Stroje se dál přibližují lidem. Roboti od Boston Dynamics dělají perfektní gymnastiku a metají salta

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

boston-dynamics-atlas

Foto: Boston Dynamics

Robot Atlas od Boston Dynamics

0Zobrazit komentáře

V roce 2000 proběhla ve světě robotiky zásadní událost – Honda představila robota Asima, který jako první dokázal vyjít do schodů. Teď americká firma Boston Dynamics jen tak na YouTube nahrála pár videí se svým robotem Atlasem, jenž by přes opatrně našlapujícího Asima udělal salto. Na první pohled by překonal nejen náhodného kolemjdoucího, ale možná i lidské parkouristy.

Chození a zdolávání schodů bylo ale jen malou částí schopností japonského androida od Hondy. Původně byl naprogramovaný k rozeznávání pohybujících se objektů a lidských gest. Boston Dynamics se oproti tomu v případě Atlase i ostatních projektů soustředí právě na orientaci a pohyb v prostoru. V tomto ohledu jsou jejich roboti pravděpodobně nejlepší na světě. 

Společnost nyní zveřejnila dvě nová videa, která to demonstrují. První z nich představuje dvojici humanoidních robotů jako parkouristy. Mají perfektní choreografii (kterou jsme u firmy ostatně již viděli), ani na moment v ní nezaváhají a přeskakování z jedné překážky na druhou díky korekcím rovnováhy nápadně připomíná zkušené lidské sportovce.

Druhé video (najdete ho na konci článku) je pro Boston Dynamics velmi netypické, nabízí totiž rozhovory s inženýry a techniky, kteří popisují, jak vývoj Atlase probíhá, na co se zaměřuje, jakým výzvám čelí a podobně. Zaprvé v něm vidíme, že první video zachycuje výsledek měsíců příprav a testování. Robot například dlouho neměl příliš sofistikovaný kamerový systém, takže se pohyboval skoro poslepu. Pokud se setkal s prostředím, které úzce neodpovídalo naprogramovanému chování, selhal.

Inženýři proto vytvořili komplexní soubor vizuálních analýz a software, jenž na ně automaticky reaguje. Díky tomu Atlas nemusí mít předem naprogramovaný každý nejmenší pohyb, ale stačí mu základy. Nutné korekce vyžádané malými variacemi v prostředí pak robot zvládne dopočítat i aplikovat sám. Lidské pohybové ústrojí, kombinující automatizované akce s aktivními úpravami, funguje podobně. Mnohdy si to ani neuvědomujeme.

Atlas k současnému bodu dospěl v průběhu více než osmi let, kdy Boston Dynamics představilo jeho první verzi. Ta musela být neustále připojena k napájení a s nejistotou dokázala chodit po velice nerovném terénu. Postupně se robot oprostil od kabelů, naučil se běhat, přenášet menší břemena, přeskakovat i větší překážky, a dokonce dělat také salta.

V současnosti je pro jeho designéry důležité hlavně zajistit spolehlivou schopnost opakovat úspěšné soustavy kroků jak ve stejném, tak pozměněném terénu. Je to vlastně o vytváření chování na hranici možností robota a jejich vzájemné spolupráci v rámci flexibilního řídícího systému,“ popisuje soubor programovaných a autonomních pohybů Scott Kuindersma, šéf vývoje Atlase. Na blogu Boston Dynamics vysvětluje i další detaily jeho vývoje a fungování.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K čemu přesně má Atlas sloužit? Pro Boston Dynamics, ostatně podobně jako Asimo pro Hondu, představuje platformu pro vývoj a testování různých schopností, které by měly být do budoucna základem každého autonomního robota. Potenciál humanoidního stroje je samozřejmě obrovský, jen v dohledné době omezený praktičností každodenního používání nebo vysokou cenou vzhledem k alternativním řešením.

Jasný účel mají naopak na první pohled čistě zábavné tanečky nebo gymnastická cvičení. Jsou výsledkem dlouhodobého procesu učení jak robotů, tak jejich inženýrů. V průběhu „nacvičování“ Atlas – stejně jako skutečný sportovec – zjišťuje, jak se co nejefektivněji pohybovat v daných prostředích, hledá své limity a snaží se je posouvat. Ačkoliv tak sám má daleko k užitečnému komerčnímu produktu, je zásadní součástí jejich vývoje.

