Technologičtí obři prožili masivní kvartály. Amazon ztrojnásobil zisk a na vlně jedou i Facebook, Google a Apple
Trojnásobný čistý zisk, rekordní prodeje služeb a počítačů, dvouciferný růst uživatelské základny a návrat investic do reklamy. Amazon, Apple, Facebook a Alphabet, jakožto mateřská firma Googlu, patří mezi nejhodnotnější společnosti na světě a poslední čtvrtletí potvrdilo, že v době pandemie rostou ještě rychlejším tempem. A to nás navíc čeká – patrně bezprecedentní – vánoční sezona.
Ze zavřených obchodů nejen ve Spojených státech jednoznačně benefituje Amazon. Lidé jsou kvůli okolnostem spojeným se šířením koronaviru nuceni nakupovat ve velkém online, což firmě Jeffa Bezose vyneslo během tří posledních měsíců čistý příjem ve výši 6,33 miliardy dolarů (150 miliard korun). To je závratný trojnásobný meziroční růst ze 2,13 miliardy dolarů v loňském roce.
Amazon rostl už v předchozím kvartálu. Tehdy představoval dvojnásobný meziroční růst největší zisk v historii, což znamená, že třetí fiskální kvartál roku 2020 pohodlně převzal štafetu. Amazon navíc letos odsunul svůj tradiční Prime Day, v němž registruje velké prodeje, ale přesto jeho tržby vyrostly až na 96,1 miliardy dolarů (2,3 bilionu korun). Před rokem se zastavily na 70 miliardách dolarů.
Není tak divu, že v Amazonu očekávají naprosto výjimečnou vánoční sezonu. Pandemie koronaviru bohužel zatím nekončí, a tak se očekává, že v mnoha zemích budou restrikce platné i v následujících týdnech, možná měsících – nakupovat se tak bude stále hodně online. Firma plánuje nabrat 100 tisíc sezonních pracovníků, aby byla připravena.
„Vidíme, že více zákazníků než kdykdykoliv předtím nakupuje své vánoční dárky s předstihem, což je jeden ze signálů, že půjde o bezprecedentní vánoční sezonu,“ hlásí Jeff Bezos. I v následujícím kvartálu očekává, že utratí zhruba 4 miliardy dolarů na opatření spojená právě s pandemií COVID-19.
Reklamní bojkot nezabral
Pamatujete na to, jak před několika měsíci celá řada firem bojkotovala inzerci na Facebooku, čímž chtěla protestovat proti některým jeho činům? Ke stovkám firem se před pár měsíci přidal i Avast, ale už tehdy jsme psali, že jde spíše o symbolický krok, který nebude mít na podnikání největší sociální sítě světa příliš velký vliv.