Stop nekonečnému hledání volného místa. Zaparkuju.cz řidičům v Praze otevře i jinak nepřístupná parkoviště

Peter BrejčákPeter Brejčák

0Zobrazit komentáře

Zaparkovat své auto je i v širším centru Prahy často nadlidský úkol. Už dva roky proto řidičům pomáhá aplikace Zaparkuju.cz, která eviduje přes 60 tisíc registrovaných a 12 tisíc unikátních měsíčních uživatelů. Česká aplikace nabízí rychlou orientaci v systému pražských městských zón, zjednodušuje online platby a aktuálně přichází s novinkou – umožní rezervaci a následné parkování aut na soukromých parkovištích.

„Rezervace parkovacích míst jsou hlavní částí naší aplikace. Důraz jsme dali na jednoduchost celého procesu, protože nám jde o to, aby řidiči trávili parkováním co nejméně času a aby to již nebyla ta nejvíce otravná část řízení aut nebo dokonce pro mnohé i důvod, proč raději vůbec autem nejet,“ popisuje pro CzechCrunch COO, Jana Hodboďová.

Zaparkuju.cz tak nabízí přehlednou aplikaci, ve které si uživatel rychle vybere vhodné parkovací místo, několika kliky vytvoří rezervaci a parkovné uhradí online. Samotnou rezervaci je možné provést odkudkoli z telefonu, a to v rozmezí od 15 minut před příjezdem (pokud je na parkovišti volné místo) až po 30 dnů. Řidiče po rezervaci místa aplikace naviguje přes služby Google Mapy, Waze nebo Apple Mapy.

jana-hodbodova

Foto: Zaparkuju.cz

Jana Hodboďová, COO Zaparkuju.cz

Prozatím je systém Zaparkuju.cz v pilotní verzi s omezeným počtem parkovišť. Dostupný tak je na třech parkovištích v Praze, kde dohromady nabízí 300 parkovacích míst. „Jelikož jde především o hotely, často jde o skvělé lokality a můžeme tak řidičům nabídnout nová místa, která byla doposud pro veřejnost uzavřena. Proto máme obrovskou radost, že objevujeme pro řidiče nová místa na parkování. Často i za lepší cenu, než vyjde parkování na ulici,“ vysvětluje Hodboďová.

Na projektu aktuálně pracuje celkem pět lidí a tým dále roste. O vznik samotné aplikace se přitom zasloužily osobní zkušenosti zakladatelů před několika lety v pražském Karlíně. Najít volné místo byl problém, často bylo kvůli tomu potřeba kroužit kolem několika bloků, což zabralo i několik desítek minut.

„Hledali jsme službu, která by tento problém řešila. Překvapivě však žádná prakticky neexistovala. V tu chvíli padla první myšlenka, že by bylo fajn mít možnost najít volné parkovací místo online a rovnou ho i zaplatit. Tím to celé začalo,“ popisuje Hodboďová.

Během následného vývoje došlo ke zpřístupnění několika různých ukazatelů o aktuální vytíženosti parkovacích míst. Ve své databázi Zaparkuju.cz eviduje například 100 tisíc míst na městských zónách v Praze, 2 200 tisíc míst pro občany se ZTP nebo i 300 dobíjecích stanic a 650 zásuvek pro elektromobily.

zaparkuju-app

Foto: Zaparkuju.cz

Aplikace Zaparkuju.cz

Garantovat volná místa na veřejných prostranstvích v městských zónách ovšem aplikace nedokáže. „Je to volné parkování na ulici, místa často nejsou ani značena čárou na vozovce. Řidiči proto mohou často zabrat svou neomaleností dvě místa najednou. Oficiální stoprocentní systém, který opravdu zaručí, že je v ulici X volných míst, proto zatím neexistuje. To by muselo mít každé místo čidlo obsazenosti, a to je opravdu nereálné sci-fi,“ uvádí Hodboďová.

tesla_cybertruck

Přečtěte si takéPick-up budoucnosti s výkonem jako sporťák. Tesla představila nový Cybertruck, jaký nikdo nečekalPick-up budoucnosti s výkonem jako sporťák. Tesla představila nový Cybertruck, jaký nikdo nečekal

Jak doplňuje, na základě zpracovávaných dat o parkování může aplikace postupně zjišťovat, o jaké lokality je v daný čas velký zájem. To umožní tyto informace alespoň částečně předvídat, zatím je to však pro Zaparkuju.cz hudba budoucnosti.

Aktuálně tým pracuje na otestování pilotní verze a spouštění rezervací na systému Android, což by mělo být dokončeno ještě letos. Následně by pak měla přibývat další česká města, která se do projektu zapojí.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Papírovým stravenkám odzvonilo. Edenred v Česku ve velkém digitalizuje a za obědy platí mobilní stravenkou desítky tisíc lidí

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

edenred-apple-pay

Foto: Edenred

Digitální stravenky od Edenredu si můžete nahrát do mobilu

Když se řekne stravenka, většina zaměstnanců si představí nevzhledný papírek, který musí předat obsluze při placení za oběd, což je zpravidla doprovázeno již omletou hláškou, že jim na stravenky nebude vráceno. Jedním z hlavních hráčů tuzemského stravenkového trhu je Edenred, který se však tento stav snaží změnit. Proto masivně investuje do digitalizace a dnes už tak stravenky najdete i v mobilu.

