Startupový punk Denisy Hrubešové aneb Jak díky tetování dala výpověď v práci a rozjela Pickey
Pustili se do toho po hlavě. Příběh Denisy Hrubešové a Davida Slačálka má možná trochu nestandardní parametry, ale investoři jim věří.
Denisa Hrubešová, spoluzakladatelka projektu Pickey
Žádné uhlazené prezentace, anglické slovíčko v každé druhé větě nebo vzletné fráze. Denisa Hrubešová dělá především to, co ji baví, a jestli teď zrovna vede startup, tak nadšeně žije podnikáním a poznáváním nových věcí. Navíc do toho zvládá tetovat, protože z něčeho přece svůj byznysový sen platit musí. Nešla za investory, kteří by na její nápad dost možná hned poslali miliony. Když totiž se svým kolegou Davidem Slačálkem rozjížděla platformu Pickey, o takových možnostech ani neměla tušení. „Že bychom měli mít nějaký byznys plán? To jsme dlouho nevěděli, co vůbec je,“ směje se při vzpomínkách na podnikatelský start.
Aby nedošlo k mýlce, Denisa Hrubešová není žádný naivní snílek, který se pustil do něčeho, co neměl, a jen se v tom beznadějně topí. Naopak, tak zapálených lidí plných elánu potřebuje Česko co nejvíce. Ve světě vyšperkovaných prezentací, nekonečných milionů od investorů a řečí o miliardových jednorožcích nicméně její příběh působí jako jeden velký startupový punk. A ten si sama spoluzakladatelka Pickey, kde si mohou fanoušci kupovat obsah všeho druhu od svých oblíbených tvůrců, podle svých slov užívá.
„Kdy z toho budu mít peníze? To nevím, ale v tuto chvíli to neřeším. Důležité je, že víme, že kdyby to nakonec celé nevyšlo, neskončíme v obřích dluzích,“ říká. Podnikání je to občas bláznivé, ale úplně bezhlavě do něj nešla. Kdybyste jí před pár lety řekli, že bude mít vlastní firmu a rychle se rozvíjející byznys, dost možná by vám neuvěřila. Jako markeťačka měla slušné místo v menší firmě a ve volném čase tetovala. Tomu však dokonale propadla a situace poměrně rychle nabrala nečekaný směr.
„Dostala jsem se do stavu, kdy jsem vydělávala víc peněz tetováním, a když jsem potřebovala další peníze, brala jsem si dovolenou v práci, abych mohla tetovat,“ říká. Nedávalo to příliš velký smysl, kamarádi Denisu Hrubešovou dlouho přesvědčovali, ať dá výpověď, když si dokáže stejné peníze vydělat za zlomek času. Opustit zaměstnání však pro ni nejprve nebylo snadné, krok do neznáma na volnou nohu, kde nemáte žádnou jistotu, nakonec ale přeci jen udělala.
Nebude s.r.o.
„Trvalo mi to dva roky, než jsem dala výpověď. A předtím jsem si našetřila velké množství peněz, abych věděla, že budu mít nějaký polštář,“ vzpomíná. To už měla vedle kariéry tatérky v hlavě také úplně nový projekt. Jako dlouholetá markeťačka a aktivní uživatelka sociálních sítí sledovala, jak se její kolegové snaží v rámci tvorby obsahu na sítích vydělat a často se zaprodávají třeba pochybným spolupracím.
Rozhlédla se tak po trhu, vedla desítky debat s jednotlivými tvůrci a nakonec se rozhodla rozjet první ryze českou platformu, kde mohou fanoušci jednoduše platit tvůrcům za jejich obsah, bez reklam a dalších překážek. Inspirovala se například Patreonem, který tento model ve světě prokopal, a že v Česku souběžně vznikají i další podobné služby, zjistila až během vývoje. To ale předbíháme.
Společnost Nebude s.r.o., jejíž název naznačuje, že si začínající podnikatelé nebyli svými budoucími úspěchy ještě tolik jistí, byla založena v listopadu 2020. V Česku zrovna probíhala druhá vlna covidu, Hrubešová dala výpověď v práci a byla připravená našetřené peníze investovat do rozjezdu Pickey. Nastaly však dvě zásadní komplikace.
Kvůli pandemii musela nejprve na několik měsíců zavřít svůj tetovací salón, čímž přišla o zdroj příjmů, a navíc se spoluzakladatelem-vývojářem Davidem Slačálkem brzy zjistili, že původní plán, že vývoj Pickey bude stát pár stovek tisíc, je úplně mimo. Bylo to nakonec několikanásobně víc. Do firmy tak vložili všechny své úspory a ještě si dalších 300 tisíc půjčili od Davidova tatínka.
„Měli jsme propočítané, abychom to dali, ale bylo to dost náročné. Jakmile se uvolnila opatření, začala jsem ihned tetovat a peníze jsme začali vracet zpátky. Kdybychom počítali i naše platy, tak jsme v tom byli asi za 3,5 milionu korun. Čistý cash, který jsme dlužili, byl milion a půl. Věděli jsme, že i kdybychom to nakonec nerozjeli, z jiných příjmů zvládneme splátky pokrýt. Já bych dál tetovala, David je seniorní vývojář. Tak jsme do toho šli,“ popisuje třiatřicetiletá markeťačka, kterou na sociálních sítích najdete pod jménem @diseasezoe.
Od úplně prvního nápadu k oficiálnímu spuštění Pickey to trvalo zhruba rok a půl – 1. září 2021 se po několikaměsíčním testování rozjel ostrý provoz. Na platformu se hlásili první tvůrci, vydávali videa, podcasty nebo texty a sbírali první předplatitele. Stejně jako jejich uživatelé postupně objevovali všechny funkce a zajímavé tvůrce, mezi nimiž byl například lihovarník Martin Žufánek či Starý Mrzout a jeho Radio Zeitung, také Denisa Hrubešová s Davidem Slačálkem poznávali každý den dosud neobjevené byznysové kapitoly.
„Pořád se učím něco nového. Každý den mě něco překvapí a kolikrát se objeví věc, kterou vůbec nevím, jak udělám. Tak buď googluju, nebo se zeptám zkušenějších lidí. Jestli do něčeho investujeme, tak do profesionálů, kteří nám pomohou a vysvětlí, jak to udělat nejlépe,“ říká Hrubešová. Na úzký okruh blízkých přátel a kolegů, kteří dokáží, když je potřeba, pomoci s financemi, právem nebo jinými těžkostmi, nedají zakladatelé Pickey dopustit.
David Slačálek se věnuje na plný úvazek technologické stránce projektu, Denisa Hrubešová řeší vše od financí přes akvizice až po zákaznickou péči. Na té si velmi zakládá. Ale zatímco marketingovou stránku věci má díky svým dlouholetým zkušenostem zmáknutou, o možné investici do rozvoje svého projektu slyšela poprvé prakticky až ve chvíli, kdy jim jeden potenciální investor zaklepal na dveře. Byly to necelé dva měsíce od oficiálního startu, a přestože Pickey externí kapitál nutně nepotřebovalo, domluvili se.