Technologie v rychlém občerstvení. McDonald’s chce do poboček s drive-thru místo lidí posadit roboty

Filip HouskaFilip Houska

mcdonalds

Foto: McDonald’s

Pobočka McDonald’s

0Zobrazit komentáře

Rychlé občerstvení už dávno neznamená, že si s hotovostí stoupnete před stánek nebo pokladnu a čekáte, až vám personál přinese objednávku. Na inovování tohoto odvětví se už několik let výrazně podílí McDonald’s, který sází na samoobslužné dotykové kiosky uvnitř svých restauracích, modernizaci drive-thru a vymýšlí způsoby, jak objednávkové procesy zefektivnit i přes mobilní aplikaci.

Není tomu tak dávno, co za více než 300 milionů dolarů (zhruba 6,9 miliardy korun) koupil izraelský startup Dynamic Yield, který se specializuje na technologie analyzující logiku lidského rozhodování. Díky němu pak bude moci lépe cílit na své zákazníky, přizpůsobovat nabídku dle jejich potřeb a reflektovat okolní vlivy, které se mohou promítat na zákazníkově objednávce (jako například počasí nebo denní doba).

Tady však McDonald’s nekončí. Nově totiž sjednal další zajímavou akvizici, pomocí které by se mohl postarat o zásadní proměnu poboček s drive-thru, tedy modelem, kdy člověk přijede k okénku a objedná si z pohodlí vlastního auta. Za dosud neznámou sumu kupuje americký startup Appente, jenž se zaměřuje na vývoj automatizovaných objednávkových systémů.

mcdonalds1

Foto: McDonald’s

Samoobslužné kiosky v nových prodejnách

Jídlo vám vyřídí robot

Je to jednoduché. McDonald’s si uvědomil, že ne vždy může spoléhat na zaměstnance, kteří jsou vystaveni emočním vlivům a během stresujících situacích i panice. A právě koncept drive-thru je toho zářným důkazem: ve špičce se pracovníci za mikrofonem nezastaví, musí reagovat na mnohdy šílené (i nesmyslné) objednávky, potýkat se s cizojazyčnými požadavky a obecně být neustále ve střehu.

To je pochopitelně únavné a velice snadno se dá udělat chyba, která nepotěší ani jednu stranu. Robot by naopak v těchto situacích měl být vždy přesný, bez emocí a klidný. Navíc by zrychlil celý objednávkový proces, což u drive-thru je extrémně důležité, především pak v případě McDonald’s, jehož 70 procent amerického byznysu, respektive objednávek má jít právě přes okénka aut.

apple

Přečtěte si takéApple opět natáčel v Česku. V reklamě na nové Apple Watch Series 5 je pražské metro i lom Velká AmerikaApple opět natáčel v Česku. V reklamě na nové Apple Watch Series 5 je pražské metro i lom Velká Amerika

V praxi se pak pro zákazníky pravděpodobně nic zásadního nezmění. Pokud se McDonald’s podaří tuto technologii rozsáhleji implementovat (což by se mělo rozhodnout po ukončení testování ve dvou amerických pobočkách), namísto diktování své objednávky lidské bytosti budete „mluvit“ s robotem, který vše zařídí.

mcdonalds2

Foto: McDonald’s

Pobočka McDonald’s

Apprente má mimo jiné vyvíjet i různé jazykové mutace tohoto systému, tudíž McDonald’s pravděpodobně počítá s tím, že s novinkou v následujících letech vyrazí i za hranice Spojených států.

Předání objednávky po skluzavce

Mikrofon je jedna věc, ale pořád tady je i předání objednávky, které stále zajišťuje člověk. A byť nejde o tak psychicky „náročnou“ práci, je možné, že i tento úkon bude McDonald’s nahrazovat automatizovaným procesem. Dost možná využije jednoduchý systém skluzavek, kdy zkrátka jídlo sjede až k okénku vašeho auta. Ve hře je však samozřejmě i standardní osobní donáška přímo z kuchyně.

Nepochybně bude zajímavé sledovat, jak se McDonald’s podaří tento specifický trh dále inovovat. Kvůli tomu zakládá i technologickou skupinu McD Tech Labs (sídlící v Silicon Valley), která by se novými výzvami měla zabývat. Jako první do ní vstupuju zmíněný startup Apprente, přičemž do budoucna se bude rozšiřovat o další inženýry, vědce a experty na data.

