Studentskému sdílení vozů se u nás daří. Vozy služby Uniqway najely už milion kilometrů a uživatelů přibývá
Carsharing určený výhradně pro studenty vysokých škol a jejich učitele, přesně s takovou myšlenkou vznikala před těmi lety flotila sdílených vozů Uniqway, za kterou stojí Škoda Auto DigiLab. Po třech letech provozu hlásí projekt jeden milion ujetých kilometrů a pět tisíc registrovaných uživatelů, kteří mohou službu využívat nejen v Praze, ale i v Mladé Boleslavi či Kladně.
Sdilení soukromých vozů HoppyGo, sharing elektrických skútrů BeRider a také flotila sdílených vozů Uniqway, to všechno jsou možnosti sdílené mobility, které do českých měst přináší Škoda Auto DigiLab, dceřiná společnost automobilky Škoda Auto zaměřující se na vývoj mobility ve spojení s digitalizací.
Poslední jmenovanou službu Škodovka rozběhla 17. října 2018 původně s 15 kusy modelu Fabia. S myšlenkou sdílet si vozy mezi sebou původně přišli sami studenti, kterým bylo umožněno nápad rozpracovat do celého konceptu. Ten byl nasazen v Praze a díky pozitivnímu přijetí se služba postupně rozšířila i do dalších měst.
Dnes jsou vozy služby Uniqway dostupné studentům a pedagogům působícím na hned 19 univerzitách. Mezi nimi nechybí pražské ČVUT, VŠE a ČZU, ale samozřejmě ani Škoda Auto Vysoká škola, kterou lze studovat v Praze i Mladé Boleslavi, kam služba zamířila v tomto roce. Mimo těchto dvou měst je navíc dostupná od loňského roku také v Kladně.
Uživatelská základna se za tři roky rozrostla na pět tisíc uživatelů, mezi kterými nechybí ani zahraniční studenti ze 79 zemí světa. Celá služba nepozastavila svůj provoz ani během pandemické situace, kdy byly vozy nabídnuty k užívání pracovníkům, kteří se ocitli v takzvané první linii, tedy zaměstnancům nemocnic, policistům a dalším.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCelkový nájezd flotily překonal jeden milion kilometrů, což znamená, že v průměru každý z registrovaných uživatelů v databázi ročně najezdil 66 kilometrů. Na zvyšující se počet uživatelů reagovala také sama flotila. Ta z původních 15 vozů narostla na 38 automobilů. Fabie doplnily modely jako Scala, ale i dva čisté elektromobily, které má Škodovka aktuálně ve svém modelovém portfoliu, a to Citigo iV a Enyaq.
Samotný princip využívání služby se příliš neliší od pravidel jiných carsharingových společností. Samotná registrace je pro uživatele bezplatná a veškeré procesy využívání sdílených vozů probíhají skrze mobilní aplikaci. V ní si student či pedagog vůz zarezervuje a následně si jej vyzvedne ve vyhrazené zóně, kam jsou vozy také parkovány během vracení. Pro doplňování paliva či nabíjení jsou ve voze k dispozici platební karty či nabíjecí čipy.
Poplatky za využívání vozu se různí na základě vybraného typu i času a způsobu jeho využívání. V rámci tarifu nazvaného Anti-covid je Fabia nabízena za 2,99 koruny za minutu užívání či 690 korun za celý den. V případě Enyaqu je cenovka 5,99 korun za minutu a 1 290 korun za celý den. Tyto ceny zahrnují cestu do 20 kilometrů. V případě překonání této vzdálenosti jsou další najeté kilometry zpoplatněny další částkou.