Lidé si půjčují auta stále víc. Carsharing HoppyGo po rekordním roce expanduje na Slovensko a do Polska

Peter BrejčákPeter Brejčák

_dsc9347ab

Foto: HoppyGo

Robin Švaříček, šéf carsharingu HoppyGo

0Zobrazit komentáře

Pandemie koronaviru v loňském roce výrazně změnila způsob, jakým lidé tráví dovolené, i to, jak se během svých cest přepravují. Z nárůstu poptávky po individualizované dopravě těží také tuzemský peer-to-peer carsharing HoppyGo, jenž propojuje majitele aut s lidmi hledající pronájem vozů na několik dnů.

Loni HoppyGo zaznamenalo rekordní rok, kdy meziročně zprostředkovalo o 80 procent více pronájmů, překonalo hranici 100 tisíc uživatelů a jeho obrat dosáhl 41 milionů korun. Sice nadále zůstává v červených číslech, to by však mělo být součástí dlouhodobého rozvoje služby, jež spadá pod inovační laboratoř Škoda Auto DigiLab.

V dlouhodobých plánech HoppyGo figurovala také expanze, kterou firma poprvé plánovala už v roce 2019, ale několikrát ji odložila. Nyní do zahraničí skutečně oficiálně míří a vstupuje do Polska a na Slovensko. „Expanzi jsme plánovali již delší dobu,“ přiznává pro CzechCrunch šéf služby Robin Švaříček.

„Před vstupem na zahraniční trhy jsme však potřebovali připravit zázemí lokální pobočky a především zajistit, aby platforma HoppyGo fungovala na nových trzích stejně dobře jako v České republice. Následně nám do příprav vstoupila pandemie, takže jsme se rozhodli expanzi naplánovat na letošní rok,“ popisuje Švaříček.

_dsc0845ab

Foto: HoppyGo

Carsharing HoppyGo umožňuje majitelům vozů pronajímat auta dalším

HoppyGo již na obou zahraničních trzích spustilo předběžnou komunikaci na jaře, aby bylo schopno poskytnout adekvátní nabídku a uživatelé si mohli sdílení aut vyzkoušet během nadcházející hlavní letní sezony. „Právě během léta je platforma HoppyGo využívaná nejvíce, protože díky široké nabídce aut nejrůznějších kategorií a značek rozšiřuje možnosti cestování na dovolenou, víkendové výlety a podobně,“ říká Švaříček.

Ze stejného důvodu ostatně tuzemský carsharing, který se historicky propojil s konkurenční službou SmileCar od Leo Expressu, očekává růst v řádu vyšších desítek procent i v letošním roce. Sdílená mobilita totiž rozšiřuje možnosti cestování na dovolenou, kterou bude pravděpodobně většina lidí opět trávit především v tuzemsku.

První zahraniční kroky na Slovensku a v Polsku

Na Slovensku zakládá HoppyGo novou lokální entitu, kterou s podporou českého týmu povede Juraj Andrejka z pozice country managera pro tamější trh. „Juraj má s fungováním a vedením HoppyGo bohaté zkušenosti, jelikož byl doposud zodpovědný za veškeré naše aktivity v Brně, kde se mu podařilo HoppyGo etablovat mezi hlavní možnosti při výběru služeb pro zapůjčení auta,“ popisuje Robin Švaříček.

Carsharing je zatím na Slovensku dostupný v Bratislavě a okolí, v horizontu dvanácti měsíců chce pak poskytnout možnost pronajmutí vozů po celé zemi. Už do konce letošního roku pak chce dosáhnout na dvanáct tisíc registrovaných uživatelů a nabídnout alespoň 350 aktivních aut ke sdílení.

Na polském trhu HoppyGo patří mezi peer-to-peer carsharingy k průkopníkům. Před oficiálním spuštěním se na platformě registrovalo přes pět tisíc uživatelů, kteří si už nyní mohou vybírat z více než 120 vozů. Letos chce služba tento počet navýšit na 1 500 aktivních aut a překonat hranici 20 tisíc registrovaných. Nabídka aut je nyní dostupná ve všech velkých městech a cílem v rámci střednědobého horizontu je postupné pokrytí celého Polska.

„Chceme koncept P2P carsharingu zpřístupnit co nejširší veřejnosti, a proto jsme se rozhodli expandovat na blízké zahraniční trhy. Polsko je se 38 miliony obyvatel z hlediska poptávky po automobilech a projektech sdílené ekonomiky jedním z nejrychleji rostoucích trhů ve střední a východní Evropě,“ říká Švaříček s tím, že do pěti let chce HoppyGo dovést k expanzi až do deseti zemí.

„Naším cílem je etablovat HoppyGo na celoevropské úrovni jako lídra v oblasti sdílené mobility a poskytnout přes naši platformu co nejširší veřejnosti možnost jednoduchého, flexibilního a dostupného přístupu k mobilitě a zároveň nabídnout majitelům aut příležitost získat pasivní příjem díky pronájmu svého vozu,“ dodává Švaříček.