Telefon, který nadvakrát přeložíme, a zmenšující se displej. Čínské TCL ukázalo vlastní vizi budoucnosti mobilních zařízení

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tcl-fold

Foto: The Verge/YouTube

TCL představilo telefon-tablet, který se skládá ve dvou místech

0Zobrazit komentáře

Nastupující éru skládacích telefonů prozatím provázely hlavně extrémně vysoké ceny, technické problémy a diskutabilní užitečnost. TCL ovšem nyní přišlo s hned několika novými koncepty, které se velmi zajímavým způsobem vyjadřují ke třetímu zmíněnému aspektu.

Jeho dvojitě skládací telefon nabídne zařízení dostatečně skladné pro bezproblémové nošení v kapse a zároveň desetipalcový displej odpovídající plnohodnotnému iPadu.

Čínská značka TCL je známá především jako výrobce televizí, set-top boxů a elektroniky do domácnosti, spadají pod ni ale také dvě značky mobilních telefonů, Alcatel a Blackberry. U obou v posledních letech vznikaly spíše levnější zařízení určené pro asijské trhy a s Blackberry navíc firma brzy skončí.

tcl-slider2

Foto: TCL

Koncept telefonu TLC s rolovacím displejem

Také jako výrobce televizí je TCL spojováno hlavně s cenově dostupnými produkty, které však často nabízejí stejnou nebo lepší kvalitu než dražší konkurence. Na konci minulého roku byl uveden první telefon nesoucí přímo jméno značky.

TCL Plex nabídnul středně výkonný hardware s několika funkcemi vlajkových telefonů za velmi dostupnou cenu, podobný vývoj se tedy očekává i od dalších mobilních zařízení. Na letošním veletrhu CES na začátku ledna pak TCL předvedlo svůj první funkční prototyp skládacího telefonu a hned tři klasické smartphony, s nimiž chce zjevně konkurovat značkám jako OnePlus.

Pro zájemce o směřování mobilního průmyslu si ovšem společnost to nejzajímavější nechala až na dnešek, kdy novinářům dovolila si vyzkoušet dva nové telefony měnící velikost displeje.

tcl-slider3

Foto: TCL

Téměř osmipalcový displej může „zarolovat“ dovnitř zařízení

Označení „skládací“ platí pouze pro jeden z nich, druhý je totiž vysouvací. Poměrně známá konstrukce dříve používaná pro skrytí zabudované qwerty klávesnice, u něj dostala novou formu. Díky zvláštnímu mechanismu, který by měl být v konečné podobě motorizovaný, se téměř osmipalcový displej může „zarolovat“ dovnitř zařízení. Jeho plocha se tak zmenší téměř o polovinu, tloušťka přitom ale nenaroste.

Výhodou takové konstrukce by mohla být nepřítomnost nevzhledného přehybu v místě, kde se displej u typických skládacích telefonů půlí. Jako možná nevýhoda se naopak jeví poměrně zvláštní čtvercovitý poměr stran plně rozvinutého displeje.

tcl-slider1

Foto: TCL

Koncept telefonu TLC s rolovacím displejem

V tomto ohledu je druhý, tentokrát plně funkční, prototyp mnohem zajímavější. Skládá se rovnou ve dvou místech, díky čemuž si v módu telefonu i tabletu zachovává relativně standardní rozměry displeje. Ve složeném stavu nabídne vysoký obdélník s úhlopříčkou 6,65 palce a po rozložení se z něj stane plnohodnotný tablet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

TCL tak jako první výrobce předvedlo funkční obdobu iPadu, který lze nosit v kapse standardních kalhot. Plocha telefonu v ní sice vadit nebude, něco jiného by ale mohla být tloušťka. I když rozložený tablet je jeden z nejtenčích, co se kdy objevily, složený telefon je naopak kvůli třem vrstvám jeden z nejobjemnějších.

Nepříliš pohodnému používání v jedné ruce pak nepřidá ani fakt, že dvojitě skládací telefon TCL váží stejně jako plnohodnotný tablet. Přesto se jedná o zatím možná vůbec nezajímavější pojetí konceptu skládacího telefonu, o jehož užitečnosti netřeba vést diskuze. Zcela odlišnou otázkou je ale převedení nadějného prototypu do podoby, kterou lze zodpovědně nabídnout koncovým zákazníkům.

Všichni, kterým se prototyp TCL dostal do rukou, po prvotním nadšení poznamenali, že samotné používání zařízení má velmi daleko ke zkušenosti, jakou by od současného telefonu či tabletu očekávali. Týká se to především softwaru, který buď velice pomalu reagoval nebo zkrátka nebyl přizpůsoben netypické skládací formě. Společnost zmínila, že úzce pracuje s Googlem, jenž už představil verzi Androidu určenou pro skládací mobilní zařízení.

ashwin-vaswani-55k45bgfuf8-unsplash

Přečtěte si takéPapež František spojil síly s Microsoftem a IBM. Chce prosazovat etickou umělou inteligenci i její regulaciPapež František spojil síly s Microsoftem a IBM. Chce prosazovat etickou umělou inteligenci i její regulaci

Dalšími dvěma otázkami zůstávají možná cena a technické zpracování. Samsungu, který nedávno představil skládací véčko, ani Motorole, jež vrátila ikonický Razr, se stále příliš úspěšně nedaří dosáhnout spolehlivosti kloubů a plastových displejů přibližující se obnosu, který za produkty žádají. TCL k tomu navíc přidává ještě druhý kloub a displej konstantně plně vystavený vnějším vlivům.

