Barevné kabelky a peněženky táhnou. Česká značka Vuch loni dosáhla obratu přes 210 milionů
Značka Vuch je jednou z nejrychleji rostoucích firem v Česku vůbec, přesto na následující období hledí pokorněji a mění své někdejší předpovědi.
„Divoký pro všechny.“ Hodnocení uplynulého roku módní značky Vuch nezní příliš pozitivně. A to ještě firma zdůrazňuje, že takové označení je ve skutečnosti eufemismus. Přesto slaví, loni totiž v obratu vyrostla o polovinu a dotlačila jej na více než 210 milionů korun, přičemž objednávek rozeslala téměř 236 tisíc. Získala nálepku vůbec nejrychleji rostoucí české módní značky podle žebříčku Deloitte Fast 50. A zisk před zdaněním, úroky a odpisy se dostal na 24,5 milionu korun.
Je to přes šest let, kdy Martin Kůs a Ondřej Hyrš došli k závěru, že svět kabelek, peněženek a batohů je příliš šedivý a že by si zasloužil barevné oživení. Pracovali jen se svým dojmem, když trhu nabídli přesně šest peněženek vybavených barevnými puntíky. Navrhli je, nechali ušít a začali prodávat – přestože jeden vystudovaný architekt a druhý ekolog s nimi šli do neznáma. Barevné oživení si nejen český trh nechal líbit.
Dnes Vuch nabízí přes osm set produktů a najdete u něj oblečení, šperky, hodinky, sluneční brýle i další doplňky. Hlavní důraz ale zůstává na batohy, kabelky a peněženky. A puntíky a barvy jsou stále na velké části z nich. Loni pak firma vyexpedovala 221 tisíc maloobchodních objednávek, což je více než o čtyřicet procent vyšší číslo než o rok dříve. Kůs říká, že změny, kterými společnost prošla, jí umožní proti předchozím rokům odbavovat násobně větší poptávku.
Přenastavování procesů loni probíhalo i mimo expedici. Právě před rokem totiž do společnosti poslali peníze investoři z eRockets, tedy fondu, který se angažuje v projektech jako Ovečkárna, SportObchod nebo Astratex. Ve firmě získali podíl – a další si přikoupili právě majitelé Astratexu, respektive Petr Vít a Rostislav Hloušek.
Výší blíže neurčenou investici zakladatelé slavili s tím, že jim pomůže během pěti let vyrůst k miliardovému obratu. „Aktuálně jsme trochu pokornější a rádi bychom dosáhli obratu půl miliardy na konci roku 2025. Toto je i náš strategický plán na další tři roky, za kterým si jdeme,“ říká nyní Kůs.
Produkty české firmy je možné přes web koupit téměř po celé Evropě, výrobky ale chodí i do Hongkongu, Malajsie nebo Singapuru – i když takové objednávky tvoří jen malou část obratu. Nejdůležitějšími trhy jsou pro firmu dlouhodobě kromě Česka také Slovensko a Maďarsko, kde společnost vidí největší potenciál.