Tenisky, které vibrují do rytmu. Startup bývalé šéfky Beats by Dre ukazuje nový rozměr vnímání hudby

Filip HouskaFilip Houska

droplabs-ep-01-x1

Foto: DropLabs

Hudební vibrující tenisky EP 01

0Zobrazit komentáře

Hudbu lze konzumovat několika způsoby. Zatímco někdo se spokojí s běžným zvukem z autorádia, jiní preferují kvalitnější poslech melodických rytmů skrze uzavřená sluchátka nebo profesionální reprosoustavu. Jedné skupině pak stačí AirPody, druhá si raději jde celý zážitek naplno užít na živý koncert. Každý má k hudbě svůj konkrétní vztah a každý ji cítí trochu jinak.

Na různorodost hudební konzumace se již od roku 2012 zaměřuje kalifornský startup DropLabs, který chce posunout vnímání tónů na novou úroveň. Namísto cíleného poslechu experimentuje s technologií, díky níž by hudbu bylo možné tělesně cítit. Ucho jakožto jeden ze smyslových orgánů by tak v přijímání okolních melodií prakticky nemělo žádnou roli.

„Slyšení je smysl. Je nedobrovolné a díky lidské schopnosti vnímat zvuky je naprosto přirozené. Poslouchání je oproti tomu dobrovolné,“ zmiňuje pro americký Forbes známou fyziologickou rovnici CEO DropLabs Susan Paleyová, mimo jiné bývalá šéfka světoznámé audio značky Beats by Dre. A právě na tomto principu spolu se svým týmem začala stavět.

Susan Paleyová, CEO DropLabs

V DropLabs se rozhodli, že jednou z nejefektivnějších metod inovativní konzumace hudby budou vibrace. Ostatně na tom není nic zcela přelomového – podle vibrací vycházejících z jednotlivých tónů lze mnohdy poměrně přesně poznat, o jakou skladbu jde. Pokud je navíc založena na hutném basovém podkladu, který se odráží například od plochy pod reproduktory, jde pro znalce o snadnou činnost.

zdenek-cendra-boxed

Přečtěte si takéChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch PodcastuChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch Podcastu

Nejvíce to cítí nohy, respektive podrážky bot, na což se zaměřili i DropLabs. Vyvinuli proto unikátní tenisky, které dokáží přetvářet audio na vibrace, s nimiž stimulují nervová zakončení v noze a vytváří tělesný pocit, který rezonuje napříč celým tělem. Jmenují se EP 01 a jsou první vlaštovkou mířící do komunity umělců, muzikantů, tanečníků, ale i hráčů, vědců nebo doktorů.

Jen o hudbě to není

EP 01 jsou propagovány především jako netradiční tenisky pro hudební fajnšmekry a pouliční tanečníky, kteří si mohou spárovat svůj telefon se specifickým čipem uvnitř a přes Bluetooth posílat zvukový signál, jenž se ihned transformuje na vibrace. Na celý tento princip mají DropLabs několik patentů a podle všeho na trhu neexistuje řešení, které by fungovalo podobně. Navíc s výdrží okolo šesti hodin.

droplabs-ep-01-x2

Foto: DropLabs

Designově běžné tenisky s inovativní technologií

Využití této technologie je však hlubší, než se na první pohled může zdát. DropLabs své tenisky směřují i do gamingové sféry, především pak pro virtuální realitu, která má za cíl pohltit hráče se vším všudy. Novou energii by tak uživatelé mohli cítit také skrze své nohy, což by jen umocňovalo komplexní zážitek, který nabízejí promakané hry nebo atraktivní virtuální dobrodružství.

Vedle herní scény se v budoucnu mohou dát používat také pro lékařské účely, u nichž se startup ze slunného Los Angeles inspiroval. Typickým příkladem jsou neslyšící lidé, kteří si musí nacházet jiné způsoby pro užívání hudby.

droplabs-ep-01-x3

Foto: DropLabs

Vibrace z tenisek lze doplňovat o zvukovou stopu ze sluchátek

„Inspiroval nás Antoine Hunter, hluchý tanečník, který stojí za tanečním festivalem International Deaf Dance Festival. Ten nám vysvětlil, že neslyšící cítí hudbu právě prostřednictvím vibrací. Konkrétně on sám chodí k obrovským reproduktorům a snaží se zapamatovat vibrační vzorec, který se odráží od podlahy. Jakmile ho umí, natrénuje ho a předává dalším hluchým tanečníkům,“ zmiňuje Paleyová.

Na základě těchto poznatků DropLabs usoudili, že skvělé využití mohou vibrující tenisky nalézt i v případě meditací nebo léčení posttraumatická stresové poruchy, kterou mohou specifické vibrace „odstranit“.

