Startupy jsou motorem inovací. Ambiciózní desítka se ve Zlíně utká o vítězství v Creative Business Cupu
Loňský vítěz Creative Business Cupu Jan Sláma, který stojí za startupem faceUp
Globální konkurenceschopnost České republiky závisí na schopnosti inovovat a tvořit tak přidanou hodnotu, startupy přitom mají schopnost rychle se adaptovat na změny a jsou jedním z hlavních motorů technologických inovací. Z tohoto důvodu agentura CzechInvest organizuje další ročník soutěže Creative Business Cup, v níž se 30. března utká desítka mladých firem. CzechCrunch je mediálním partnerem akce.
Od Památníku Tomáše Bati ve Zlíně se budou startupoví soutěžící snažit přesvědčit odbornou porotu i širokou veřejnost o tom, že právě oni budou Česko nejlépe reprezentovat na globálním finále, jež se letos odehraje online z Kodaně.
Do mezinárodního finále postoupí jen jeden zástupce, který tam bude soutěžit po boku loňského lokálního vítěze, aplikace na boj proti šikaně na školách a později i ve firmách Nenech to být. Mezinárodní finále jejím autorům z brněnského FaceUp Technology odepřela pandemie, ale letos se dočkají náhradního termínu souběžně s vyvrcholením aktuálního ročníku. A už výhra v národním kole pro ně byla důležitým milníkem.
„Creative Business Cup byla první soutěž, kde jsme prezentovali Nenech to být i jako whistleblowingovou platformu pro firmy. Vítězství v národním kole nám přineslo mediální pozornost, hlavně nás ale utvrdilo v tom, že naše platforma je na nejlepší cestě obstát i jako globální produkt v korporátním prostředí. Od té doby sbíráme klienty po celém světě a působíme už na čtyřech světadílech,“ popisuje Jan Sláma z FaceUp.
Letošní desítku startupů, jež působí v kreativních průmyslech, tvoří například dva zástupci, kteří zábavnou formou řeší propojení lidí se zrakovým postižením se širokou veřejností – Play by Ears pomocí audioher v telefonu, Labyront prostřednictvím haptické deskové hry.
Téma udržitelnosti spojuje Kave Footwear, jež vyrábí tenisky z odpadu a kávové sedliny, Nilmore, nový druh cirkulární textilie, a Jedlý kelímek, který nahrazuje plastové kelímky sušenkou s podobnými vlastnostmi.
Platforma Artinii propojuje vlastníky filmových práv s pořadateli projekcí a diváky. Spojení tradičního řemesla a moderních technologií zase ukazují hardwarové startupy Leitners Watch, jenž vyrábí chytré hodinky, a Undout, jehož tvůrci vzali nápad šéfa Facebooku a vyvinuli nový typ budíku s cílem zlepšit kvalitu spánku.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPovýšit dětský zážitek ze čtení pohádek za pomoci zvukových efektů a zkvalitnit tak společný čas rodičů a dětí si pak za cíl klade Readmio. Úplně nové zážitky a vyšší spokojenost seniorům slibuje Flying Kale se svým produktem Kaleido, který jim pomocí virtuální reality ukazuje nová místa nebo vrací vzpomínky z předešlých návštěv zajímavých měst.
„Kulturní a kreativní průmysly vytváří těžko automatizovatelná pracovní místa, přinášejí inovace napříč odvětvími a podílí se tak na vzniku oblastí s vysokou přidanou hodnotou. Creative Business Cup v sobě tyto dvě – pro nás klíčové – agendy propojuje, proto jsme již čtvrtým rokem organizátorem národního kola,“ komentuje soutěž generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl.
„Nedokážu si představit reprezentativnější místo konání, než je Památník Tomáše Bati. Baťa je pro mě velkou inspirací nejen z pohledu byznysových a technologických inovací, ale hlavně pro jeho společenský přesah. To jsou kvality, které, doufám, prokážou ve Zlíně i naši finalisté,“ doplňuje Reichl.
Národní kolo soutěže Creative Business Cup 2021 se uskuteční online 30. března 2021 od 15 hodin ve Zlíně v Památníku Tomáše Bati. Diváci a odborná veřejnost se mohou účastnit skrze online vysílání. Online se k soutěži připojí i samotní finalisté, na místě bude odborná porota a účastníci debaty.
Vedle Reichla na akci vystoupí také poslankyně Evropského parlamentu a vedoucí Parlamentní skupiny pro malé a střední podniky Martina Dlabajová. V panelové diskuzi o kreativních průmyslech a startupech ji doplní prezident Zlínského kreativního klastru Čestmír Vančura a ředitel PrusaLabu Ondřej Kašpárek.
Spolupráce veřejného, soukromého a akademického sektoru
Letošní národní kolo Creative Business Cupu se zároveň stalo ukázkou spolupráce veřejného, soukromého a akademického sektoru. CzechInvest při organizaci propojil studenty místní Univerzity Tomáše Bati se Zlínským kreativním klastrem a jeho členskou firmou IS Produkce, která zajišťuje online přenos akce.
Studenti Fakulty mediálních komunikací se zároveň pod vedením manažerky Centra kreativních průmyslů a podnikání UPPER za dohledu odborníků podílí na návrhu a tvorbě scény, audiovizuálních děl i grafických prvků provázejících celou soutěž.
„Jsme rádi, že Zlínský kreativní klastr bude letos hostitelem národního kola Creative Business Cupu. Těšíme se na setkání s chytrými a zajímavými lidmi u nás ve Zlíně, byť to tentokrát bude jen v online prostoru,“ uvádí prezident Zlínského kreativního klastru Čestmír Vančura.
„Vážím si toho, že se národní kolo bude vysílat právě ze Zlína. V kulturních a kreativních průmyslech vidím potenciál pro rozvoj podnikání a cením si spolupráce regionálních aktérů na této soutěži. Inovace jsou hybatelem budoucnosti. Právě zboží a služby se budou do budoucna odlišovat jak svým designem, tak právě inovacemi,“ doplňuje primátor Zlína Jiří Korec.