Momentálně Boston Dynamics, které před časem získala pod svá křídla Huyndai, nabízí dva produkty. Robot Spot, připomínající psa, má poměrně široké možnosti využití od rutinních opakovaných akcí v místech nevhodných pro rozsáhlou automatizaci až po mapování různých prostor. Jeho novějším sourozencem je pak Stretch určený primárně do logistiky. Vlastní, menší a levnější verzi Spota s názvem CyberDog nedávno představilo také čínské Xiaomi.

Člověku podobného robota nedávno představil i vizionář Elon Musk. Po elektrických autech a energetických technologiích jeho společnost Tesla představila humanoidní stroj, který by měl lidem pomoci s nudnou nebo nebezpečnou prací. Jestli zvládne i parkour jako Atlas od Boston Dynamics, to ukáže až budoucnost.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Práce na dálku podle Marka Zuckerberga. Do virtuálních kanceláří od Facebooku se může připojit i váš tým

Filip HouskaFilip Houska

horizon-workrooms-23

Foto: Facebook

Představa práce na dálku podle Facebooku

0Zobrazit komentáře

Když Mark Zuckerberg při ohlašování čtvrtletních finančních výsledků znovu zmínil pojem metaverse, dal lidem jasně najevo, že jeho Facebook už do budoucna nebude brán pouze jako tvůrce největší sociální sítě světa, ale také jako poskytovatel zcela nového prostředí, do kterého se uživatelé budou připojovat přes virtuální realitu. První větší střípek této myšlenky přichází už nyní, a to ve formě digitálních kancelářských prostor.

Facebook představil beta verzi nové služby s názvem Horizon Workrooms, která zprostředkovává pracovní mítinky ve virtuálním prostředí. Pokud byste tedy chtěli vést poradu, schůzku nebo kreativní týmové setkání s kolegy, kteří nejsou ve vaší blízkosti, prakticky jim stačí obstarat brýle pro virtuální realitu, stáhnout do nich aplikaci a nechat se překlopit do animovaného pracoviště.

Headset zobrazující virtuální realitu je pro Horizon Workrooms klíčový. A nejde jen tak o ledajaké brýle – Facebook uvádí, že nová služba je dostupná pouze majitelům systému Oculus Quest 2, který byl představen loni v září a lze jej pořídit také v Česku. Na konkurenčních zařízeních ji tak prozatím nespustíte.

Poté vám už nic nebrání v tom, abyste se do virtuálních kancelářských prostor dostali. Facebook během designování zážitku myslel na několik důležitých věcí, které mají umožňovat co nejvěrnější dojem z práce. A nejde jen o personalizaci animovaných avatarů, které vyjadřují vaši osobnost v digitálním světě. To je jen drobnost.

horizon-workrooms-2

Foto: Facebook

Sdílení „reálného“ obsahu v Horizon Workrooms

Dost možná nejzajímavější funkcí je skenování okolního prostředí. Ještě předtím, než se do Horizon Workrooms připojíte, můžete si přesně nasnímat například svůj pracovní stůl nebo flipchart, abyste i ve virtuálním prostoru měli vybavení, které důvěrně znáte. Na stole se pak bude nacházet třeba váš notebook, zatímco k digitálnímu flipchartu můžete kdykoliv vstát a psát na něj jedním z ovladačů.

K veškerému textu, náčrtům nebo grafům se pak můžete průběžně vracet, a to nejen ve virtuální realitě, ale také na webu, kam si lze vše vyexportovat. Součástí služby je také promítání obsahu z „reálného světa“ – nic tedy nebrání tomu, aby se do vaší digitální kanceláře připojili jiní kolegové přes videohovor. Nechybí ani možnost zobrazování různých předvytvořených tabulek a prezentací.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby Facebook zážitek z virtuální práce co nejlépe přiblížil té skutečné, myslel i na interakce a pohyby avatarů, respektive členů týmu. Ti pochopitelně mohou mluvit, gestikulovat nebo se například otáčet, aby s ostatními navazovali oční kontakt. Pokud je pak potřeba menšího odpočinku, lze se po kanceláři i procházet. A aby toho nebylo málo, vývojáři do „workroomů“ zahrnuli také prostorový zvuk.

Ačkoliv je téměř nemožné, aby něco takového nahradilo mítinky v reálném světě, pro Marka Zuckerberga jde o další důležitý bod, díky kterému chce posunout využití virtuální reality na novou úroveň. Že je pro něj oblast VR a AR (tedy ne plně virtuální, ale takzvaně rozšířené reality) zásadní, potvrzuje například i akvizice megahitu Beat Saber od česko-slovenských tvůrců z Beat Games.