Svět už nebude takový jako dřív. Mercedes třídy G přichází v plně elektrické verzi za 5 milionů
Novinka za svými spalovacími příbuznými rozhodně nezaostává. Nabízí schopnost zdolat náročný terén a neztratí se ani na dálnici.
Mercedes-Benz třídy G patří mezi ikonické automobily, které zná v podstatě každý. Je to nejen díky jeho perfektním offroadovým vlastnostem, ale také tím, že se za 50 let své existence v podstatě vůbec nezměnil, co se vzhledu týče. A to ani při příchodu zcela nové generace v minulém roce, která však „géčku“ dala tu nejvytříbenější automobilovou techniku současnosti. Již tehdy bylo v podstatě jasné, že se tento tradiční spalovák představí i v čistě elektrické verzi. A tento den právě nastal.
Historie vozu Mercedes-Benz třídy G začíná na přelomu 70. a 80. let minulého století. Od té doby se z něj stalo synonymum nezdolnosti a schopností projet téměř jakýmkoliv terénem. Postupem let probíhala jeho technická evoluce, která se však týkala především pohonů a technologií. Vzhled se měnil jen minimálně, a tak je dnes Mercedes třídy G unikátem, který spojuje staré s novým.
Na první pohled vypadá trochu oldschool a jeho mladistvou duši prozrazují snad jen kulaté přední LED světlomety, uvnitř se však ukrývá skutečné 21. století. Řidič je hýčkán moderními technologiemi v podobě velkých displejů spojených do jednoho celku, prémiovými materiály, vytuněným audiosystémem a řadou digitálních prvků.
Samotná konstrukce vozu je tradiční a stojí na žebřinovém rámu, ten však nese celou řadu moderních řešení. Podvozek má již ve standardu adaptivní tlumiče, přítomno je nezávislé zavěšení kol, elektronicky ovládaný diferenciál a mnoho dalších vychytávek. Ty si notují s motorovými jednotkami vybavenými mild-hybridní technologií, jejichž výkon startuje u verze G 450d na 387 koních a u vrcholné verze AMG G 63 dosahuje až 587 koní, díky čemuž vůz funguje dokonale v terénu i na dálnici.
Tradice v elektrické verzi
Nyní však Mercedes přichází s možná největší revolucí třídy G v historii. Představil totiž její čistě elektrickou verzi, která rozhodně svým spalovacími příbuznými ostudu nedělá. O jejím příchodu se mluví od roku 2021, kdy Mercedes představil koncept EQG. A ten nyní přichází v sériové verzi pojmenované Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ.
V ní nabízí čtveřici nezávislých elektromotorů s kombinovaným výkonem 579 koní, kdy každý disponuje vlastní dvourychlostní převodovkou. V praxi to znamená, že vůz může v terénu přenášet točivý moment na kterékoliv z kol v nízkém převodovém stupni. Zároveň je díky tomu schopen toho, co Mercedes nazývá G-Turn, tedy vychýlit pravá a levá kola v opačném směru a díky tomu se otočit doslova na pětníku.
Elektrické „Géčko“ by mělo být schopné šplhat do vrchů v úhlu až 45°, udržet boční rovnováhu na svahu o sklonu až 35° a brodit se vodou o hloubce až 85 centimetrů. Ke zvládání svízelných situací využívá i technologii tzv. průhledné kapoty. Ta pracuje s kamerou umístěnou na přídi vozu a obraz posílá na displej do kabiny. Tuto technologii jsme si na vlastní kůži osahali u Fordu Bronco a umí být skutečně užitečná.
Pokud se vůz dostane na asfalt je schopen rychlit z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a uhánět rychlostí až 180 km/h. Konkrétní čísla týkající se dojezdu Mercedes neřekl, ovšem 116 kWh baterie elektrické verze třídy G může na jedno nabití nabídnout odhadem okolo 470 kilometrů. Baterii by pak mělo být možné z 10 na 80 % kapacity nabít výkonem 200 kW za 32 minut.