Kármánova hranice je označení linie, která dělí zemskou atmosféru a kosmos. Právě tímto tajemným místem, za kterým končí domov a otevírají se nepoznané hlubiny vesmíru, se inspirovali v Rolls-Roycu při vytváření unikátní edice vozů Black Badge Cullinan Blue Shadow. Ta pracuje s modrou a černou barvou podobně tajemným způsobem, jako se tomu děje 100 kilometrů nad našimi hlavami.
Neotřele pojatý SUV model Cullinan bude nabídnut pouze 62 šťastlivcům z celého světa. Produkce Black Badge Cullinan Blue Shadow je striktně omezena a počet kusů odpovídá počtu mil, které dělí zemský povrch od zmiňované Kármánovy linie.
Exteriér vozu dostal nově připravený lak Stardust Blue, který má připomínat modrou barvu horních vrstev zemské atmosféry. Některé detaily, jako je rámeček masky chladiče či aerodynamické prvky nárazníku, zase byly oděny do saténově černého laku, jenž odkazuje na povrchovou úpravu chránící raketoplány při průletu atmosférou.
Kosmický otisk dostala i světoznámá soška Spirit of Ecstasy zdobící přídě Rolls-Royců. V tomto případě byla vyrobena za pomoci technologie 3D tisku z titanu, tedy kovu velmi oblíbeném v kosmickém průmyslu, a dostala namodralou povrchovou úpravu s perleťovým efektem.
Foto: Rolls-Royce
Lakování vozu odkazuje na hranici mezi Zemí a vesmírem i raketoplány
Ten pravý kosmos se ovšem otevírá v kabině vozu, kde obklady na palubové desce a dveřích vozu pracují s přechodem modrého laku do temných odstínů. Tento efekt byl vytvořen hned šesti vrstvami lakování s pěti různými odstíny modré, která přechází až do hluboce inkoustově černé.
Nad hlavami posádky se na stropním podhledu objevuje složitá výšivka části Měsíce. Je tvořená pěti různými barvami nití, kdy každá byla do obrazce aplikována jinou technikou. Celkem je výšivka, jež znázorňuje i několik kráterů, tvořena 250 tisíci stehy a její výroba zabrala dva dny. Na stropě ji samozřejmě doplňuje i hvězdná obloha tvořená celkem 1 183 diodami, z nichž 384 je modrých a 799 bílých.
Přední a zadní sedadla jsou čalouněná perforovanou kůží se vzorem, který má připomínat neustále se dynamicky proměňující oblačnost nad kontinenty a oceány. Každé sedadlo má přes 75 tisíc perforací – a i zde vytváření detailu zabralo dva dny. Sada modrých zavazadel vyráběná na míru pro tento model je pak již jen třešničkou na hvězdném dortíku.
Škoda Auto DigiLab je projekt automobilky Škoda Auto, který se od roku 2017 zaměřoval na vývoj mobility a řešení v oblasti digitalizace. Nyní projekt mění jméno a představuje hned několik nových služeb a řešení, kterých se brzy dočkají i majitelé vozů Škoda v Česku. Patří mezi ně zjednodušení plateb za tankování nebo parking, větší přehled o historii vozu, ale i řešení, jak naložit s použitými bateriemi z elektromobilů.
Škoda X, tak zní nový název firmy, která ještě coby Škoda Auto DigiLab stvořila projekty, jako je půjčovna vozů HoppyGo, aplikace Citymove nebo carsharingové služby Uniqway a BeRider. Právě poslední dvě jmenované služby byly v nedávné době zrušeny, což má určitou souvislost i s novým zaměřením Škoda X, která chce pod novým jménem více šlapat do digitalizace produktů.
„Proměnou společnosti Škoda Auto DigiLab na Škoda X se dostáváme z převážně vývojového prostředí k využití nových technologií v každodenním životě. Škoda X bude jako nová značka samostatně provozovat nově vyvinuté digitální služby a pečlivě naslouchat našim zákazníkům,“ uvedl člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.
