Technologičtí obři prožili masivní kvartály. Amazon ztrojnásobil zisk a na vlně jedou i Facebook, Google a Apple
Trojnásobný čistý zisk, rekordní prodeje služeb a počítačů, dvouciferný růst uživatelské základny a návrat investic do reklamy. Amazon, Apple, Facebook a Alphabet, jakožto mateřská firma Googlu, patří mezi nejhodnotnější společnosti na světě a poslední čtvrtletí potvrdilo, že v době pandemie rostou ještě rychlejším tempem. A to nás navíc čeká – patrně bezprecedentní – vánoční sezona.
Ze zavřených obchodů nejen ve Spojených státech jednoznačně benefituje Amazon. Lidé jsou kvůli okolnostem spojeným se šířením koronaviru nuceni nakupovat ve velkém online, což firmě Jeffa Bezose vyneslo během tří posledních měsíců čistý příjem ve výši 6,33 miliardy dolarů (150 miliard korun). To je závratný trojnásobný meziroční růst ze 2,13 miliardy dolarů v loňském roce.
Amazon rostl už v předchozím kvartálu. Tehdy představoval dvojnásobný meziroční růst největší zisk v historii, což znamená, že třetí fiskální kvartál roku 2020 pohodlně převzal štafetu. Amazon navíc letos odsunul svůj tradiční Prime Day, v němž registruje velké prodeje, ale přesto jeho tržby vyrostly až na 96,1 miliardy dolarů (2,3 bilionu korun). Před rokem se zastavily na 70 miliardách dolarů.
Není tak divu, že v Amazonu očekávají naprosto výjimečnou vánoční sezonu. Pandemie koronaviru bohužel zatím nekončí, a tak se očekává, že v mnoha zemích budou restrikce platné i v následujících týdnech, možná měsících – nakupovat se tak bude stále hodně online. Firma plánuje nabrat 100 tisíc sezonních pracovníků, aby byla připravena.
„Vidíme, že více zákazníků než kdykdykoliv předtím nakupuje své vánoční dárky s předstihem, což je jeden ze signálů, že půjde o bezprecedentní vánoční sezonu,“ hlásí Jeff Bezos. I v následujícím kvartálu očekává, že utratí zhruba 4 miliardy dolarů na opatření spojená právě s pandemií COVID-19.
Reklamní bojkot nezabral
Pamatujete na to, jak před několika měsíci celá řada firem bojkotovala inzerci na Facebooku, čímž chtěla protestovat proti některým jeho činům? Ke stovkám firem se před pár měsíci přidal i Avast, ale už tehdy jsme psali, že jde spíše o symbolický krok, který nebude mít na podnikání největší sociální sítě světa příliš velký vliv.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsA to se také potvrdilo. Už v předchozím kvartálu si mohl Mark Zuckerberg, šéf Facebooku, pochvalovat rekordní výsledky a další růst vykázal i nyní. V tržbách zaznamenal Facebook 22% meziroční růst, když se zastavil na 21,2 miliardy dolarů (500 miliard korun), a o 12 % na 8 miliard dolarů (190 miliard korun) vyrostl zisk. Dvouciferný růst se podařilo udržet také v počtu uživatelů.
Každý den přistupovalo v září k hlavní aplikaci Facebooku 1,82 miliardy lidí a k 30. září platilo, že každý měsíc tak činí 2,7 miliardy uživatelů. Když se pak započítá celé portfolio aplikací, které Facebooku patří, tedy také Instagram, WhatsApp a Messenger, jde denně o 2,5 miliardy uživatelů a měsíčně o 3,21 miliardy lidí.
Možná ještě důležitější než v úvodu zmíněný reklamní bojkot přitom pro Facebook byly v posledních měsících jeho záležitosti spojené s americkými prezidentskými volbami, v rámci nichž se řeší politické reklamy, moderování příspěvků a zasahování do volebního procesu obecně. Největší sociální síť je neustále pod drobnohledem politiků a úřadů, ale evidentně to má na její výsledky pramalý vliv.
Reklamní příjmy jsou zpět, prodávají se i počítače
Do politických bojů je v posledních měsících zapleten také Google, který čelí obvinění ze svého monopolního postavení, přičemž někteří američtí zákonodárci by chtěli jeho sílu oslabit. Podobně jako Facebook má Alphabet, mateřská firma Googlu, založený byznys z velké části na reklamě a tam se dařilo. Inzerenti se totiž po nejistých měsících vracejí.
Tržby se ve třetím fiskálním kvartálu Alphabetu zvýšily meziročně o čtrnáct procent na 46,2 miliardy dolarů (přes bilion korun), přičemž největší podíl na tom měly právě reklamní příjmy Googlu a také YouTube. Jen z populárního videoportálu připlulo 5 miliard dolarů (růst o 30 %) a Google přidal dalších 37,1 miliardy dolarů (růst o 9 %).
Zatímco v předchozím čtvrtletí se příjmy Googlu meziročně poprvé v historii snížily, tentokrát si již jeho šéf Sundar Pichai mohl výsledky opět pochvalovat. Celkem Google vykázal tržby ve výši 46,2 miliardy dolarů (před rokem 40 miliard) a zisk vyrostl ze 7,06 miliardy dolarů na 11,24 miliardy.
Podle Pichaie se prý mimo jiné ukázalo, jak důležitý je pro zákazníky prapůvodní a stále klíčový produkt Googlu, kterým je vyhledávač. Přitom právě ten se stal středobodem aktuálního dění v americkém Kongresu, kde musí Google mimo jiné vysvětlovat, proč například platí Applu až 12 miliard dolarů ročně, aby byl právě jeho vyhledávač tím výchozím v prohlížečích Applu.
A vysvětlovat to musí také Apple, jehož monopolní pozice v některých tržních segmentech, například co se týče App Storu, je rovněž propírána. V rámci finančních výsledků za svůj čtvrtý fiskální kvartál rovněž oznámil několik rekordů, ale celkově nerostl tak rychle jako jeho technologičtí konkurenti. Tržby se meziročně zvýšily jen skutečně nepatrně na 64,7 miliardy dolarů (1,5 bilionu korun) a čistý zisk se dokonce propadl o necelých 8 procent na 12,7 miliardy dolarů (300 miliard korun).
Na vině bude z velké části pětinový propad v prodejích iPhonů, a to i proto, že Apple letos po několika letech posunul představení nové generace svých telefonů. Prodeje nových iPhonů 12 tak ještě nejsou v posledním kvartálu zahrnuté a jen částečně se do něj vešly nové hodinky a iPady. Naopak na historická čísla se dostaly prodeje počítačů Mac a také služeb, jež se stávají stále větší a důležitější součástí celého kolosu jménem Apple.
„Pro letošní rok máme přichystaných ještě několik vzrušujících věcí,“ uvedl během hovoru s investory šéf Applu Tim Cook. Očekává se, že Apple ještě do konce roku představí minimálně nové počítače Mac, které vůbec poprvé dostanou nové procesory vlastní výroby. A není vyloučeno, že má firma přichystané ještě některé novinky.