Stroukal vs. Kratina aneb Proč musí být průmyslové haly jako krabice a jaké zázraky se dějí uvnitř

Populární ekonom a průkopník průmyslových hal v rozhovoru popsali, proč je obor třeba dál rozvíjet a že za zdmi „krabic“ se odehrává digitální revoluce.

Luboš KrečLuboš Kreč

navrh-bez-nazvu-13

Foto: Creditas / Accolade / CanvaPro /CzechCrunch

Dominik Stroukal a Milan Kratina

Dominik Stroukal, asi nejviditelnější člen Národní ekonomické rady vlády, je populární vysokoškolský pedagog, který na Metropolitní univerzitě přednáší mimo jiné o digitální ekonomice. Milan Kratina je zakladatelem skupiny Accolade, která investuje do výstavby průmyslových hal, jež jsou plné automatizovaných skladů či robotické výroby. A tak se spolu rozhodli natočit podcast.

Je to vlastně věčné téma: „Hyzdí gigantické krabice podél dálnic krajinu?“ A přesně tuhle otázku si položil i Dominik Stroukal, když nedávno jel s rodinou po karlovarské rychlostní silnici D6 do Prahy. „Co kdyby tam byla třeba věžička?“ napadlo ho v nadsázce a zeptal se na to právě Milana Kratiny z Accolade.

Kratina, podle časopisu Forbes čtyřiadvacátý nejbohatších Čech, mu na to v jejich společném rozhovoru odpověděl tak, jak to rád říká: „Je to neofunkcionalismus. Navazujeme na prvorepublikovou architektonickou tradici.“ To je samozřejmě nadsázka, což následně vysvětlil i devětatřicetiletý byznysmen: „Naše haly musí být maximálně funkční.“

Jde o to, že krabice, což je označení, kterému se ani Kratina nebrání, jsou svým uspořádáním velmi univerzální, ať se je nájemce rozhodne využít jako sklad, nebo jako výrobní zázemí. A v tom je prý klíč: „Nechceme, aby tyhle stavby dopadly jako textilky v Podkrkonoší.“

Accolade funguje na trhu od roku 2011, investiční fond Accolade Industrial Fund vznikl o tři roky později. Aktuálně skupina působí v osmi evropských zemích, má ve svém portfoliu 3,4 milionu čtverečních metrů plochy v 62 lokalitách. Mimo jiné jí patří robotické distribuční centrum Amazonu u Kojetína nebo chystá automatizovaný sklad pro nadnárodní módní řetězec v Chebu.

A právě na fakt, že v jejích halách se odehrává faktická technologická revoluce, upozornil Kratina i při rozhovoru se Stroukalem: „To, co chystáme v Chebu, bude jedna z největších realizací automatizovaného provozu v Evropě. Délka drah pro automatické přepravníky tam bude 44 kilometrů.“

Jsou to sice fascinující technologické výdobytky, jenže veřejnost, která krabice míjí v autech, o tom většinou nemá tušení a představuje si, že uvnitř se neodehrává nic mimořádného ani sofistikovaného. „Měli byste pořádat exkurze,“ navrhl Dominik Stroukal a Milan Kratina mu přisvědčil: „Ano, budeme je muset dělat víc. Našemu oboru se totiž nedaří lidem vysvětlovat, co se za zdmi hal odehrává.“

navrh-bez-nazvu-3

Přečtěte si takéJá a investor? Toužil jsem hromadit haly, hlásí Milan KratinaJá a investor? Toužil jsem hromadit haly. Uráží mě, když se říká, že Češi jsou Východ, hlásí Kratina

Investiční svět, do nějž patří i skupina Accolade, se zároveň dostal v posledních dvou letech do velmi dynamické situace – předtím skoro celou dekádu byly základní úrokové sazby v Česku i v EU blízko nule, cena peněz byla nízká a příliv prostředků do nemovitostí či akcií byl enormní. Ve chvíli, kdy centrální banky začaly kvůli inflaci zvedat sazby, se ale atmosféra otočila a muselo dojít k přecenění řady aktiv včetně nemovitostí, u kterých se dřív v důsledku levných peněz valuace vymkly z kloubů.

„Jsem za to rád, protože jsem bytostný odpůrce toho, aby peníze byly zadarmo,“ upozornil Kratina. A Stroukal dodal: „Po zdánlivě mrtvé dekádě, kdy to vypadalo, že sazby nebudou nic dělat, se konečně začalo něco dít. To mě jako ekonoma zajímá.“

Accolade muselo hodnotu svého portfolia mírně upravit, ale nijak zásadně. Aktuálně je hodnota všech skupinových aktiv 75 miliard korun.

