Startup na sdílení jízdy s investicí v milionech dolarů od Rocket Internet ukončuje provoz
Neustálé tlačení trhu ke snížení počtu vozidel na silnicích a využití externích služeb na komunitní půjčování vozidel nebo sdílení jízdy, místo vlastnictví svého auta, v posledních letech zásadně změnilo trh, na který byli zákazníci zvyklí. Uber nebo Lyft způsobili po značně levnější, sdílené dopravě takový zájem, že ve velkých amerických městech už jen málokdo jezdí jinak.
Sdílení jízdy ale neskončilo jen tam – vzniklo několik zajímavých služeb, které se soustředí na nabídku a poptávku jízd na delší vzdálenosti mezi jejími uživateli. Toho jsou si velcí hráči patřičně vědomni a proto tak například ke konci minulého roku francouzské BlaBlaCar koupilo tuzemský server Jizdomat.cz a vstoupilo i na český trh. Vůbec evropský trh je k podobným startupům značně přívětivější než ten americký.
To může potvrdit i brazilský startup Tripda, který se po 12 lokalitách přesunul i na americký trh, k čemuž dostal od berlínského akcelerátoru Rocket Internet, který má pod křídly Delivery Hero a navazující české projekty Damejidlo.cz nebo Jidloted.cz, téměř 11 milionů dolarů, které měly pokrýt veškeré potřebné náklady, než se dostane Tripda do takových čísel, aby si na sebe na americkém trhu vydělal.
To se nepovedlo. Na oficiálním webu se objevilo prohlášení, které informuje o tom, že se tento brazilský startup chystá ukončit svoje působení na všech trzích k 4. březnu tohoto roku. Problémem byla neschopnost naraisovat další kapitál od investorů v druhém investičním kole a vysoké operativní náklady, které se nakonec projevily jako likvidační.
To jednoznačně ukázalo na fakt, že i když je sdílení jízd na delší vzdálenosti na americkém trhu zoufale potřeba, díky fluktuaci vozidel na silnicích – není na to trh stále připraven a jeho velikost a komplexnost může být pro mnoho společností likvidační. I proto se soustředí většina z nich převážně na střední a západní Evropu nebo jihovýchod Asie.
I tak se ale konkurence USA rozhodně nevzdává
Na americký trh se podle všeho ale chystá právě BlaBlaCar, které jak už bylo zmíněno, pohltilo několik evropských startupů, včetně českého Jizdomatu nebo německého konkurenta Carpooling.com, které na tamním trhu kdysi figurovalo, ale v roce 2015 se stáhlo zpět. Takže to nakonec vypadá, že hlavní slovo bude mít některá z takto obrovských pospojovaných služeb nebo klasičtí hráči jako třeba Uber, který podobné funkce ve vybraných státech USA testuje.
Foto: Tripda