Svět vidí už jen elektromobilitu. Česko by se mělo soustředit na výrobu baterek, říká průkopník Jaromír Marušinec
Jaromír Marušinec patří v Česku mezi průkopníky elektromobility
Když se začaly prodávat první elektromobily s dojezdem 100 kilometrů, Jaromír Marušinec předělal klasickou Škodu Superb na elektromobil s dojezdem více než dvojnásobným. Již tehdy však pochopil, že možnosti jsou daleko větší. Kromě toho, že patřil mezi první elektromobilisty v České republice, vybudoval také první elektrocarsharingovou službu Emuj a první dobíjecí stanici mezi Prahou a Brnem.
Česko podle Jaromíra Marušince musí začít stavět továrny na baterie a vykupovat staré baterky pro recyklaci. Elektromobilita je totiž podle něj nezastavitelný trend. „Jsme v čase, jako když začínal iPhone, ale bavíme se o tom, jestli budoucnost bude dotyková. Tlačítkové telefony umírají a spalovací auta taky,“ přirovnává průkopník elektromobility.
Svou vizi budoucnosti dopravy představil Jaromír Marušinec na akci TEDx Národní, jíž byl CzechCrunch hlavním mediálním partnerem. Konference hledala cestu k budoucnosti bez emisí a kromě tématu elektromobility řešila například i budoucnost fotovoltaiky, udržitelnost zemědělství nebo pivo z recyklované vody.
Divákům jste byl uveden jako předseda Asociace elektromobilového průmyslu, zakladatel carsharingu a ředitel Centra výpočetních a informačních služeb VUT v Brně. Čemu se věnujete nejvíc?
Nejvíc informatice na VUT. Elektromobilitu mám jako hobby, které tak trochu přerostlo. Je to jako s každým projektem, postupně se to nabaluje, nechtěně to něco vydělalo, tak to do něj vracím.
Kromě výše zmíněných rolí působíte také jako člen výboru pro udržitelnou dopravu České republiky. Kam podle vás doprava v Česku směruje?
Jednoznačně k elektromobilitě, to už nejde zastavit. Česko je velmoc v elektrických letadlech. Loni se prodalo dokonce víc elektrokol než klasických kol a rozvíjí se také trh s elektroloděmi. Odhadujeme, že v Česku bude do deseti let milion elektrických aut. Elektromobilita bude hlavní proud. Elektroaut se bude prodávat více než spalovacích, pokud vůbec budou povolená k prodeji. Ale kdo ví, možná zůstaneme skanzenem. Okolní svět však vidí mezi rokem 2030 a 2040 už jen elektromobilitu.
Energie z jakých zdrojů je bude pohánět?
Čistá energie nebude hned. Fosilní paliva jsou však na ústupu a zelené energie bude stále víc. Budoucnost je ve sluneční energii. Řetězec fotovoltaika a baterky nemusí do budoucna nic narušit. Těžba a komprese není potřeba. Jádro je zajímavé, ale na této planetě nemůžeme energii takto vyrábět. Veškerá energie skončí nakonec v teple. Je tedy lepší využít tu, která k nám jde ze Slunce, a proměnit ji na elektřinu než vyrábět další tady. Slabiny fotovoltaiky odbourává právě elektromobilita, protože dokáže elektřinu vozit a ukládat v obrovském množství.
Co vás přimělo zajímat se o elektrická auta?
Kdysi jsem měl auto, které jsem měl hodně rád. Byl to Renault Fuego a já se ho rozhodl prodat. Jenomže člověk, který o něj měl zájem, měl nehodu a upadl do klinické smrti. Tak jsem si ho nechal. Za rok se mi však ten zájemce ozval. Řekl mi, že se probral z kómatu, protože chtěl to auto. Když jsem mu ho zavezl, zůstalo ve mně jakési prázdno. Mezeru v srdci jsem chtěl zaplnit něčím unikátním a technicky zajímavým. Vzal jsem si tehdy kalkulačku a zjistil, že jezdit na elektřinu se vyplatí. Nechápal jsem, proč tak nikdo nejezdí. Tehdy bylo v Česku asi 30 elektromobilů. Já si pořídil žlutého Peugeota 106. Časem jsem na něj připevnil solární panely.
Přestavěl jste na elektřinu také Škodu Superb, která dojela dál než tehdy prodávaná auta. Jak jste to udělal?
Už před 10 lety jsem věděl, že lze stavět auta s dojezdem až 1 000 kilometrů. Jednoduše to vyplývalo z hmotnosti baterií a hmotnosti auta. Baterie tvoří nosný prvek vozidla, tím se hodně ušetří. Automobilky dělaly první elektromobily velmi opatrně s dojezdem 100 kilometrů, přitom používaly baterie o velikosti tašky.
Proč myslíte, že to dělaly?
Podle mé teorie vycítily velký prostor pro inovaci. Podezřívám je z toho, že to chtěly dávkovat postupně. Nejdřív vytěžily zákazníky, kterým stačil dojezd 100 či 200 kilometrů, a postupně chtěly přidávat. Jenže Tesla do toho hodila vidle a udělala rovnou auta s dojezdem 450 kilometrů, teď již 600. Věřím, že s běžnou NMC baterkou (nikl, mangan, kobalt – pozn. red.) se dá udělat dojezd klidně 1 000 kilometrů. Ostatně to se teď snažíme realizovat na tom starém Superbu.