Platit za obsah je normální. Nová česká služba Pickey umožňuje podporovat tvůrce a získala důvěru investora

Spoluzakladatelé Pickey David Slačálek a Denisa Hrubešová

Foto: Pickey

Budoucnost internetu je v placeném obsahu. Právě s touto vizí ve světě vzniká stále více platforem, jež uživatelům umožňují finančně podporovat přímo jejich oblíbené tvůrce. Pozadu však nezůstávají ani Češi a příkladem je Denisa Hrubešová, která rozběhla startup Pickey, v němž si mohou fanoušci na měsíční bázi předplácet obsah od tvůrců videí, podcastů, fotografií či textů.

„Byla jsem naprosto vyčerpaná systémem, kterým si tvůrci v Česku vydělávají. Říkala jsem si, že jestli ještě jednou uvidím svého oblíbence, jak dělá nějakou nucenou reklamu na pračku, zkusím s tím něco udělat,“ vzpomíná Denisa Hrubešová, pro jejíž vizi se nadchl vývojář a spoluzakladatel Pickey David Slačálek.

Původně kariérně markeťačka a tatérka Hrubešová věří, že lidé už mají dost reklam schovaných za příspěvky oblíbených tvůrců na sociálních sítích, jež se podle ní proměnily v jednu obří reklamní plochu. Zároveň počítá s tím, že uživatelé jsou ochotni za kvalitní obsah platit.

Platforma začala fungovat už během července a ostrého startu se dočkala se začátkem září, přičemž do beta provozu se podle vyjádření pro CzechCrunch přihlásilo šest set uživatelů. Mezi tvůrce na Pickey patří například lihovarník Martin Žufánek, vzdělávací podcast Brain We Are, Radio Zeitung nebo podcast z učitelského světa Hovory z kabinetu.

mtf_5745-min

Spoluzakladatelka Pickey Denisa Hrubešová

Foto: Pickey

Nejlepší tvůrce na platformě aktuálně podporují v průměru desítky předplatitelů, plány jsou však mnohem větší. „Náš cíl do konce roku je mít 10 tisíc registrovaných uživatelů. Očekáváme, že v tomto provozu bude na naší platformě nejméně 250 tvůrců, kteří budou mít přes 2 500 předplatitelů. Samozřejmě jsou to ale jen odhady, konkrétně se to nedá vyčíslit. S naší strategií osvěty o placeném obsahu to ale podle mého jsou reálná čísla,“ říká Hrubešová.

K naplňování těchto cílů bude nově pomáhat také investor Petr Bureš, který do Pickey podle informací CzechCrunche vložil jednotky milionů korun výměnou za minoritní podíl. Na rozvoji platformy se bude podílet i sdílením svého know-how. Bureš je odborníkem na finance, akvizice i řízení nákladů a rizik, svoje zkušenosti sbíral v řízení velkých společností v Česku, Turecku i jinde po zahraničí.

„Můj vstup do Pickey je má první investice do cizího startupu. Jsem něco mezi FFF (friends, family and fools; označováni jako první investoři do startupů – pozn. red.) a business angel. Se zakladateli Pickey se znám dlouhou dobu a nadchla mě jejich nakažlivá energie a urputnost, se kterou překonávají překážku za překážkou,“ popisuje Bureš.

Investor má Pickey pomoci naplnit cíl udělat z platformy jedničku tuzemského trhu. Na něm už přitom delší dobu působí konkurenční HeroHero. Začátkem měsíce pak vznikla i online televize Talk TV, za níž stojí autor populárního YouTube kanálu StandaShow, který z ní chce udělat něco jako Netflix pro české videopodcasty.

Podobné platformy přitom vznikají také ve světě. Populární je například Patreon a v posledních měsících v tomto oboru vzbudil mnoho ohlasu například americký server OnlyFans známý zejména díky erotickému obsahu. Pornografii se přitom nejdřív rozhodl blokovat kvůli potenciálním investorům a následně také kvůli bankám. Později své rozhodnutí obrátil a minimálně prozatím porno blokovat nebude.