Minimálně co do fyzické velikosti je největší představenou novinkou Charging Hub. Jedná se o odpověď Škodovky na otázku, jak naložit s bateriemi, které sice v elektromobilech ztrácí dech, ovšem stále si udržují kapacitu použitelnou pro jiné účely. Škoda tyto baterie umístila ve spolupráci s kralupskou společností IBG do uložiště, které může posloužit jako zdroj energie například pro nabíječky elektroaut.
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Charging Hub od Škoda X
„Použití je univerzální, máme však v plánu jít cestou partnerství s instalačními firmami. Baterie pak mohou být nabíjeny například solární energií, nebo se to může nabíjet levněji přes noc ze sítě nebo přes den, kdy je ale energie dražší. Případně to pak lze prodat na spotu. Technologie v tom dokáže pracovat například s předpovědí počasí,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jan Železný, který má ve Škoda Auto na starosti projekty v oblasti emobility.
Pro Škodovku se tak jedná o způsob, jak oddálit nutnost recyklovat baterie, zároveň však chce z těchto hubů, kdy už ani zde nebudou stačit, získávat baterie zpět, recyklovat je a následně vzniklý recyklát využívat při výrobě zcela nových baterií. V tomto roce by podle Železného mělo vzniknout zhruba padesát podobných hubů, v následujícím zhruba sto.
Jednoduší platby i dokládání stavu vozu
Mezi další, již skutečně digitální novinky patří příchod služby Pay to Fuel i možnost využití služby Pay to Park také v Česku. Jak názvy služeb napovídají, v obou případech se jedná o usnadnění platby, buď za natankované palivo nebo parkování. Pay to Fuel je zcela novou službou, kterou Škoda X pilotně zavádí v Německu, Lucembursku a Dánsku.
Majitelé „škodovek“ tak budou moci u smluvních čerpacích stanic zaplatit za natankované palivo přímo z obrazovky infotainmentu. Díky GPS systém pozná, na jaké stanici bylo tankováno, řidič jen zvolí číslo stojanu a uskuteční platbu, aniž by musel chodit k pokladně stanice.
Jak uvedl Jaroslav Pelant, šéf Škoda X, firma v současnosti jedná o spolupráci s provozovateli čerpacích stanic jako OMV, Benzina či MOL, ale také s menšími jmény. „Usilovně pracujeme na tom, aby byla služba dostupná v Česku ještě letos, stejně jako placení z vozu za parkování,“ řekl Pelant.
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Martin Jahn během představení nové identity Škoda Auto DigiLab
Zmíněná platba za parkování z vozu by měla do Čech letos dorazit. Princip fungování je podobný, systém dokáže sám identifikovat využívanou parkovací zónu a automaticky zpracuje platbu na infotainmentu. V případě zdržení lze čas stání prodloužit z aplikace MyŠkoda. Novinka tak doplní již zmíněnou aplikaci Citymove, se kterou lze taktéž podobně jednoduchým způsobem řešit placení parkovného z telefonu.
Další z novinek, která se dostane na obrazovky infotainmentu i vozů Škoda provozovaných v Česku, je aplikace Nabídky. Ta bude uživatelům servírovat nejrůznější výhodné nabídky od partnerů. Jaké budou posádce nabídnuty, přitom ovlivní aktuální poloha, často používaná trasa a další údaje o vozidle. Mezi partnery jsou například čerpací stanice, restaurace i obchody.
Škoda X chystá i novinky pro svou službu sdílení vozů HoppyGo, ze které chce udělat komplexní platformu mobility. HoppyGo by tak mělo začít fungovat i jako platforma pro domlouvání testovacích jízd ve vozech soukromých majitelů. Například zájemce o koupi elektrického Enyaqu, který předtím nikdy v elektromobilu neseděl, si skrze HoppyGo může domluvit testování nejbližšího nabízeného kusu a získat tak přímou zkušenost s řízením vozu, aniž by si musel domlouvat a čekat na testovací jízdy u dealera.
A pokud by se zájemce rozhodl nekupovat nový vůz, ale investovat do ojetiny, přijde vhod i digitální certifikát, díky kterému může majitel nabízeného vozu vygenerovat jeho komplexní přehled dat. Tato data zahrnují identifikaci vozidla, technické parametry, aktuální počet najetých kilometrů, servisní historii a další. Díky certifikátu tak může mít kupující důvěru, že nekupuje takzvaně zajíce v pytli.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.