Streamovací války hlásí další padlé. Po měsíci zrušená CNN+ propálila stovky milionů dolarů
Služba zpravodajské stanice měla reagovat na klesající sledovanost televize. Místo toho propálila stovky milionů dolarů.
V zásadě už několik let se mluví o streamovacích válkách, co to ale v praxi znamená? Většinou padají jen názvy jako Netflix, Disney+ nebo HBO Max, srovnávají se jejich strategie a odhaduje budoucnost. Boj o diváky, tedy předplatitele, je ale nejvíce zřejmý při pohledu na nepovedené projekty nebo viditelné úpadky. Ty v posledních týdnech zasáhly jak největšího hráče na trhu, tak začínající – a za pár dnů oficiálně poraženou – službu CNN+.
Vývoj směrem k současné situaci na trhu se streamovacími službami naplno odstartoval koncem roku 2019. V listopadu Apple spustil svoji Apple TV+, o měsíc později nové Disney+ za první den fungování získalo deset milionů předplatitelů.
Nedlouho nato se rozpoutala pandemie a zájem o domácí zábavu vystřelil nahoru. Netflix hlásil rekordní růst, Disney+ se kvůli náporu diváků potýkalo s technickými problémy. V květnu roku 2020 se pak rozjelo HBO Max a doplnilo dnes (ještě s už déle fungující službou Amazon Prime Video) hlavní pětku online placených platforem pro audiovizuální obsah.
Tehdy se ale objevila první velká oběť. Služba Quibi, jejíž název představoval spojení slov quick bites („jednohubky“) a koncept spočíval ve streamování prestižních titulů rozdělených do několikaminutových miniepizod, byla zrušena jen několik měsíců po startu. Lidé neměli dostatečný zájem.
Velice podobný osud teď potkal CNN+, ambiciozní streamovací službu jedné z hlavních amerických zpravodajských značek. Premiéra proběhla letos 29. března – a 21. dubna byl oznámen její konec s tím, že definitivně přestane fungovat 30. dubna, měsíc po spuštění. S cenovkou kolem 300 milionů dolarů to představuje jedno z největších selhání na mediálním trhu za mnoho let.
CNN svoje plány na vytvoření streamovací služby oznámila loni v červenci, kdy její prospekt prezentovalo jako masivní snahu přenést televizní zpravodajství do digitální formy s předplatným. Podle tehdejšího šéfa média Jeffa Zuckera, který nedávno přišel o práci kvůli dlouho utajovanému vztahu se svou kolegyní, lidé přestávali sledovat tradiční kabelovou televizi a bylo potřeba nalézt novou vizi. CNN+ měla nabídnout zcela původní obsah a mezi osmi a dvanácti hodinami zpravodajství denně.
Její vznik a spuštění provázely rozsáhlé náklady. Postupně byly najaty asi tři stovky lidí včetně známých amerických zpravodajců Chrise Wallace nebo Kasie Huntové, bylo potřeba vybudovat také nové produkční i technické zázemí. To vše vyšlo asi na 300 milionů dolarů plus minimálně dalších sto milionů za marketingovou kampaň. Tedy zhruba devět miliard korun.