Co se týče dostupnosti, EP 01 zatím nejsou oficiálně v prodeji, ale je možné je předobjednávat na e-shopu DropLabs. Cenově se nejedná o žádnou levnou záležitost – vychází na v přepočtu zhruba 12 600 korun (549 dolarů) včetně příslušných kabelů pro hraní her a podobně. Doručení má vycházet na letošní prosinec.

droplabs-ep-01-x4

Foto: DropLabs

Tenisky se nabíjí pomocí magnetických kabelů

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Letecká klání těsně nad zemí. Populární Red Bull Air Race může nahradit Airbus se závody elektrických letadel

airrace2

Foto: Airbus

Závody Air Race lákají stále větší počet diváků

0Zobrazit komentáře

Když Red Bull oznámil, že v příštím roce již nebude pokračovat se svými leteckými závody Air Race, bylo to velké překvapení a hlavně zklamání pro celou řadu nadšených diváků i excelentních pilotů. Zklamání to bylo i pro českého zástupce Martina Šonku, který byl v soutěži velice úspěšný a v loňském roce slavil titul mistra světa. Již brzy bychom však mohli dostat alespoň částečnou náhradu tohoto aviatického zážitku, která bude nejen velice napínavá, ale hlavně plně elektrická.

Red Bull Air Race přinášel podívanou, během které piloti v rychlostech přesahujících 400 kilometrů v hodině kličkovali mezi překážkami, protínali brány a prováděli s letadly nejrůznější krkolomné akrobacie. Bohužel byla letošní sezóna tou poslední, a to z důvodu nedostatku zájmu ze strany sponzorů a zemí, které závody hostily.

Letecké závodění je ovšem velice oblíbenou podívanou, a proto milovníci Red Bull Air Race nemusí smutnit. Momentálně se chystá například spuštění série Airspeeder a komu se nechce čekat, může se podívat Air Race 1.

Air Race 1 přináší závody, jejichž formát je sice oproti Red Bull Air Race rozdílný, ale i tak během nich není o napínavé momenty nouze. Na startu totiž není jedno letadlo, ale hned osm, které spolu soupeří na vymezeném okruhu, ve výšce pouhých 10 metrů nad zemí. Letadla dosahují rychlosti až 450 km/h a vítězem se stává ten pilot, který jako první protne po osmi kolech cílovou rovinku. V mnohém tak Air Race 1 připomíná klasické závody dvoustopých či čtyřstopých vozidel na okruzích.

Je tedy možné, že někteří piloti, které jsme dříve mohli vídat kterak protínají brány s logem rudého býka, se v budoucnu přeorientují právě na Air Race 1. A dost možná si někteří z nich budou chtít vyzkoušet i zcela novou soutěž, kterou bude Air Race E, jehož oficiálním zakládajícím partnerem je i letecká společnost Airbus.

All-New Mustang Mach-E

Přečtěte si takéMustang, jak jej neznáme. Mustang Mach-E je elektrické SUV, které ukazuje budoucnost ForduMustang, jak jej neznáme. Mustang Mach-E je elektrické SUV, které ukazuje budoucnost Fordu

Jak již z názvu vyplývá, v rámci závodů se mezi sebou utkají stroje, které bude pohánět čistě elektrickým pohon. Takové stroje jsme prozatím vídali především v rodícím se sektoru vzdušné mobility. Společnosti jako Lilium či Kitty Hawk vyvíjejí elektrické letouny vhodné pro přepravu osob nad velkými městy a jejich blízkým okolím.

ejj9xtcwkaa6ybx

Foto: Airbus

White Lightning

Air Race E je však zcela novým odvětvím, ve kterém by elektřinou poháněná letadla mohla předvést potenciál síly elektřiny. Jak takový závodní speciál bude vypadat, demonstrovala anglická společnost Condor Aviation na letecké show v Dubaji. Její letoun nese jméno White Lightning a oblohu dokáže pročísnout rychlostí až 483 km/h.

Příchod elektrifikovaného letectví

Závodní speciál na první pohled připomíná poměrně standardní jednomístný letoun, se kterým byste ovšem příliš daleko nedoletěli. Baterie letadla vystačí na pouhých 5 minut závodění a na dalších rezervních 10 minut letu při sníženém výkonu.

Generální ředitel Air Race Jeff Zaltman vidí v novém druhu závodění jakousi cestu, jak uspíšit příchod elektrifikovaného letectví. „Závodní série poskytne prostor pro testování inovací a urychlí cestu k elektrickému komerčnímu cestování,“ praví.

air-race-e

Foto: Air Race E

Jeff Zaltman s letadlem White Lightning

Celkem by se měly závodů účastnit letouny osmi týmů, které se utkají na oválné trati, podobně jako je tomu u Air Race 1. Seriál by měl být zahájen během příštího roku a jména osmi zúčastněných týmů oznámí pořadatelé co nevidět. Týmy byly vybrány nejen na základě svých technických schopností, ale i na základě toho, jaké mají v plánu přinést do sektoru elektrifikovaného letectví inovace.

Není tedy vyloučené, že mezi zúčastněnými budou profesionální týmy, ale třeba týmy z univerzit. Těm by měli pomoci sponzoři, které pro ně hledají i samotní organizátoři závodů. Celý projekt má každopádně skutečně velké ambice a do budoucna se chce stát respektovaným seriálem, podobně jako se to podařilo například Formuli E.

Jeff Zaltman k tomu říká: „Formule E je nyní velmi úspěšná a mnohem více populárnější a známější. Během pěti let dosáhla ocenění 840 milionů dolarů. Sledujeme přesně stejný obchodní model Formule E. Nepřicházíme s něčím novým, pouze to aplikujeme na zcela nový sport, migrujeme do nového odvětví a očekáváme, že budeme následovat podobnou trajektorii. Máme velké ambice učinit z Air Race E tradiční motorsport.“