Tesla ohlásila rekordní první kvartál. Doručila 185 tisíc elektromobilů a předčila všechna očekávání

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0x0-model3_01

Foto: Tesla

Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

„V prvním čtvrtletí jsme vyprodukovali přes 180 tisíc vozidel a doručili téměř 185 tisíc aut,“ oznámila Tesla a dokonale tím předčila veškerá očekávání. Kalifornské automobilce Elona Muska se podařilo úspěšně proplout úvodním kvartálem nového roku i přesto, že celý automobilový svět sužuje nedostatek čipů, kvůli němuž se snižuje produkce.

Pro Teslu znamená 185 tisíc doručených elektromobilů více než stoprocentní růst oproti prvnímu kvartálu v roce 2020, kdy svým zákazníkům dodala 88 tisíc vozidel. Je to zároveň zhruba o čtyři tisíce aut více, než doručila v posledním čtvrtletí loňského roku. Analytici na Wall Street přitom očekávali číslo v rozmezí od 162 tisíc do 172 tisíc.

Jelikož Tesla oznámila své výsledky v pátek, kdy byly zavřené americké burzy, očekává se, že by v pondělí měly její akcie povyskočit. Aktuálně stojí jedna akcie TSLA 661 dolarů, přičemž tržní kapitalizace překračuje 635 miliard dolarů. I nadále je tak Tesla suverénně nejhodnotnější automobilkou na světě, druhá Toyota se se svou hodnotou drží kolem 212 miliard dolarů.

0x0-model_y_05

Foto: Tesla

Tesla Model Y

„Jsme povzbuzeni silným přijetím Modelu Y v Číně a rychle postupujeme k plné výrobní kapacitě,“ uvedla Tesla, která začala svůj nejnovější elektromobil vyrábět v Číně před několika měsíci. Zároveň zmínila dobré přijetí nových Modelů X a S, jež představila v lednu, a rovněž startuje jejich produkci.

Právě nové interiéry a další vylepšení by měly Modely X a S jednak vrátit do výroby a jednak jich více dostat také k zákazníkům. V prvním kvartálu totiž Tesla nevyrobila ani jeden Model S či X a doručila jich jen 2 020, zatímco Modelů 3 a Y doručila 182 780. Celkově v Q1 dodala zhruba o 4,5 tisíce vozů více, než jich během stejného času vyrobila.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Elon Musk bude jistě chtít výrobu během roku dál navyšovat a pokračuje ve výstavbě nových továren, nicméně i při současném tempu produkce by měl za celý rok 2021 doručit kolem 800 tisíc vozů. Alespoň takové jsou předpoklady na Wall Street, přičemž není vyloučeno, že je Tesla dokáže podobně jako v uplynulém čtvrtletí ještě překonat. V roce 2020 jen těsně nedosáhla na metu 500 tisíc.

Produkční čísla Tesla tradičně zveřejňuje ještě před vyhlášením finančních výsledků, které prozradí koncem dubna. Naposledy hovořila v lednu o výsledcích za celý rok 2020, který pro ni byl vůbec poprvé ziskový. V černých číslech se však automobilka Elona Muska drží zatím hlavně díky prodeji zelených kreditů. Zajímavou investici pro ni nově představuje také bitcoin, do kterého investovala 1,5 miliardy dolarů, a nedávno začala v této kryptoměně přijímat platby.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Mobilní rozhlas se mění na Munipolis a míří do Německa. Další na řadě bude Španělsko a Velká Británie

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

svrcek2Insider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ondřej Švrček, zakladatel Munipolisu

0Zobrazit komentáře

Když chtějí v Česku starostové komunikovat se svými občany, často sáhnou po Mobilním rozhlase. Existují sice alternativy, ale komunikační služba Ondřeje Švrčka, která dnes funguje ve více než 1 350 obcích a má registrovaných půl milionu občanů, se v mnoha ohledech stala synonymem pro chytrou komunikaci. Jelikož se již v Česku dostatečně etablovala, míří teď poprvé za hranice. A to rovnou s novým názvem.