Stravenky nejsou jen o obědech, ale právě s nimi je mají zaměstnanci, kteří je často dostávají jako součást svých odměn, nejvíce spojené. Celosvětově dnes Edenred zpracuje každý rok zhruba 2,5 miliardy platebních transakcí, a byť se to při pohledu do tuzemských podniků nemusí zdát, již čtyři pětiny z nich jsou dnes digitální.

V České republice je ovšem situace trochu odlišná. Klasické papírové stravenky tu mají silnou tradici, a přestože jinak Češi patří mezi pionýry v bezkontaktních či mobilních platbách, ve stravenkách přechod do digitální podoby teprve začíná.

„Pro Edenred je digitalizace plateb, a to nejen těch stravenkových, klíčová priorita. V České republice ještě díky silné pozici papírové stravenky nejsme tak daleko a náš podíl digitálních transakcí na jejich celkovém objemu se nyní pohybuje okolo 30 procent, ale naším cílem je dostat se do tří let na 80 procent,“ hlásí marketingový a inovační šéf tuzemského Edenredu Jakub Ryba.

jakub-ryba-edenred

Foto: Edenred

Jakub Ryba, marketingový a inovační šéf Edenredu

Důkaz, že to globální společnost, která v Česku funguje od roku 1993 a jejíchž služeb každý den využívá 600 tisíc lidí, myslí s digitalizací vážně, přišel letos v únoru. Tehdy se k překvapení mnoha insiderů Edenred objevil po boku šesti velkých tuzemských bank v první vlně nasazování platební služby Apple Pay. Díky ní mohou lidé platit své obědy místo plastovými kartami u terminálů iPhonem.

Výhody pro všechny strany

Placení mobilním telefonem, ať už jde o Apple Pay či Google Pay, které Edenred rovněž podporuje a jež české banky v posledním roce začaly hromadně nasazovat, je u nás hodně populární. Edenred si to uvědomuje a pracuje na tom, aby si vedle klasické debetní karty lidé do mobilů nahrávali i stravenky. Dnes jsou stravenky Ticket Restaurant Card nahrané ve více než 57 tisících českých telefonech, ale to Edenredu nestačí.

zdenek-cendra-boxed

Přečtěte si takéChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch PodcastuChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch Podcastu

V Česku už dnes drtivá většina plateb probíhá bezkontaktně, lidé jsou na takové placení zvyklí, a tak v Edenredu mají velké plány. Proto pracují na tom, aby svým firemním zákazníkům, jichž je přes 23 tisíc, vysvětlili, proč mají papírovou stravenku, kterou už jejich zaměstnanci přes dvacet let dávají číšníkům, nahradit tou digitální.

„Jedním z klíčových projektů tohoto roku je pro nás například migrace všech zaměstnanců České pošty – tedy něco přes 40 000 lidí s místem pracoviště rozptýleným po celé republice – z papírových stravenek na naše karty. Tento projekt pokládáme za klíčový moment, odrazový můstek, od kterého digitalizace již pojede jako po másle,“ popisuje nejbližší plány Ryba.

edenred-praha

Foto: CCA

Sídlo Edenredu v pražském Karlíně

Důvodů, proč zatím lidé na digitální verze u stravenek na rozdíl od debetních a kreditních karet tolik nepřecházejí, je více, ale mezi ty nejčastější se řadí obavy z toho, že stravenku v mobilu všude nevezmou. Jakub Ryba ovšem říká, že toho se zákazníci rozhodně nemusejí bát. Edenred má dnes po celé zemi 57 tisíc partnerských akceptačních míst a z nich již necelá polovina karty přijímá a další rychle přibývají.

„Edenred logicky na počátku tohoto snažení řešil klasický problém slepice a vejce – tedy dokud nebylo dostatečné pokrytí míst, kde se dá kartou platit, zaměstnavatelé karty nechtěli. A restaurace zase nechtěly digitalizovat, dokud nebude dostatečná poptávka,“ vysvětluje Ryba s tím, že dnes se již situace rychle mění. Pomoci má i zmíněný přechod zaměstnanců České pošty a přidávají se další firmy.

Benefit totiž mají digitální stravenky podle Edenredu přinést jak při samotném placení, kdy nemusíte vytahovat papírové kupony a neřešíte tedy ani vrácení drobných, tak také pro zaměstnavatele i restaurace a další podniky. Firmy dokážou digitální stravenky mnohem rychleji distribuovat k zaměstnancům a navíc s nimi mají minimální administrativu.

A to platí i pro restaurace, kde rovněž šetří čas již zmíněné rychlejší odbavení při placení, protože číšník či servírka nemusí nic přepočítávat. Navíc majitelé restaurací dostávají díky digitalizaci celého procesu peníze ze stravenek mnohem dřív, obvykle už do 48 hodin od platby.