Stvořil husitské fantasy, teď ho inspirovaly hry Tetris i Sokoban. Vyzkoušejte novinku od českého vývojáře

Petr Kubíček a jeho Kubikon 3D brzy zamíří na Steam. Současně vzniká i rozšíření pro jeho starší hru 1428: Shadows over Silesia.

Michal MančařMichal Mančař

kubikon-3d

Foto: Kubi Games

Sólo vývojář Petr Kubíček představuje svou novou hru Kubikon 3D

0Zobrazit komentáře

Nedávno příjemně překvapil fantasy dobrodružstvím zasazeným do dob husitských válek. Teď sólo vývojář Petr Kubíček představuje počin z úplně jiného žánru. Jeho novinka Kubikon 3D prověří vaše myšlení při posouvání barevných kostek. Její vydání se blíží, už teď si ji ale můžete vyzkoušet v hratelné demoverzi.

Petra Kubíčka můžete znát jako autora hry 1428: Shadows over Silesia, která povedeně míchala český středověk s temnou magií. A která byla tak trochu ovlivněná Falloutem, Metal Gearem i starými adventurami. Nové dílo Kubikon 3D je také svého druhu skokem do minulosti. Ne však do husitských dějin, ale do Kubíčkovy vlastní historie.

„Kubikon je jeden z mých prvních projektů, který vyšel už v roce 2013 na telefony. Ale bylo mi líto ten koncept nechat ležet v šuplíku, tak jsem se rozhodl ho vypustit do světa,“ říká pro CzechCrunch herní tvůrce, který svůj čas dělí mezi nezávislou tvorbu a práci pro největší české herní studio Bohemia Interactive.

Před 1428: Shadows over Silesia jsem měl sen, že by se hra mohla zaplatit a ideálně mohla zaplatit vývoj i nějaké další. To se nestalo.

Do plné verze se budete moci pustit zhruba v půlce roku, vyzkoušet si logickou hru ale můžete už teď. Demo Kubikonu 3D stáhnete na Steamu. Čeká na vás hratelnost založená na posouvání kostek, milovníkům retra může připomenout tituly jako Sokoban, Tetris nebo Arkanoid. Ostatně všechny tři Kubíček zmiňuje coby alespoň částečnou inspiraci.

„Je to spíš relaxační hříčka pro lidi, co trpí pocitem, že všechno musí být na svém místě. Taková uklízecí hra,“ říká s úsměvem vývojář publikující své hry pod značkou jednomužného studia Kubi Games. „Ale pořád se v Kubikonu najdou momenty, kdy musíte zapojit mozek. Pro ty, co hledají výzvy, tu jsou žebříčky nejlepších hráčů a hledání nejrychlejších a nejefektivnějších cest k vyřešení levelů,“ dodává.

Pokud perfektně vyřešíte všechny z několika desítek úrovní, jež by měly ve hře podle plánů být, budete si moci navíc vytvořit vlastní levely v editoru. Kubíček už teď počítá s tím, že hru rozšíří o dodatečný obsah v podobě nových herních mechanismů a prostředí. Kubikon 3D se nicméně nerozšíří na jiné platformy než PC. „Mobilnímu trhu absolutně nerozumím a konzole jsou zatím mimo mé možnosti,“ říká autor.

Kubikon 3D není jediným projektem, na kterém Kubíček v současnosti pracuje. Svůj čas věnuje i rozšíření pro svůj předloňský titul 1428: Shadows over Silesia, které by chtěl už brzy představit. Husitská hra byla oproti právě představenému titulu ambicióznějším projektem, jako takový ale s sebou přinesla mnohem více úskalí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Před vydáním 1428: Shadows over Silesia jsem měl krásný sen, že by se hra mohla zaplatit a ideálně také mohla zaplatit vývoj nějaké další. To se bohužel nestalo, ale rozhodně to nehodnotím jako neúspěch,“ popisuje vývojář. Alespoň na sebe si však hra vydělala. „Také jsem se toho hodně naučil a otevřelo mi to cestu k práci v herním vývoji,“ dodává Kubíček.

Jeho dílo mu nejprve pootevřelo dveře do Ingame Studios, tedy k tvůrcům střílečky Crime Boss: Rockay City s Chuckem Norrisem v jedné z rolí. Nedávno pak Kubíček změnil štaci a zamířil na částečný úvazek do Bohemia Interactive. Ani part-time působení v největším českém herním studiu ale nic nemění na plánech zůstat i nadále nezávislým vývojářem.

