Technologie v rychlém občerstvení. McDonald’s chce do poboček s drive-thru místo lidí posadit roboty
Rychlé občerstvení už dávno neznamená, že si s hotovostí stoupnete před stánek nebo pokladnu a čekáte, až vám personál přinese objednávku. Na inovování tohoto odvětví se už několik let výrazně podílí McDonald’s, který sází na samoobslužné dotykové kiosky uvnitř svých restauracích, modernizaci drive-thru a vymýšlí způsoby, jak objednávkové procesy zefektivnit i přes mobilní aplikaci.
Není tomu tak dávno, co za více než 300 milionů dolarů (zhruba 6,9 miliardy korun) koupil izraelský startup Dynamic Yield, který se specializuje na technologie analyzující logiku lidského rozhodování. Díky němu pak bude moci lépe cílit na své zákazníky, přizpůsobovat nabídku dle jejich potřeb a reflektovat okolní vlivy, které se mohou promítat na zákazníkově objednávce (jako například počasí nebo denní doba).
Tady však McDonald’s nekončí. Nově totiž sjednal další zajímavou akvizici, pomocí které by se mohl postarat o zásadní proměnu poboček s drive-thru, tedy modelem, kdy člověk přijede k okénku a objedná si z pohodlí vlastního auta. Za dosud neznámou sumu kupuje americký startup Appente, jenž se zaměřuje na vývoj automatizovaných objednávkových systémů.
Jídlo vám vyřídí robot
Je to jednoduché. McDonald’s si uvědomil, že ne vždy může spoléhat na zaměstnance, kteří jsou vystaveni emočním vlivům a během stresujících situacích i panice. A právě koncept drive-thru je toho zářným důkazem: ve špičce se pracovníci za mikrofonem nezastaví, musí reagovat na mnohdy šílené (i nesmyslné) objednávky, potýkat se s cizojazyčnými požadavky a obecně být neustále ve střehu.
To je pochopitelně únavné a velice snadno se dá udělat chyba, která nepotěší ani jednu stranu. Robot by naopak v těchto situacích měl být vždy přesný, bez emocí a klidný. Navíc by zrychlil celý objednávkový proces, což u drive-thru je extrémně důležité, především pak v případě McDonald’s, jehož 70 procent amerického byznysu, respektive objednávek má jít právě přes okénka aut.
V praxi se pak pro zákazníky pravděpodobně nic zásadního nezmění. Pokud se McDonald’s podaří tuto technologii rozsáhleji implementovat (což by se mělo rozhodnout po ukončení testování ve dvou amerických pobočkách), namísto diktování své objednávky lidské bytosti budete „mluvit“ s robotem, který vše zařídí.
Apprente má mimo jiné vyvíjet i různé jazykové mutace tohoto systému, tudíž McDonald’s pravděpodobně počítá s tím, že s novinkou v následujících letech vyrazí i za hranice Spojených států.
Předání objednávky po skluzavce
Mikrofon je jedna věc, ale pořád tady je i předání objednávky, které stále zajišťuje člověk. A byť nejde o tak psychicky „náročnou“ práci, je možné, že i tento úkon bude McDonald’s nahrazovat automatizovaným procesem. Dost možná využije jednoduchý systém skluzavek, kdy zkrátka jídlo sjede až k okénku vašeho auta. Ve hře je však samozřejmě i standardní osobní donáška přímo z kuchyně.
Nepochybně bude zajímavé sledovat, jak se McDonald’s podaří tento specifický trh dále inovovat. Kvůli tomu zakládá i technologickou skupinu McD Tech Labs (sídlící v Silicon Valley), která by se novými výzvami měla zabývat. Jako první do ní vstupuju zmíněný startup Apprente, přičemž do budoucna se bude rozšiřovat o další inženýry, vědce a experty na data.
Bojuje i KFC
McDonald’s na trhu samozřejmě není sám a na záda mu dýchají silní soupeři, kteří jej chtějí předběhnout nejen v tržbách, ale také v technologických inovacích. O to se snaží i KFC, a to například prostřednictvím nové funkce Objednej&Vyzvedni, díky níž si budete moci své jídlo objednat přes aplikaci a vyzvednout ve vámi určený čas. Nehledě na to, že stejně jako McDonald’s i firma se smaženými kuřaty sází na samoobslužné kiosky.