Mezi klienty, kteří si od Accolade nebo Accolade Industrial Fund pronajímají industriální budovy, je více než dvě stě převážně mezinárodních společností. Patří mezi ně kromě Amazonu či FedExu také třeba Ikea, Miele, Iveco, Tchibo nebo Viessmann.

Při srovnání s Polskem či Slovenskem je v Česku větší množství průmyslových nemovitostí, ale podle Kratiny to tak má být i nadále – pokud si země chce zachovat status průmyslového centra. Navíc jak spolumajitel Accolade rád připomíná, například ve srovnání s Nizozemím jsme pořád hodně pozadu.

A co dalšímu rozvoji brání? Stroukal s Kratinou se shodli, že především byrokracie, která český byznys trápí čím dál víc. „Fakt, že získat u nás stavební povolení může trvat déle než získat bankovní licenci, je neuvěřitelný,“ shodli se.

CC Native

Partnerem článku je Accolade

Jak Allegro ozdravuje Mall Group? Grafy ukazují, že skupina e-shopů nikdy nekrvácela tolik

Doma v Polsku šlape byznys Allegra na plné obrátky. Výsledky za druhý kvartál ale ukazují, že o jeho mezinárodních aktivitách lze říct opak.

Peter BrejčákPeter Brejčák

allegroInsider

Foto: Allegro

Maskot online tržiště Allegro.cz

0Zobrazit komentáře

Analýza. „Druhé čtvrtletí bylo pro společnost Allegro plné milníků. Pokračujeme v růstu našeho podnikání a zvyšování ziskovosti v Polsku, zatímco postupně expandujeme do zahraničí,“ komentoval generální ředitel Roy Perticucci výsledky společnosti, pod kterou spadá i Mall Group včetně e-shopu CZC, který čeká faktické vypnutí. Co přesně ale data zveřejněná za druhý kvartál letošního roku ukazují?

Celkově v tomto období Allegro dosáhlo skvělých výsledků, kdy objem prodaného zboží (GMV) vzrostl o 11,1 procenta a ukazatel zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) si připsal růst o úctyhodných 33 procent. Počet aktivních zákazníků měl již přesáhnout dvacet milionů, přičemž pět milionů z toho se nachází mimo domácí Polsko. Rostoucí výsledky jsou ale čistě tažené polskými operacemi, kde ve třetím loňském a prvním letošním čtvrtletí došlo ke zdražení poplatků vůči obchodníkům na platformě.

Situace ve skupině Mall Group, kam kromě CZC a českého Mallu spadají i další e-shopy v pěti zemích, je naopak bídná. Meziročně klesl objem prodaného zboží o 36 procent na 2,6 miliardy korun. Ztráta pak dosáhla 424 milionů korun a v poměru k prodanému objemu činila až 16,5 procenta – nejvíc od dubna 2022, kdy Allegro Mall Group odkoupilo.

Výkon tržišť Allegra souvisí s masivními výdaji na marketing

Minimálně zatím přitom situace nevypadá růžově ani v dalších mezinárodních aktivitách Allegra, tedy v jeho online tržištích Allegro.cz a Allegro.sk. Českou verzi spouštělo loni v květnu, na Slovensko expandovalo začátkem letošního roku. Ještě v tomto roce chce stihnout spustit také svou maďarskou verzi. Tuto expanzi financuje právě díky ziskům z Polska a do mezinárodních operací investuje až dvacet procent polské EBITDA.

„Od spuštění Allegro.cz v Česku uplynul rok a Allegro.sk na Slovensku právě uzavřelo první celé čtvrtletí. Na obou nových platformách se nachází více než 220 milionů nabídek a přes 2,5 milionu aktivních kupujících,“ popsala dále společnost v tiskové zprávě. Zatímco objem prodaného zboží postupně roste ruku v ruce s rozšiřováním mezinárodní působnosti, ztráta těchto tržišť zůstává na vysoké úrovni – a to i v poměru k prodanému objemu.

Dosažené výsledky prodejů, ale i vysoká ztráta přitom do velké míry souvisí s výdaji na marketing. Zatímco během prvního letošního čtvrtletí dosáhly 289 milionů korun, ve druhém kvartálu to bylo již 410 milionů korun, což je v poměru k prodanému zboží 19,9 procenta.

„Mezinárodní aktivity Allegra jsou těžce nadopované marketingem a je naprosto zřejmé, že tohle letadlo se vybourá,“ komentuje pro CzechCrunch odborník z prostředí e-commerce, který vzhledem k citlivosti tématu nechce být jmenován.