„Ve velkém studiu je to všechno trochu jiné. Člověk se musí specializovat a každou věc řešit s týmem dalších lidí. Všechno trvá mnohem déle,“ popisuje rozdíl mezi oběma světy. „Upřímně, já jsem spíš vlk samotář, ale člověk zase přičichne k tomu, jak se rodí ty ‚opravdové‘, velké hry,“ uzavírá Petr Kubíček.

Microsoft propouští 1 900 lidí z herní divize. Chvíli poté, co za 1,6 bilionu koupil Activision Blizzard

Videoherní vyhazovy za rok 2024 už dosáhly poloviny loňských čísel. Končí i šéf firmy Blizzard Entertainment a její spoluzakladatel.

Michal MančařMichal Mančař

nadella-microsoft

Foto: Microsoft/CzechCrunch

Satya Nadella, výkonný ředitel Microsoftu

0Zobrazit komentáře

Vlna propouštění zasáhla i videoherní divizi Microsoftu – a především Microsoftem teprve nedávno koupenou dceřinou společnost Activision Blizzard. O práci přijdou téměř dva tisíce lidí, většina právě ze známé herní firmy, kterou technologická společnost za rekordní sumu 69 miliard dolarů převzala loni v říjnu.

Když Microsoft před pár měsíci definitivně dotáhl akvizici Activision Blizzardu, stal se třetí největší videoherní společností na světě. V nejdražším nákupu ve své historii – za Activision Blizzard zaplatil v přepočtu 1,58 bilionu korun – získal vývojáře a vydavatele úspěšných titulů jako Call of Duty, World of Warcraft, StarCraft, Diablo, ale i Candy Crush. Právě z něj ale nyní propustil několik stovek lidí.

Celkem Microsoft zrušil 1 900 pracovních míst. „Naší strategií je zachování udržitelných nákladů a podpora dalšího růstu. Součástí tohoto procesu ale bylo bolestivé rozhodnutí o snížení pracovní síly o 1 900 zaměstnanců z celkového počtu 22 tisíc pracovníků,“ cituje magazín The Verge interní prohlášení Phila Spencera, šéfa divize Microsoft Gaming, pod níž spadají veškeré videoherní aktivity Microsoftu.

pika-pika

Přečtěte si takéPalworld vykradl pokémony, dal jim kulomety a slaví mega úspěchVykradli pokémony, dali jim kulomety a slaví mega úspěch. Kontroverzní hit Palworld ale schytává výhrůžky

Rozhodnutí zasáhlo na různých úrovních jak Activision Blizzard – končí například i Mike Ybarra, prezident dceřiné firmy Blizzard Entertainment, nebo hlavní herní designér a spoluzakladatel Blizzardu Allen Adham –, tak Xbox Game Studios nebo vydavatele Bethesda, majitele značky The Elder Scrolls.

Microsoft zároveň zrušil vývoj survivalové hry Odyssey od Blizzardu. Na ní přitom studio pracovalo už šest let a ještě předloni po jejím odhalení výrazně rozšířilo vývojářský tým. Ještě v rámci organizačních změn v Activision Blizzardu koncem roku skončil jeho dlouholetý a kontroverzní šéf Bobby Kotick.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Téměř dva tisíce pracovníků se přidají k povážlivě narůstajícímu číslu videoherních vývojářů, kteří v nedávné době přišli o práci. Před pár týdny oznámila podobně velký vyhazov firma Unity, jež tvoří jeden z nejrozšířenějších herních enginů. Pár dní nazpět přišlo o 500 zaměstnanců neboli desetinu pracovní síly studio Riot Games, jež stojí za League of Legends. Stejný počet pracovníků opustil streamovací platformu Twitch.

Za pouhé čtyři týdny roku 2024 tak už odhadovaný počet výpovědí v herním průmyslu narostl přes pět tisíc. Podle dat sbíraných serverem Video Game Layoffs tak počet letošních propouštění dosáhl poloviny objemu loňských vyhazovů. V roce 2023 podle serveru nedobrovolně skončilo asi 10,5 tisíce vývojářů.

Podobně jako další velké technologické firmy Alphabet (mateřská společnost Googlu), Apple či Amazon se ani Microsoft nevyhnul velkému snižování stavů z let 2022 a 2023. Prakticky přesně před rokem redmondská společnost oznámila propuštění 10 tisíc zaměstnanců. Pro Microsoft to byl nejrazantnější krok za osm let.

marek-spanel-bohemia-interactive

Přečtěte si takéNávrat krále českých her. Bohemia Interactive překonalo miliarduNávrat krále českých her. Studio Bohemia Interactive překonalo miliardu a opět vládne hernímu průmyslu