Bojuje i KFC

McDonald’s na trhu samozřejmě není sám a na záda mu dýchají silní soupeři, kteří jej chtějí předběhnout nejen v tržbách, ale také v technologických inovacích. O to se snaží i KFC, a to například prostřednictvím nové funkce Objednej&Vyzvedni, díky níž si budete moci své jídlo objednat přes aplikaci a vyzvednout ve vámi určený čas. Nehledě na to, že stejně jako McDonald’s i firma se smaženými kuřaty sází na samoobslužné kiosky.

kfc-bucharova-praha2-min

Foto: KFC

Restaurace KFC v pražské Bucharově ulici

Nocleh přímo u letadla. Letiště Praha pro cestující otevírá nový hotel mezi terminály

aeroroom

Foto: Letiště Praha

Nové interiéry letištního hotelu AeroRooms na Letišti Praha

0Zobrazit komentáře

Čtrnáct pokojů, rezervace online a vůbec nejlepší dostupnost na hlavní české letiště. To je nový hotel AeroRooms, který tento týden otevřelo Letiště Praha v rámci své probíhající rekonstrukce. Hotel, nacházející se přímo mezi prvním a druhým terminálem, umožňuje pobyt jak cestujícím, kteří se teprve chystají odletět, tak těm, kteří už jsou odbaveni za pasovou kontrolou a čekají na transfer.

Hotelovou část, která vznikla rekonstrukcí původních prostor a rozšířením o netranzitní cestující, provozuje pražské letiště nepřetržitě s tím, že ubytovat se je možné v jednom z pokojů za necelé 2 tisíce korun za noc. Pokoje jsou k dispozici pro jednu až čtyři osoby a standardní pobyt za tuto cenu nepřesáhne 12 hodin. Nejde tedy o úplně standardní hotel, jako jsme zvyklí ze zahraničí.

Vedle pokojů, které je nutné předem rezervovat online, pak umožňuje ve stejné části Letiště Praha bookovat také speciální salónek s herní konzolí Xbox. Rekonstrukce celé hotelové části a její rozšíření přišla pražské letiště na zhruba 14 milionů korun.

aerorooms2

Foto: Letiště Praha

Vstup do hotelu AeroRooms

„Projektem nového hotelu AeroRooms reagujeme na stále rostoucí počet odbavených cestujících a také na měnící se strukturu potenciálních zákazníků. Hotel má primárně navýšit kapacity ubytovacích služeb letiště, zkvalitnit je a zpřístupnit mnohem širšímu okruhu cestujících,“ říká k přestavbě výkonný ředitel neleteckého obchodu pražského letiště Jiří Petržilka.

Právě neletecký obchod je přitom pro největší tuzemské letiště podstatný. Jen v loňském roce se vyšplhaly neletecké příjmy, do kterých spadá mimo jiné i provoz letištních salonků, na celkem 2,5 miliardy korun, což bylo o 200 milionů korun více než v předcházejícím roce. A letiště čeká v tomto ohledu další růst. Desítky milionů korun totiž investuje právě do modernizace jednotlivých salonků.

skinners-5-min

Přečtěte si takéAni bota, ani ponožka. Čeští Skinners prodali 200 tisíc unikátních ponožkobot a nově se zaměří i na dětiAni bota, ani ponožka. Čeští Skinners prodali 200 tisíc unikátních ponožkobot a nově se zaměří i na děti

Cílem je zvýšení komfortu a také kapacity pro cestující. Podle Letiště Praha se zvýšil zájem o letištní salonky za poslední dva roky o téměř 25 procent, a tak je investice do nich logickým krokem. V průběhu příštího měsíce se tak začne na druhém terminálu měnit salonek Erste Premier Lounge, na kterou naváže rekonstrukce Mastercard Lounge na prvním terminálu. Každý z nich má svou kapacitu zdvojnásobit.

aerorooms-letiste-praha

Foto: Letiště Praha

Z pokojů AeroRooms je možné sledovat letadla

Od změn si mimo jiné Letiště Praha slibuje logicky i zvýšení příjmů. „Zájem o salonky ze strany cestujících v uplynulých letech roste. Stejně jako u jiné letištní infrastruktury se však i v případě salonků dostáváme na hranu maximálních kapacit. Rozhodli jsme se proto o stavební úpravy, které jsou proveditelné v rámci stávající podoby letištních terminálů,“ doplňuje Petržilka.

Současné úpravy mají navýšit kapacity tak, že bude mít letiště rezervu přibližně na následujících sedm let. Poté už by měl být zprovozněn rozšířený Terminál 2, který nabídne nové prostory také pro prémiové služby letiště.

Celá skupina Letiště Praha v loňském roce v provozním zisku EBITDA (před zdaněním, úroky a odpisy) překročila 4,7 miliardy korun, což bylo o 0,1 miliardy korun více než v předchozím období. Letos by se tak mohl i přes investice provozní zisk poprvé přiblížit hranici 5 miliard.