Pickey si bere 15 procent z každé transakce, která proběhne na bázi měsíčního předplatného, minimální částka je ale stanovena na 15 korun. Uživatelé mají také možnost tvůrce podpořit jednorázovým příspěvkem, z nějž si platforma strhne 20 procent nebo minimálně 10 korun. „Oproti konkurenci to ale má jeden zásadní rozdíl – jedná se o finální částku, která se strhne z ceny předplatného. Neúčtujeme si žádné další poplatky ani taxy a v tom jsme výjimeční,“ popisuje Hrubešová.

Od marketingu přes tetování po Pickey

Denisa Hrubešová je profesí markeťačka a více než deset let se věnovala budování značek. Původně jako hobby začala také tetovat, nakonec ji však množství zakázek zavalilo natolik, že se z koníčku stala živnost. Avšak nelíbilo se jí, jakým způsobem se vyvíjí sociální sítě, a rozhodla se proto tvůrcům obsahu nabídnout možnost vydělávat si i jiným způsobem než prodejem reklamy.

Tak vzniklo Pickey, jehož vývoj financovala z vlastní kapsy i díky penězům získaným z tetování. V byznysu se spojila s Davidem Slačálkem, který na pražském ČVUT vystudoval obor web a multimédia. Po škole začal pracovat ve společnosti, kterou následně koupila agentura Isobar a z malé firmy se tak dostal do korporátního prostředí, ze kterého odešel až v prosinci 2020, aby se naplno věnoval Pickey.

Ještě předtím Hrubešová s Slačálkem řešili podrobné fungování projektu, protože ale v jeho začátcích oba dále pracovali, scházeli se hlavně po práci a Pickey rozvíjeli po večerech. Jak ale přiznávají, rozběhnout takový projekt jen ve dvojici bylo náročné. „Strašně těžký… strašně. Pustili jsme se do toho, aniž bychom věděli, co všechno nás čeká, oba startupem nepolíbení,“ říká Hrubešová.

„Kdyby se nás někdo kdykoli v průběhu zeptal, jestli bychom do toho šli znovu, jednohlasně bychom řekli ne. Možná právě proto se nám to ale nakonec povedlo dotáhnout do konce. Vždycky jsme si totiž mysleli, že za tamtím kopcem už bude konec,“ přiznává Hrubešová. I když dvojice po cestě narazila na spoustu problémů, všechny se včas podařilo vyřešit i díky celkem 27 lidem, kteří jim pomáhali.

mtf_5590-min

Spoluzakladatelé Pickey David Slačálek a Denisa Hrubešová

Foto: Pickey

„Nejvíc jsme ale podcenili peníze. Vzali jsme si sice podnikatelskou půjčku, ale ve výsledku nás vývoj projektu stál 2,5násobek její výše. Rozdíl jsem nakonec dotovala z vlastní kapsy a pomohl nám i Davidův tatínek. Dalším velkým pomocníkem byla Davidova žena Hanka, která se postarala o všechny výdaje na domácnost,“ vypráví Hrubešová.

Jak doplňuje, peníze byly limitující hlavně proto, že na rozběh projektu byli jenom dva a nemohli si tak dovolit najmout další pracovní sílu. To se následně promítlo do času, který do Pickey investovali. Původní plán na spuštění Pickey byl totiž stanoven už na únor 2021.

„Pickey je ryze česká platforma, jejímž hlavním účelem je pomoci tvůrcům v tom, aby mohli jednoduše monetizovat svou tvorbu. Hlavní důvody jsou pro to tři: domácí prostředí, pomoc tvůrcům a jedna transparentní cena. Spolupracujeme s právníky či s daňovými poradci z firmy Neotax, kteří nám pomáhají dávat dohromady všechny potřebné informace k tomu, aby se tvůrci mohli naplno věnovat své tvorbě,“ říká zakladatelka Pickey.

„Navíc nechceme být jen platformou. Chceme v Česku aktivně bojovat za myšlenku, že je normální platit za obsah. Posloucháme tvůrce, kteří jsou na naší platformě aktivní, a snažíme se implementovat funkce, které jim pomohou se soustředit pouze na to, co je jejich hlavním cílem,“ dodává Hrubešová s tím, že mezi nejbližší priority patří livestream v podobě audia i videa.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.