Stůl na prázdné louce, intimní skleníky i figuríny. Jak se restaurace chystají obsluhovat hosty „na dálku“
Zvláštní opatření spojená s koronavirovou krizí se v Česku i v jiných zemích v současnosti začínají rozvolňovat, úplný návrat do normálu ale bude ještě nějakou dobu trvat. Minimálně od března probíhající nařízení pro sociální distancování mnoho byznysů ohrozila, pro jiné mohou znamenat příležitosti. Například i pro restaurace ochotné a schopné přijít s novými koncepty stravování se mimo domov.
Ve Švédsku vznikla snad ultimátní restaurace pro období pandemie, obsahuje totiž jen jediný stůl uprostřed velké louky. Jak popisuje magazín Fodors, nápad na „podnik“ s prostým názvem Bord för En (česky „stůl pro jednoho“) přišel, když jeho zakladatelé nechtěli k sobě domů pustit rodiče, kteří přijeli na návštěvu. Místo toho jim připravili stůl venku a jídlo jim spouštěli z okna na provázku.
Ještě tentýž den vznikl web a první zákazníci si mohli stůl a zároveň celou restauraci rezervovat. Návštěvník, případně několik návštěvníků z jedné domácnosti, si budou moci jídlo vychutnat v naprostém klidu na čerstvém vzduchu. Jen obsloužit se budou muset sami, z košíku s postupně třemi chody posílaném z okna kuchyně na šňůře na prádlo. Na konci lze nanejvýš na dálku zamávat kuchaři a poděkovat slovem nebo libovolnou částkou – ne jako dýško, ale jako platbu za celé jídlo.
Výrazně tradičnější přístup s několika zvláštními prvky zvolila veganská restaurace Mediamatic v nizozemském Amsterdamu. Do velké míry si ponechala poměrně standardní řešení s několika stoly rozmístěnými podél břehu kanálu Dijksgracht, ty ovšem umístila do malých skleníků. Každý návštěvník, dvojice nebo malá skupinka si tak mohou užít zkušenost na pomezí intimity soukromého koutku a naprostého opaku kvůli proskleným stěnám.
Večeře v soukromém skleníku
Z tohoto paradoxu vychází i název projektu, Serres Séparées (doslova „oddělené skleníky“), tedy hříčka odkazující na francouzskou frázi chambre séparée označující právě soukromé místo pro jídlo. Zajišťuje přitom aspekt společenské události při minimalizaci nebezpečí nákazy virem. Nový typ koronaviru se nejvíce přenáší mezi lidmi, kteří spolu tráví déle než pár minut v uzavřeném prostoru, což klasické restaurace dokonale splňují.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMediamatic malé skleníky pořídil už dávno pro mnoho jiných akcí, současná situace se tak jen náhodou stala ideální k jejich opětovnému zužitkování. Ostatní aspekty chodu restaurace vyžadovaly o trochu větší myšlenkový vklad. Jak například vyřešit problém nevyhnutelné interakce mezi číšníky a číšnicemi a návštěvníky? Systém prádelních šňůr jako ve Švédsku by byl v tomto případě příliš složitý a vzhledem ke konceptu neosobní.
Zaměstnanci podniku, vybavení ochrannými štíty, nakonec čistě rostlinná jídla o čtyř chodech roznášejí na dlouhých dřevěných prknech. Díky nim nemusejí do malých skleníků za přítomnosti zákazníků vůbec vstupovat. „Myslím, že s tímhle konceptem dokazujeme přetrvávající možnost zažít intimitu ve výjimečném prostoru v rámci něčeho, co naše vláda označuje jako ‚anderhalvemetersamenleving‘ – ‚šestistopou společnost‘,“ řekl magazínu Dezeen Tobias Servaas z Mediamaticu.
Zároveň ho těší, že se nápady amsterdamské restaurace začaly inspirovat i další podniky. Přijít s návrhem alternativního stravování mimo domov aplikovatelném na mnoha místech bylo jedním ze záměrů projektu. Ten byl zatím jen několikrát otestován mezi známými zaměstnanců Mediamaticu, nyní jsou však rezervace otevřeny komukoliv. Pokud bude vše schváleno vládními orgány, první návštěvníci by do malých skleníků měli usednout počátkem června.
Na jednu stranu nejméně, ale na druhou snad nejzvláštnějším způsobem se klasickému chodu vzdálila luxusní michelinská restaurace The Inn at Little Washington v americké severní Virginii. Jelikož jí státní nařízení umožňují naplnit pouze polovinu kapacity, její provozovatelé se rozhodli zbylá místa zaplnit stoprocentně neinfekčními návštěvníky – figurínami.
Fotografie na Instagramu vyobrazující netypické řešení působí ještě bizarněji díky do minulosti hledící estetice podniku. Ten se i přes svůj prestižní status v žádném případě nebojí hravosti, ba naopak. Jak zmiňuje The Guardian, jedním z jeho specifik je kráva na kolečkách rozvážející sýr na tácku na jejím hřbetě.
„Všichni se teď toužíme scházet a vidět jiné lidi. Všechno to nutně nemusí být skuteční lidé,“ poznamenal hlavní šéfkuchař The Inn Patrick O’Connel v rozhovoru pro americkou televizi Fox 5 DC.
Na opětovné otevření tak restauraci připravují jak kuchaři, číšníci a úklid, tak místní designová firma a divadlo. Jejich úkolem je figuríny co nejlépe obléci, aby živým návštěvníkům posloužili jako příjemná společnost spíše než zdroj bizarních nočních můr.