Starým bytům změní dispozice, nové zařídí. Architekti z Perspektivu založili studio na interiéry

Podobu bytů studio nejen navrhuje, ale také se postará o jejich realizaci. Architekti říkají, že tak mohou ručit za kvalitu.

Eliška NováEliška Nová

b3e39f32-f2fe-43f6-9563-00a4fd7f39d0

Foto: Arkhe

Vinohradský byt od studia Arkhe

0Zobrazit komentáře

Do rekonstrukce se sice člověk může pustit sám, většinou ale nedohlédne, co ho čeká, shodují se architekti. „Představte si, že máte přejít lano se lžičkou, na které je vejce. A navíc to děláte poprvé. My to děláme každý den, většinou, tak vejce přeneseme,“ říká Martin Stára. S Jánem Antalem totiž nedávno založil studio Arkhe, které se specializuje na interiéry.

Podobu bytů studio nejen navrhuje, ale postará se i o jejich realizaci. Architekti říkají, že tak mohou ručit za kvalitu. Kromě změny dispozic nové studio navrhne například i vhodné umělecké předměty. „Bavíme se o tom samozřejmě s klientem, vytipujeme místa, kam by se umění hodilo. Spolupracujeme ale i s galeriemi. Klient by měl mít k umění vztah, je ale možné to brát i jako investiční příležitost,“ vysvětluje Stára v podcastu Město.

Byt by měl být podle architektů především nadčasový a nepodléhat aktuálním trendům. „Když navrhneme trendy interiér, bude za deset let funkční, ale jinak nepoužitelný, vizuálně velmi zestárne. Trendy věcem se proto snažíme vyhýbat a navrhujeme interiéry tak, aby vydržely dlouhé roky. Necháváme se inspirovat i interiéry historických domů, kam přijdete a stále to vypadá nádherně,“ uvádí Antal.

Arkhe už má za sebou interiér v Bratislavě nebo Českých Budějovicích, pracovalo ale také na proměně pražského vinohradského bytu. V něm architekti měnili dispozice, schovali topení nebo vložili dřevěnou vestavbu, ve které je koupelna, samostatná toaleta, šatna a úložné prostory.

Studio vzniklo jako odnož zavedeného architektonického ateliéru Perspektiv, který pracuje například na veřejných prostorech Holešovické tržnice nebo na náměstí vedle nové budovy od Zahy Hadid na Masarykově nádraží. „Klienti nás oslovovali, abychom jim udělali byt. Je to ale jiný typ práce, víc osobní. Ke standardní práci jsme udělali několik projektů, zjistili jsme ale, že pokud se tomu budeme chtít věnovat plnohodnotně, bude potřeba to oddělit,“ vypráví Antal. Pod jednou střechou tak nyní fungují dva týmy.

Při rekonstrukcích starých bytů je podle architektů na konci vždy radikální změna. Prostory v nich propojují. „U historických domů se něco takového dělá jednoduše, u novodobější výstavby s železobetonovou konstrukcí už je to velmi náročné a omezené. Vše je přesně nadimenzované, zásahy jsou tak velmi limitované,“ říká Antal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Češi jsou podle architektů ve výběru bydlení velmi konzervativní. Na rozdíl třeba od Švýcarska nebo Nizozemska, kde vznikají úplně nové typologie bytů. Neplatí to ale stoprocentně – a Arkhe vyhledávají klienti, kteří chtějí rozbít stereotyp standardizovaného bydlení a nevyhovuje jim to, co je na trhu.

