Technologické trendy roku 2022? Programovatelná ekonomika i pokročilá automatizace, předpovídá Trask

antos-traskKomentář

Foto: Trask

Jan Antoš, výkonný ředitel pro strategické inovace v Trasku

Automatizace, práce s daty, lepší uživatelská zkušenost. Zatímco mnozí upínají zraky k NFT nebo ambici technologických společností vytvořit společné metaverzum, firmy reagují na společenské změny a nové požadavky zákazníků hledáním inovativních řešení. Které trendy je třeba sledovat a jak nám technologie mohou pomoci v nestabilní době?

V komentáři pro CzechCrunch o tom spolu se svými kolegy píše Jan Antoš, výkonný ředitel pro strategické inovace v tuzemské technologické společnosti Trask. Ta zároveň pořádá již čtvrtý ročník konference Trask Future Insight 2022, kde řada expertů napříč obory prozradí, jaké trendy ovlivní budoucnost evropských firem.

***

Konec loňského roku ukázal, že v přesném určování budoucího vývoje mají lidé stále velké mezery. Firmy se snaží čelit provozním překážkám, včetně obtížného hledání pracovníků, inflační spirály nebo ztíženého fungování dodavatelských řetězců. Podle společnosti Gartner tak letos posílí zejména ty technologické trendy, které umožní na turbulentní změny reagovat. Níže představujeme pět trendů, které stojí za pozornost.

Digital Business Platform

Inflace a výkyvy kurzu způsobí tlak na flexibilitu produktů, balíčků a nabídek většiny velkých firem. Stávající firemní ekosystémy však na nové požadavky vedení a obchodu často nestíhají reagovat. Co s tím? Podle Lenky Koňušíkové budou firmy nucené do kompletní výměny svých systémů – modernizovat budou nejen vlastní digitální kanály, ale především veškeré systémy, nad kterými digitální kanály stojí. Ty se označují jako Digital Business Platform.

Jsou to systémy jak technologické (integrační vrstva), tak byznysové (lead management, skóring nebo správa identit zákazníka). Cílem bude udělat tuto platformu více modulární a zvládat i rychlé zastarávání jednotlivých částí.

„Firmy se budou dál posouvat k agilnímu řízení, aby zvýšily svou odolnost vůči náhlým změnám, jaké způsobily například lockdown nebo nové regulace. Vyžaduje to ale jiný přístup a velmi úzkou spolupráci byznysu a IT. Ty by měly usilovat o propojování všech funkcí mezi kanálem a core systémem – od zákaznických procesů a partnerských ekosystémů přes vlastní informační systémy až po konektivitu a IoT,“ tvrdí Koňušíková, která v Trasku vede tým Portal & Mobile Solutions.

Total Experience

Odpověď na zvýšenou poptávku po digitálních službách nabízí strategie Total Experience (TX). Ta sleduje všechny zkušenosti společnosti, od zaměstnance až po zákazníka a další uživatele. Jinými slovy spokojenost zákazníka podle ní začíná už u pracovníků firem. Ukazuje se totiž, že i uživatelská zkušenost (UX) s back office nebo CC systémy ovlivňuje to, zda bude zákazník na konci spokojený.

Firmy tak letos zaměří více pozornosti na uživatelskou zkušenost zaměstnanců při práci. Zvýší investice do technologií pro monitoring a vyhodnocování uživatelských cest, hyperpersonalizace či nových vzorců spotřeby, kdy se zážitek i v rámci e-commerce stává produktem číslo jedna.

Programovatelná ekonomika

Oblast, o kterou je třeba se zajímat už teď – podle společnosti Gartner se totiž po roce 2025 bude rozvíjet s podobnou dynamikou jako e-commerce v posledních dvou letech. O co ve zkratce jde? V dnešním světě často delegujeme různé druhy práce, jako třeba úklid nebo hlídání, na druhé lidi. Programovatelná ekonomika však stojí na delegaci lidské práce strojům nebo jiným firmám, čímž nejenže zvyšuje pocit pohodlí, ale také zajišťuje nejlepší dostupné služby.

Podle Petra Gáby, produktového manažera Trasku pro agregační platformu BAAPI, je IT infrastruktura na delegování lidské práce strojům připravená už teď. „E-commerce, rozhraní API, hlasoví asistenti – všechny tyto prvky spojené do jednoho systému pomohou například rodičům zařídit nákup všech dětských školních potřeb lépe a levněji, než kdyby e-shopy procházeli sami,“ říká.

gaba-petr

Foto: Trask

Petr Gába, produktový manažer agregační platformy BAAPI

Inovativní firmy proto už teď investují do základních pilířů této oblasti, od datové připravenosti přes API až po propojování firem do společných propozic skrze komoditizované produkty. „Vystavět API samo o sobě zde však nestačí. Produkty musí být dostatečně jednoduché, aby byly roboticky uchopitelné,“ vysvětluje Gába.

