Tento startup, který chce být Teslou mezi autobusy už získal přes 8 miliard na investicích
Dopravní prostředky poháněné elektřinou se pomalu, ale jistě začínají objevovat v sortimentu všech velkých automobilek. Fenomén elektrické dopravy už ale nezasahuje jen segment osobních automobilů, ale proniká i mezi autobusy, které společně s kamiony byly po desítky let symbolem dieselového impéria. Nový přístup i k hromadné dopravě reflektuje mimo jiné i startup Proterra, který pracuje na svém vlastním elektrickém autobusu.
Firma vzniklá roce v 2004, dlouhou dobu jen vyvíjela a svůj první koncept odhalila až v únoru 2009. Od té doby taky začaly do podniku proudit nemalé investice, jejichž celková výše z osmi investičních kol se vyšplhala na 322 milionů dolarů (v přepočtu zhruba 8,2 miliard Kč). Poslední z nich bylo oznámeno 3. února a pochází z něj 141 milionů dolarů od celkem deseti různých investičních skupin (například General Motors Ventures, Kleiner Perkins Caufield & Byers nebo Silicon Valley Bank).
Dojezd až 350 mil
Prvním produktem byl autobus s označením BE35, v roce 2014 ho ale nahradil model zvaný Catalyst. Ten je v základu nabízen ve dvou variacích, z nichž jedna má 40 míst a druhá 28. Celkově je ale vyráběno 17 různých modifikací, které mají za úkol uspokojit potřeby co možná největšího spektra zákazníků. Jednou z variant, například pro městkou hromadnou dopravu, tak může být vozidlo, co sice ujede na jedno nabití “jen” mezi 49 a 62 mílemi, ale jeho doba nabití činí pouhých 10-13 minut, což se snadno vejde do přestávky mezi jednotlivými jízdami. Nejvýkonnější třída je pak schopna ujet až 350 mil, ovšem s dobou nabití pohybující se mezi 3,5 a 5 hodinami.
Dojezd ale není jediným kladem projektu. Krom toho, že jde o nejlehčí autobus ve své třídě také tvůrci pod vedením CEO Ryana Poppla vytvořili unikátní systém nabíjení. Jedná se o jakési platformy umístěné nad zastávkami nebo odpočívadly, které se bez jakéhokoliv zapojení řidiče připojí k autobusu a začnou dobíjet. Technologie je navíc volně dostupná, nevztahuje se na ní žádný patent. Nutno ale podotknout, že Catalyst není nijak zvlášť výkonným strojem. Z nuly na 20 mil za hodinu (32 km/h) se dostane nejdříve za 6,8 sekundy a při vstoupání větším než 15.5% je nepoužitelný.
Klady však zřejmě převládají nad zápory a tak už 384 autobusů Proterra brázdí různými městy po Spojených státech, včetně například Seattlu. Pro města se ale jedná o velkou počáteční investici. Cena za jeden autobus ve verzi s dojezdem 350 mil činí v základu 800 tisíc dolarů (20,5 milionu korun), přitom běžný dieselový autobus lze pořídit už za 300 tisíc dolarů (7,5 milionu korun). Podle dat, která uvádí Proterra, ale za dobu životnosti vlastník může díky nenáročné údržbě ušetřit až 237 tisíc dolarů (6 milionů korun).
Silná konkurence z Číny
Stejně jako v případě Tesly, i Proterra není v žádném případě první, kdo přišel s nápadem elektrického autobusu. Kupříkladu čínský koncern BYD prodal do roku 2015 na 6000 kusů svého modelu K9, lze však předpokládat, že v současné době bude číslo ještě mnohem vyšší, protože jen čínský trh s elektrickými vozy vzrostl v červenci 2016 meziročně o 188%. Technické parametry čínského konkurenta a Catalystu přitom nejsou zas tak daleko od sebe ─ K9 dokáže v nejlepším ujet 299 kilometrů s dobou nabíjení od 3-6 hodin, s tím že jeho cena ale v základu činí jen 400 tisíc dolarů (10,2 milionu korun).
foto: Proterra