Výrobce si uvědomuje, že jeho prototypy mají ke svému konečnému stádiu velmi daleko. V současnosti prý testuje i mnoho dalších konstrukcí a není vůbec zřejmé, kdy by se které z nich mohly objevit na trhu. Za předpokladu jejich kvalitního technického zpracování a rozumné ceny by se ovšem mohlo jednat o další výrazný krok směrem k novému typu telefonů a tabletů.

Pět tisíc let staré dřevo, vysoká exkluzivita i cena. Bentley představil jeden ze svých nejvzácnějších modelů

bentley-mulliner-bacalar1

Foto: Bentley

Bentley Mulliner Bacalar

0Zobrazit komentáře

Bentley má svůj nový nejdražší model. Jeho novinka Mulliner Bacalar je raritní v každém svém detailu. Nejenže cenovka vozu atakuje 44 milionů korun, ale vůz vznikne pouze ve 12 exemplářích a v jeho interiéru nalezneme specialitku v podobě dřeva získaného z lesa, který pamatuje ještě starověký Egypt.

Automobilek, které vyrábějí skutečně jedinečné a rychlé vozy, najdeme na evropském trhu poměrně velké množství. Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Porsche, Bentley, Bugatti, to všechno jsou výrobci, které spojuje fakt, že jejich zákazníci hledají něco skutečně exkluzivního a neváhají si za tuto výjimečnost připlatit.

Každá automobilka však k této exkluzivitě přistupuje rozdílně. Například Porsche sází na poctivou techniku, která se snaží zachovat spirit stroje, Bugatti na řemeslné zpracování a parametry, které z jejich vozů dělají nejrychlejší a nejdražší vozy světa, a Ferrari zase sází na emoce a podmanivý italský design, který se opírá o mnohaletou tradici.

bentley-mulliner-bacalar3

Foto: Bentley

Bacalar se může pochlubit jedinečným vzhledem z dílny karosárny Mulliner

bentley-mulliner-bacalar6

Foto: Bentley

S vysokou exkluzivitou a je spojena i vysoká cena

Exkluzivitu chce přinášet také anglické Bentley a opět se vydává svou vlastní cestou. Platí to i u modelu, na kterém s Bentley spolupracovala karosárna Mulliner, jež se chlubí titulem nejstarší karosárny na světě. Jejich společný výtvor byl odeslán na studia, kde si střihnul několik semestrů vysoké školy extravagance, a výsledkem je limitovaná edice Bentley Mulliner Bacalar, tedy dvoudveřový Grant Tourer, který automobilka označuje za nejvzácnější dvoudveřové Bentley moderní doby.

Celkem vznikl ve 12 exemplářích, které sice vycházejí z modelu Bentley Continental GT, ten ale v Mullineru přepracovali tak, že jej u Bacalaru rozeznáme jen stěží. Designově se oba vozy zásadně liší, protože mnoho prvků bylo přejato z konceptu Bentley EXP 100 GT, který přiblížil budoucnost značky v roce 2035.

Vůz je poháněn šestilitrovým motorem W12, jehož výkon byl naladěn na 665 koňských sil a je spárován s osmistupňovým automatem, který dopřává hnací sílu všem čtyřem kolům. Zrychlení tohoto unikátu z 0 na 100 km/h zabere pouhé 3,5 sekundy, a pokud bude řidič držet plynový pedál na podlaze i nadále, může se dostat na maximální rychlost až 322 km/h.

Kus interiéru s bohatou historií

Kdybychom zde ukončili výčet jedinečností, které Bentley Mulliner Bacalar přináší, asi bychom byli všichni spokojení, ovšem Bentley šlo ještě dál. Zatímco dnes většina automobilek sbírá staré rybářské sítě, PET lahve a další odpad, ze kterého vyrábí jednotlivé komponenty interiéru, Bentley se pro materiál vydalo do lesa, a to ne jen tak ledajakého. Zamířilo do lesa, jehož stáří je odhadováno na 5 tisíc let.

bentley-mulliner-bacalar4

Foto: Bentley

Bentley dvoumístné roadstery nedělá příliš často

bentley-mulliner-bacalar5

Foto: Bentley

V interiéru najdeme dřevo získané z 5 tisíc let starého lesa

To znamená, že stromy zde rostly již v době, kdy byly stavěny velké egyptské pyramidy nebo sepisován Epos o Gilgamešovi, a dávno předtím, než bylo postaveno římské koloseum. Nutno podotknout, že se Bentley v lese nepustilo do žádné invazivní těžby, ale materiál byl získán z popadaných stromů. Spolu s ním můžeme v interiéru najít i kůži ve dvou odstínech a další prémiové materiály, jako je chrom a karbon.

NO TIME TO DIE

Přečtěte si takéNení čas zemřít. Koronavirus nepřemohl ani agent 007, premiéra nové bondovky se odkládá na podzimNení čas zemřít. Koronavirus nepřemohl ani agent 007, premiéra nové bondovky se odkládá na podzim

Majitel vozu navíc dostane vlastní kožená zavazadla značky Schedoni, která byla vytvořena tak, aby co nejvíce ladila s interiérem. A také kůže byla získávána ekologicky a v udržitelném duchu.

Špatnou zprávou pro všechny zájemce je, že všech 12 exemplářů bylo rezervováno ještě předtím, než Bentley svou novinku představilo. Cena jednoho vozu byla vyčíslena na 1,5 milionu liber, v přepočtu přibližně 43,8 milionu korun. Částka za automobil je to skutečně vysoká, ovšem v tomto případě má kupující jistotu, že se jedná o dobrou investici. Díky exkluzivitě totiž cena Bacalaru do budoucna jen poroste.

bentley-mulliner-bacalar2

Foto: Bentley

Bentley označuje svou novinku za jeden ze svých nejvzácnějších modelů