně jiný design, kdy nám zůstala spíše létající baterie než dron s baterií uvnitř,“ popisuje Gore. Ale právě i to, že je kolem bateriových článků minimum dalšího materiálu, pomáhá výkonu. Dron US-1 dokáže letět rychlostí téměř 70 kilometrů v hodině a do vzdálenosti téměř 80 kilometrů. První oficiálně prodávaný produkt od Impossible Aerospace ale zároveň není vůbec levný. Základní varianta stojí 7 500 dolarů (165 tisíc korun), model s termální kamerou od Fliru dokonce 9 500 dolarů (210 tisíc korun), který dokonce zvládne létat „jen“ hodinu a deset minut.
Revoluce v letectví
Gore se ovšem vysoké ceny nebojí. Impossible Aerospace očekávají, že většina zákazníků bude pocházet z oborů, jako je soukromá ochranka, policie, záchranné složky nebo výzkum, kde dávají takové investice smysl. Jako další výhodu pak navíc kalifornský startup deklaruje to, že jde kompletně o americký produkt.
Jedním z nejpopulárnějších výrobců dronů je totiž čínské DJI, a tak může mnoho lidí řešit potenciální bezpečnostní rizika. Americké ministerstvo vnitřní bezpečnosti ostatně loni ve svém dokumentu zveřejnilo podezření, že DJI zasílá uživatelská data zpět na čínské servery. Čínská firma to sice popírá, ale pochyby tu zkrátka jsou. K výrobě navíc Impossible Aerospace používají až na bateriové články běžně nedostupné komponenty, které si sami vyvíjejí.
U malých dronů se přitom Gore rozhodně nechce zastavit. Šéf Impossible Aerospace nechce měnit jen byznys s drony, ale nakonec i celý letecký průmysl. Svou technologii by rád postupně škáloval a nakonec díky ní vyrobil velké elektrické letadlo, které by dokázalo převážet cestující. V této misi je ale zatím ambiciózní startup teprve na začátku.
Diskuze (0)
NovinkaNačíst více