Studentskému carsharingu Uniqway se daří. Loni provedl 12 tisíc rezervací, nyní rozšiřuje flotilu a míří do Mladé Boleslavi

Patrik SvatošPatrik Svatoš

uniqway_-1

Foto: Škoda Auto

Uniqway je platforma pro sdílení automobilů zaměřená na studenty

0Zobrazit komentáře

Český carsharing Uniqway nemá tak silné jméno jako služby konkurence, ale o to zajímavější má příběh. Stojí za ním inovační centrum mladoboleslavské automobilky DigiLab a tři pražské univerzity, kteří společně koncem roku 2018 spustili tento projekt studentské sdílené mobility v Praze. Po necelých třech letech bude nyní služba dostupná i v Mladé Boleslavi, zapojují se do ní také studenti škodovácké Vysoké školy a rozšiřuje pražskou flotilu.

Uniqway je studentský carsharing, který nejenže studenti navrhují, ale především ho využívají. Pro zarezervování auta si musíte stáhnout aplikaci pro iOS nebo Android, nahrát občanský i řidičský průkaz a mezinárodně platnou ISIC kartu. Následně je vše do 15 minut schváleno a vy můžete službu začít využívat, ať už potřebujete na větší nákup, nebo chcete vyrazit na výlet.

V hlavním městě se nyní nabídka tohoto carsharingu rozroste z původních 15 na 37 vozidel s logem Škody Auto, premiéra Uniqwaye v Mladé Boleslavi pak zpočátku přinese pět dostupných vozů. V nabídce jsou modely Scala, Fabia a Citigo iV, brzy přibude také první elektromobil postavený na zcela nové platformě – Enyaq iV, který jsme si nedávno vyzkoušeli.

Uniqway byl spuštěn v roce 2018 jako pilotní projekt studentů pro studenty. Tato služba dokonale zapadá do ekosystému multimodální mobility ve městech. Po úspěšném zahájení provozu v Praze je expanze do Mladé Boleslavi dalším logickým krokem, který studentům poskytne více možností mobility,“ vysvětluje Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu.

Kromě expanze do dalšího města může Uniqway těšit i úspěšný rok. Navzdory koronaviru se loni provedlo okolo 12 tisíc rezervací a najezdilo zhruba 400 tisíc kilometrů. V době pandemie se flotila využívala také jako součást iniciativy #SKODAAUTOpomaha, kdy byla k dispozici městským úřadům v Praze nebo dobrovolníkům pro rozvoz zdravotnických potřeb či potravin. Celý projekt je navíc v dlouhodobém horizontu připravený tak, aby byl ziskový, ačkoli to není hlavní priorita.

„Náš byznys plán s dosažením tohoto cíle počítá. Velmi důležité je ale pro nás i to, že na službě spolupracujeme s vysokými školami, studenti si mohou v rámci provozu vyzkoušet práci na reálném byznysovém projektu a získat tak neocenitelnou praxi. Zároveň nám Uniqway slouží jako testovací platforma pro funkce a obchodní modely, které můžeme následně nasadit v ostatních službách,“ řekl pro CzechCrunch marketingový ředitel DigiLabu David Beška.

Podobné výhody vidí i Pavel Mertlík, rektor Škoda Auto Vysoké školy. „Díky této službě je naše vysoká škola pro studenty ještě atraktivnější. Myslím si, že je velmi důležité, aby sami byli součástí Uniqway a starali se o platformu. Naši studenti tuto iniciativu vítají a těší se na možnost využití vozů i na zkušenosti, které získají při organizaci provozu flotily,“ míní.

Škoda Enyaq iV

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq iV na nabíjecí stanici

Zájemce služba láká především atraktivními cenami, které v době pandemie ještě snížila. Uniqway například spustil nový tarif s názvem Anti-covid, ve kterém je Citigo iV nabízeno za 2,99 koruny za minutu nebo 590 korun za 24 hodin. Škoda Scala vás pak vyjde každou minutu na 3,99 koruny a po celý den může být vaše za 690 korun.

Jednoznačně nejdražším modelem je pak už zmiňovaný vůz Škoda Enyaq iV. Minuta jízdy vyjde na necelých šest korun a celodenní výlet si z vaší peněženky vezme 1 290 korun. Veškeré ceny zahrnují cestu až do 20 kilometrů, po jejich ujetí je každý další kilometr zpoplatněn částkou 3,9 koruny a u modelu Scala ještě o korunu více.

V ceně je započítáno palivo (v případě elektromobilu nabíjení zdarma) nejen po celé České republice, ale také v zemích Evropské unie a schengenského prostoru. Veškerá auta mají navíc dálniční známku a jsou i havarijně pojištěna se spoluúčastí od tisíce korun do jednoho procenta z případné škody.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina