Tělo jako závodní kůň nebo libové kuřecí prso. Jak žijí muži, kteří se snaží zvrátit koloběh života

Způsoby těch, kteří se snaží ošálit smrt, se různí. Bryan Johnson utrácí za věčné mládí miliony dolarů, jiní lidé jsou trochu skromnější.

tan-pascoe-johnsonStory

Foto: Chudano Tan/Instagram / David/Web / Pascoe / Bryan Johnson/Web

Chuando Tan, David Pascoe a Bryan Johnson

0Zobrazit komentáře

„Být stále mlád, to bych si přál, být stále mlád. Vzepřít se jednou provždy kalendáři. Jen mládí, nikdy stáří,“ zpíval kdysi „božský“ Karel Gott. Sen o nesmrtelnosti provází lidstvo od nepaměti. Už Ježíš Kristus odpovídal na otázky o věčném životě, ve středověku byl oblíbený mýtus o Svatém grálu, „Čachtická paní“ Alžběta Báthoryová se prý koupala v krvi mladých panen… V průběhu historie hledal recept na elixír mládí kdekdo. A snaha ošálit smrt přetrvává i v dnešní době.

Jedním z příkladů je například soutěž Rejuvenation Olympics, v překladu olympiáda omlazení. Cíl je jednoduchý: zvrátit koloběh života. „Olympionici“ se snaží stárnout pomaleji než běžní lidé a svůj biologický věk si měří speciálními testy DNA. Způsoby bohatých podnikatelů, kteří se snaží dosáhnout nesmrtelnosti (nebo aspoň dlouhověkosti), se různí – někdo si píchá do těla prastaré bakterie, další zkoumají možnosti přenosu vědomí do počítače. A například sedmačtyřicetiletý americký milionář Bryan Johnson, jehož příběh CzechCrunch popsal v roce 2023, si naordinoval drsnou kúru a tvrdí, že omládl minimálně o 15 let.

Johnson se ostatně dlouhodobě pohybuje na zmíněném „olympijském“ žebříčku na předních příčkách a stárne rychlostí 0,62 (u průměrné populace je tato hodnota jedna). Nic ovšem není zadarmo – celý tento proces mládnutí ho vychází na necelých 50 milionů korun ročně. Denně totiž spolyká desítky různých výživových doplňků a tobolek s vitamíny, na pleť nanáší sedm různých krémů, pravidelně podstupuje kolonoskopii a dřív si i nechával infuzně podávat krevní plazmu svého syna.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Bryan Johnson (@bryanjohnson_)

Samozřejmostí je také pravidelné cvičení a přísná dieta – Johnson jí výhradně veganskou stravu. „Fernão de Magalhães obeplul jako první člověk zeměkouli. Já jsem moderní dobrodruh, který hledá fontánu mládí,“ prohlásil milionář, který v poslední době omlazuje i svůj penis a navíc vyzval na souboj pleš.

Ne každý ale může utratit 50 milionů korun ročně, cvičit denně několik hodin, podstupovat velké množství lékařských prohlídek a spát vždy v pevně stanovených časech. Jiný milovník dlouhověkosti na to jde proto trochu jinak – ve svém boji proti stárnutí utrácí výrazně méně peněz a navíc není tak striktní.

sramek

Přečtěte si takéDá se omládnout až o 10 let, synovu krev si píchat nemusíteDá se omládnout až o 10 let, stojí to statisíce. Synovu krev si píchat nemusíte, říká investor Šrámek

David Pascoe, který sám sebe přirovnává k závodnímu koni, není vegan, neřeší kalorie (což ovšem neznamená, že by jedl nezdravě) a dokonce si občas dopřeje i pivo, přičemž rád ochutnává nové značky. Na rozdíl od Johnsona u sebe nemá k dispozici stálé lékařské konzilium a nevytvořil ani osobní značku vlastních produktů.

„Jsem ochotný žít s nedokonalostmi na mém obličeji. Nestojím o měření svých orgánů. A nemám zájem o sebepropagaci – nevěřím totiž, že by pro lidi byly balené nebo zpracované potraviny nějak zvlášť zdravé,“ říká Pascoe. Johnsonovi ale prý vděčí za to, že vůbec zpopularizoval téma dlouhověkosti (ostatně teď je na Netflixu nový dokument o jeho životě) a že je jedním ze zakladatelů Rejuvenation Olympics.

Sám Pascoe se nyní nachází na 25. místě a stárne rychlostí 0,747, v poslední době v žebříčku klesl kvůli podstoupení nových experimentů. „Slibuji ovšem, že jde jen o dočasné zhoršení. Jakmile skončím s blbnutím, zas se vyšvihnu nahoru,“ doplňuje v příspěvku na svých webových stránkách.

A jaká je tedy denní rutina tohoto dvaašedesátiletého amerického důchodce, který dřív pracoval jako programátor a masér? Probudí se, kdy chce – nechce mít žádné budíky, protože zvyšují hladinu stresu. Pak se protahuje, cvičí, bere si doplňky stravy (kolem 150 kusů denně), medituje, běhá… ke snídani má nejradši banány, vajíčka a misku chia semínek s různými bobulkami. Obvykle neobědvá; večeří mezi třetí a pátou hodinou odpolední, a to obvykle ovoce, syrovou zeleninu, vývar z kostí či konzervované mořské plody.

Pascoe často chodí do infrasauny nebo na hyperbarickou oxygenoterapii, čímž si uvolňuje svaly a urychluje hojení případných zánětů. Večer se dívá na Netflix a před spánkem se pomodlí. Díky striktní rutině je prý jeho tělo o 24 let mladší, než je jeho skutečný biologický věk. A cena za tohle všechno? Údajně asi 730 tisíc korun ročně. Je to dost peněz, ale stále méně než v případě Bryana Johnsona.

Dalším mužem, který se snaží zvrátit proces stárnutí, je například fotograf Chuando Tan ze Singapuru. Je mu 58 let, vypadá ale o několik dekád mladší. A hlásí, že klíčem k dlouhověkosti je správná výživa. „Nikdo přece nechce vypadat jako hamburger. Třeba já vidím sám sebe jako libové kuřecí prso. Ano, člověk je to, co jí,“ tvrdí.

Tan si dává vydatné snídaně, nejčastěji proteinový koktejl, ovesnou kaši, vajíčka a avokáda. K obědu a večeři pak volí dušené či grilované kuře nebo rybu s rýží. Dalších 30 procent úspěchu je pak prý cvičení – Singapurec tráví v posilovně sedm hodin týdně. Na svůj věk se ovšem cítí. „Stárnu, vím to. I já ale hledám tajemství věčného mládí.“

Tématu dlouhověkosti a cest k ní se bude věnovat také konference Longevity Revolution Festival, kterou CzechCrunch pořádá 30. ledna 2025 v pražském Vnitroblocku. Lístky na akci a detaily o programu, v jehož rámci vystoupí například zakladatel e-shopu OlaOla Martin Bernátek nebo známá výživová poradkyně Markéta Gajdošová, najdete zde.

Příběh varhanistky. Anna Lapwoodová boří genderové stereotypy a učí TikTok milovat klasickou hudbu

Na TikToku sledují Lapwoodovou statisíce lidí – ona hraje v Royal Albert Hall na varhany a učí mladé i starší, že klasická hudba dokáže být cool.

anna-lapwood

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Anna Lapwood/YouTube

Anna Lapwoodová

0Zobrazit komentáře

Na původem čínské platformě, kde ji sleduje bezmála milion lidí, je známá jako „TikTok varhanice“. Její videa, kde ukazuje noční zkoušky v londýnském koncertním sále Royal Albert Hall nebo přemítá o tom, co mít při koncertu za oblečení, nasbírala už více než 33 milionu lajků. A ona sama se stala popularizátorkou klasiky. Britka Anna Lapwoodová baví mladé i starší a ukazuje, že i vážná hudba dokáže být cool.

Ve svých 29 letech už se Anna Lapwoodová stihla stát ředitelkou studia hudby na Pembroke College v Cambridgi, kde vede dva sbory – jeden smíšený studentský a druhý dívčí, který sama založila. Pravidelně organizuje koncerty, kde dává prostor novým skladatelům, často ženám, a přibližuje současnou hudbu novému publiku.

Na ženy se zaměřuje i proto, že i varhany byly tradičně považovány za „mužský“ nástroj a jen osm procent varhanních koncertů ve Velké Británii bylo v roce 2023 odehráno ženami, což se Lapwoodová snaží změnit. Hashtag #PlayLikeAGirl, který na TikToku vytvořila, tak nasbíral už desítky milionů zhlédnutí a nová videa vyzývající k inkluzi pod ním stále vznikají.

Lapwoodová sama si varhany vybrala přitom relativně pozdě – až v 15 letech. Už jako dítě hrála na více než deset nástrojů, včetně houslí, klavíru, flétny nebo harfy. Varhany ji zaujaly svou složitostí a zvukovou bohatostí a ona se v 21 letech stala nejmladší ředitelkou hudebního oboru v historii Pembroke College.

Watch on TikTok

Dnes už za sebou má vystoupení na prestižních místech, jako je třeba londýnský koncertní sál Royal Albert Hall, což také ukazuje na svých videích. Zároveň Lapwoodová spolupracovala s několika světovými umělci, třeba s Florence and the Machine nebo se zpěvačkou Raye, pro kterou hrála závěrečnou část jejího koncertu právě v Londýně. Na svém kontě má také album Luna, které bylo vydané pod prestižním labelem Sony Classical, a získala navíc britské ocenění MBE za přínos hudbě.

K tomu všemu umožnil TikTok umělkyni propojit svět klasické hudby s moderními technologiemi a přiblížit ho mladšímu publiku. Na sociální síti varhanice třeba vysvětluje, jak fungují jednotlivé části nástroje, nebo zkrátka jen lidsky ukazuje svou vášeň pro hraní. V roce 2023 byla také hlavní tváří kampaně #ClassicalMusic, která byla vytvořena právě ve spolupráci s TikTokem a která zahrnovala kurátorské playlisty a exkluzivní videa z koncertů.

Klasická hudba tak i díky Lapwoodové na TikToku zažívá nečekaný boom. Mladí lidé objevují Chopina, Beethovena nebo Verdiho prostřednictvím krátkých a často vtipných videí – virálními se staly třeba Chopinovo Nokturno op.9, č. 2 nebo Verdiho Dies Irae, a to ve spojení s tanečními kreacemi nebo politickou satirou.

Dopad je přitom poměrně široký. Podle studie Královského filharmonického orchestru chce teď až 20 procent mladých Britů do 18 let vidět na sociálních sítích více klasické hudby a podíl sledujících online koncertů se za poslední dva roky dokonce zdvojnásobil.

Zdá se přitom, že mnohdy opomíjený hudební styl v poslední době naskakuje na vlak trendů a nenechává si nic ujít. Vzpomeňme třeba na zábavnou upoutávku České filharmonie na její prosincové koncerty v New Yorku – v krátkém videu ve stylu legendární scény z filmu Sám doma předvedla skeč, podle kterého zapomněla svého dirigenta v Praze.