Stvořil ji Spielberg, teď leží mrtvá ve stínu Call of Duty. Před 25 lety vyšla střílečka Medal of Honor
Dneska už vypadá přinejlepším úsměvně. Ale stál za ní prakticky hollywoodský tým. A i díky sérii Medal of Honor se z her staly filmové zážitky.
Když se řekne historická válečná střílečka, co vás napadne? Call of Duty? Nejspíš. Někoho snad Battlefield. Ale ještě před těmihle značkami tady byl Medal of Honor. Přesně před pětadvaceti lety vás tahle akce vtáhla do přestřelek druhé světové války s intenzitou válečného filmu. Jak by také ne, když u jejího zrodu byl Steven Spielberg.
Je podzim roku 1999. Před rokem jste žasli nad válečným eposem Zachraňte vojína Ryana. Režisér Steven Spielberg v něm zachytil akci, drama i krutost druhé světové války nevídaným a současně hollywoodským způsobem. A vy zrovna pouštíte PlayStation (ten úplně první, ještě bez pořadového čísla) a strkáte do něj cédéčko, které vám zprostředkuje podobný zážitek. V listopadu před čtvrt stoletím totiž vyšel Medal of Honor… a Spielberg byl opět u toho.
Počítačovým hráčům bude známější titul s plným názvem Medal of Honor: Allied Assault z roku 2002, ale značka Medal of Honor prožila svůj debut o tři roky dříve právě na konzoli od Sony. V principu zůstávala od začátku stejná, v roli velice neohroženého vojáka obvykle za nepřátelskými liniemi jste se prostříleli, ale občas i proplížili skrz hromady esesáků a sabotovali německou válečnou mašinérii.
Takhle to zní legračně, ale tehdy to byl zážitek jako z Vojína Ryana. Akorát že v Medal of Honor jste ho aktivně hráli a prožívali, nejen sledovali. Spielberg se o videohry i historii zajímal dlouho před svým válečným veledílem – a koncem devadesátých let se rozhodl oba zájmy spojit.
Medal of Honor dostali na starost vývojáři z herní divize DreamWorks Interactive, samotný Spielberg se pustil s producentem Peterem Hirschmannem do scénáře. Už to věci dávalo filmový punc (spolu s hudbou skladatele Michaela Giacchina, budoucího držitele Oscara), ale na pomoc připochodoval i veterán amerických mariňáků Dale Dye, který spolupracoval na Ryanovi a později se zapojil i do natáčení nejlepšího válečného seriálu všech dob Bratrstva neohrožených, Pacifiku i nedávno vydaných Vládců nebes.
„Obávali jsme se, že si o nás bude myslet, že jsme banda geeků, kteří ničemu nerozumí. Načež přišel a zjistili jsme, že přesně to si o nás myslí,“ vzpomínal už před lety Hirschmann pro magazín GamesRadar. Podle designéra prý Dye do kanceláří napochodoval s autoritou výcvikového instruktora a představou toho, že s vážným tématem nějací herní tvůrci naloží nezodpovědně a neuctivě. Nakonec ale otočil a zasadil se o to, aby se ve hře více zrcadlila skutečná historie.