Tesla odhalila, že řidič Modelu X, který nedávno zemřel, ignoroval veškerá varování autopilota
V minulém týdnu zaznamenala automobilka Tesla, která se pomalu chystá na vypuštění nové verze svého autopilota, jednu z dosud největších havárií svých vozidel v historii. Incident se odehrál 23. března na kalifornské dálnici, kde měl mít řidič Modelu X zapnutý autopilot s běžným hlídáním jízdních pruhů, překážek a také vzdálenosti od ostatních vozidel.
Autopilot ovšem zaznamenal chybu a upozornil řidiče několika jasnými vizuálními signály na to, že je před ním překážka a že musí pro zabránění kolize převzít řízení. Řidič na to žádným způsobem nereagoval, v 5 sekundách, respektive 150 metrech od překážky pak zazněla hlasitá zvuková výstraha. Ani během ní řidič dle dostupných záznamů vůbec nepoložil ruce na volant, zároveň měl nastavenu nejnižší vzdálenost od ostatních vozidel.
To vyústilo v havárii do betonového sloupku mezi hlavní částí dálnice a odbočovacím pruhem k jejímu sjezdu. Celá příď Modelu X byla zdeformována a auto začalo nedlouho po nárazu hořet, už bez pasažéra uvnitř, který ale i přesto na následky svých zranění později v nemocnici podlehl. Součástí incidentu byla dvě další vozidla.
Tesla prošetřovala nehodu několik dní a stále nemá 100% jasno, v čem se stala chyba. Na vině je prozatím především odstraněná zábrana od betonového sloupku, která má běžně zmírnit náraz vozidla, jenž se jnak většinou vůbec nedotkne samotného betonu. Ta ale bohužel chyběla, pravděpodobně kvůli jiné nehodě nebo rekonstrukci a autopilot ji nedokázal zaznamenat.
Rozhodně se nejedná o neznámé místo
Na stejném úseku projely vozy Tesly více než 85 tisíckrát se zapnutým autonomním módem a jen od začátku letošního roku pak 20 tisíckrát, ve všech případech bez nehody. Jedno z vozidel zaznamenalo i následující rozdíl v zaznamenané fotografii Google Street View a stavu sloupku den před nehodou:
Nutno ovšem dodat, že autopilot v žádném případě není v aktuální podobě připraven na zcela automatizované řízení bez jakékoliv pozornosti řidiče. Řidič by se měl stále dívat na vozovku a být připraven kdykoliv zasáhnout do řízení – ostatně systém, který na takové situace upozorňuje, funguje velmi dobře. Autopilot také nedokáže zatím detekovat jakoukoliv nebezpečnou situaci, ale ze statistik z milionů najetých kilometrů vyplývá, že k pokrytí většiny typů situací již moc nezbývá.
Březen bezpilotním automobilům nepřeje
Nehoda Modelu X se odehrála pouze necelý týden po tom, co měl s autonomním módem incident také Uber při testování jednoho ze svých vozů v americkém státě Arizona, kde během noci srazil ženu, jenž na následky zranění později zemřela. Tesla ovšem i na svém blogu upozorňuje na fakt, že ze statistik americké vlády vyplývá, že autopilotní funkce dokázaly za poslední rok snížit v určitých částech, kde jsou povoleny, nehody až o 40 procent.
Tesla vyjádřila rodině oběti upřímnou soustrast a další informace neuvolní, dokud si nebude 100% jista důvodem nehody.
Foto: Tesla