„Stačí se podívat do zahraničí, která API svých partnerů už dnes hlasoví asistenti Alexa nebo Siri volají. Podobný trend už pozorujeme i v automatizované komunikaci mezi firmami, kde se tím vytváří prostor pro nové distribuční a servisní kanály nebo pro redukci back office a zvýšení produktivity,“ dodává expert Trasku.

ESG

Nová regulatorika a změny v očekávání společnosti skokově urychlí množství investic do ESG technologií (takových, které jsou ekologické, společensky ohleduplné a odpovědně řízené – pozn. red.). V první řadě se bude jednat o analytické, datové a reportingové nástroje následované B2B integrací pro automatizaci předávání dat.

„ESG představuje velmi zajímavou a různorodou oblast. Pomoc klientům se přitom bude lišit podle segmentu podnikání. Banky začnou v rámci ESG řešit například účely poskytovaných úvěrů – uhlíková stopa předmětu financování bude zvyšovat jeho rizikovost. U výrobních společností zase bude uhlíková stopa delší a bude se obtížněji zjišťovat, protože v sobě bude zahrnovat celý dodavatelský řetězec,“ vysvětluje Milan Bartoš, Data Management manažer z Trasku.

„Nabízí se různé přístupy, využití různých technologií, dovedností a zkušeností. ESG tedy bude téma nejen pro reportéry a dataře, ale také pro specialisty v oblasti CRM, ERP nebo blockchainu,“ doplňuje Milan Bartoš

Automatizace

Nové technologie umožňují automatizovat čím dál sofistikovanější aktivity. Firmy postupně získávají maturitu v procesní automatizaci, a tak brzy bude možné automatizační projekty škálovat rychleji. Klíčovými v tom budou umělá inteligence a schopnost IT týmů aplikovat ji na konkrétní problémy. Automatizace a zvyšování produktivity přitom bude určujícím trendem celých dvacátých let tohoto století.

„V Trasku aktuálně pomáháme klientům automatizovat rozsáhlejší firemní procesy prostřednictvím nasazení kognitivních technologií, zejména takzvaný natural language processing. Nejčastěji se jedná o klasifikaci, kategorizaci a extrakci dat z došlých dokumentů, zákaznické komunikace či dalších typů textových vstupů s cílem ušetřit kapacitu back-office útvarů a zrychlit zpracování agend,“ popisuje Pavel Tužil z Trasku, jak může vypadat konkrétní případ automatizace ve firmách.

***

Tím samozřejmě výčet důležitých trendů nekončí. V popředí zájmu bude podle zástupců Trasku také přechod firem na multi-cloudové prostředí, častější využívání low-code a no-code platforem, efektivnější práce s daty či kyberbezpečnost, kterou bude stále těžší udržet.

Právě pro představení všech zásadních trendů, inovací a technologií pořádá tuzemská miliardová firma konferenci Trask Future Insight 2022, která proběhne 7. dubna 2022 v galerii DOX. Více informací včetně registrace najdete na webu Trasku.

Partnerem článku je společnost Trask. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Jan Antoš

Jan Antoš působí ve společnosti Trask již 20 let, aktuálně na pozici Executive Director pro oblast strategických inovací. Nastupoval původně jako vývojář, ale rychle se posunul do role architekta a konzultanta, posledních 10 let pak působí v managementu firmy. Účastnil se velkých transformačních programů např. ve společnostech GE Money Bank (dnes Moneta Money Bank), Raiffeisenbank či ŠKODA AUTO. Postupně si v  projektech prošel všechny české banky a několik společností z  oblastí pojišťovnictví, telco a utilit. V poslední době se věnoval inovacím především v oblasti digital banking.

Jan Antoš působí ve společnosti Trask již 20 let, aktuálně na pozici Executive Director pro oblast strategických inovací. Nastupoval původně jako vývojář, ale rychle se posunul do role architekta a konzultanta, posledních 10 let pak působí v managementu firmy. Účastnil se velkých transformačních programů např. ve společnostech GE Money Bank (dnes Moneta Money Bank), Raiffeisenbank či ŠKODA AUTO. Postupně si v  projektech prošel všechny české banky a několik společností z  oblastí pojišťovnictví, telco a utilit. V poslední době se věnoval inovacím především v oblasti digital banking.