Podcast Město s architekty Martinem Stárou a Jánem Antalem si můžete poslechnout na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube. Uslyšíte v něm mimo jiné odpovědi na tyto otázky:

  • Jaké byty se stavěly dřív?
  • Proč je lepší si na úpravy bytu brát architekta?
  • Chtějí lidé předělat interiér čím dál častěji?
  • Vyjde s architektem proměna levněji?
  • A jak bude vypadat nové náměstí u Masarykova nádraží či prostor na vinohradském náměstí Jiřího z Lobkovic?
Arkhe Vinohradský byt

Foto: Arkhe

Architekti použili do chodby dřevěnou vestavbu, která ukrývá koupelnu i šatnu

Arkhe Vinohradský byt

Foto: Arkhe

Vinohradský byt od studia Arkhe

Černý Most čeká proměna. Nádraží u metra se zasype, bude na jedné úrovni a přibyde nové náměstí

Terminál Černý Most je nejvýznamnějším dopravním uzlem ve východní části Prahy, proměnit se má v horizontu deseti let.

Peter BrejčákPeter Brejčák

terminal-cerny-most_1

Foto: IPR

Nová podoba dopravního terminálu na Černém Mostě

0Zobrazit komentáře

Denně tam projde na padesát tisíc lidí, návštěva či přestup na autobusovém nádraží u konečné stanice pražského metra Černý Most ovšem nepatří mezi ty nejpříjemnější zážitky. Dopravní terminál je zastaralý a cesta je k jednotlivým nástupištím – ať už autobusů nebo metra – poměrně nepřehledná a komplikovaná. To se má ale v horizontu deseti let změnit. Počítá s tím studie, kterou v pondělí schválila dosluhující rada města.

Návrh zahrnuje mimo jiné zasypání stávajícího terminálu tak, aby byla veřejná prostranství na jedné úrovni, vytvoření náměstí, doplnění veřejných služeb a zjednodušení příjezdu autobusů. Problémem terminálu je podle schváleného dokumentu jeho zastaralost, problematická údržba nebo komplikovaný přístup k nástupišti metra ve směru do centra z jižní strany. Další nevýhodou je objíždění terminálu většinou autobusových linek, tím pádem nadbytečné najíždění stovek kilometrů.

„Do budoucna není tento stav udržitelný i vzhledem k tomu, že přilehlé lávky jsou ve špatném technickém stavu, postupně dožívají a v horizontu deseti, patnácti let budou muset být zbourány,“ doplnil po jednání rady dosluhující náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

V posledních letech město nechalo na terminálu provést drobnější úpravy, zatímco architekti pracovali na koncepční studii celkové přeměny. Nyní schválený návrh počítá se zasypáním autobusového terminálu a vznikem jednoúrovňového náměstí. Studii zpracovalo studio re:architekti a zahrnuje stavební úpravy objektu, zpřístupnění jeho střechy a doplnění obchodů, služeb a zeleně.

terminal-cerny-most_2

Foto: IPR

Nová podoba dopravního terminálu na Černém Mostě

Podle schváleného dokumentu nechá město zpracovat ještě posouzení navržených úprav na dopravu v ulici Chlumecká a Ocelkova. Radní také zadali Institutu plánování a rozvoje (IPR), který měl přípravu studie na starosti, dopracovat variantu zahrnující městskou výstavbu v prostoru před stanicí metra a využití prostoru pod terminálem pro parkování namísto jeho zasypání.

Na základě studie a dalších podkladů magistrát prostřednictvím dopravního podniku (DPP) či Technické správy komunikací (TSK) začne pracovat na projektové přípravě navržených úprav. Dosluhující náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (za STAN) uvedl, že zvažovaná městská výstavba by mohla zahrnovat radnici Prahy 14 a městské byty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Končící primátor Zdeněk Hřib (Piráti) dodal, že obyvatelé sídlišť si zaslouží moderní prostředí a město to mělo začít řešit dříve. „Věřím, že na dalších sídlištích, která v Praze máme, také dojde na úpravu dopravních terminálů, která často tvoří dominantu,“ řekl.

Terminál Černý Most je nejvýznamnějším dopravním uzlem ve východní části Prahy, kde začíná linka metra B. Stanice metra byla zprovozněná v roce 1998. Vyjíždí odsud také 12 městských a 15 příměstských autobusových linek a 32 dálkových autobusů především do východní a severní části Česka. Denně terminálem projde na 50 tisíc cestujících, naproti terminálu je záchytné parkoviště P+R.

S přispěním ČTK