Přestože si Ondřej Švrček, jak sám přiznává, v začátcích název Mobilní rozhlas doslova vydupal, protože věřil, že i díky tomu starostové a další představitelé samospráv lépe pochopí, co jim nabízí, musel teď s kolegy vymýšlet název znovu. V zahraničí by totiž s českým názvem nepochodil a z Mobilního rozhlasu se tak stane Munipolis.

„Ten důvod je jasný. Intenzivně se v posledních měsících věnujeme vstupu na zahraniční trhy a tam by už současný ‚Mobilní rozhlas‘ neobstál. Takže v zahraničí nás budou znát již jen jako Munipolis. Platí to i pro Slovensko, kde se naše značka stále ještě etabluje a můžeme si okamžitý rebranding dovolit,“ prozrazuje pro CzechCrunch Švrček.

Devětatřicetiletý podnikatel bral rozvoj Mobilního rozhlasu zároveň jako misi, jak šířit osvětu mezi tuzemskou státní správou, a starostům po celé zemi trpělivě vysvětloval, proč by vůbec měli s občany napřímo komunikovat. Jeho Mobilní rozhlas se postupně rozrůstal a dnes už nabízí spoustu dalších funkcí, které slouží k lepší informovanosti občanů i třeba k rozvoji samotné obce.

Velká německá výzva

Pod mezinárodním brandem Munipolis chce nyní Švrček ukázat sílu dobré komunikace s místními obyvateli také v zahraničí. Jako první západní trh, na němž se hodlá prosadit, si vybral Německo, které bere jako velkou výzvu. Jelikož tam ale prý podobně komplexní nástroj neexistuje, věří zakladatel Mobilního rozhlasu v úspěch.

„Německo je velice náročná země, takže naše ambice expandovat právě do něj není vůbec malá. Na druhou stranu je to trh, který nás může obrovsky posunout. Už jen skutečnost, že i malé obce mají vlastního dedikovaného pracovníka na komunikaci s veřejností a my tak máme partnera, který náš přínos okamžitě pochopí a může nám dávat relevantní zpětnou vazbu, je velice přínosná,“ popisuje stav věcí u našich západních sousedů.

mobilni-rozhlas1a

Foto: Munipolis

Aplikace Munipolis

„Bereme vstup opravdu pečlivě. Jsme ve fázi, kdy stále zjišťujeme, co mají jednotlivé spolkové země za sebou, co se týče digitalizace komunikace. A rozdíly jsou velké. Například v Hesensku je standardem vlastní mobilní aplikace, celá spolková země má vlastní krizovou aplikaci. I díky tomu starostové na Munipolis dobře reagují,“ kvituje Švrček.

Do léta chce mít Munipolis rozběhnutou první skupinu referenčních obcí, na nichž chce ukázat své přednosti. První lokality aktuálně zapojuje v Hesensku, přičemž aktivní je expanzní tým také v příhraničních oblastech Bavorska a Saska, kde využívá partnerství jednotlivých obcí.

„Je skvělé vidět, jak se propojení obou stran hranice posouvá a samosprávy se naučily fungovat v symbióze. A protože Česko považují za výrazně pokročilejší v oblasti digitalizace, dává jim smysl se od svých českých partnerských obcí práci s nástroji pro chytrou komunikaci naučit,“ vyzdvihuje Švrček. Cíle přitom nemá malé. Do konce roku 2022 chce v počtu zapojených samospráv vyrůst na trojnásobek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě Německa už tak má v hledáčku i další země. Obchodní týmy pro expanzi se staví na jihu Evropy, kde chce Munipolis začít vstupem na španělský trh, a v přípravě je také rozšíření do Velké Británie. Ultimátní ambicí je dobýt Spojené státy, o čemž Švrček před pár měsíci hovořil i v našem CzechCrunch Podcastu.

„Mým cílem je udělat z Česka vzor toho, jak by měla vypadat chytrá komunikace státní správy s občanem,“ pravil mimo jiné. Na to mu dodalo palebnou sílu spojenectví s investory z Pale Fire Capital, kteří loni na podzim získali ve firmě provozující Mobilní rozhlas za desítky milionů korun většinu a zejména s expanzí do celého světa významně pomohou.

Zároveň by se měl zvyšovat počet těch, kteří dokáží aktivně využívat i pokročilé nástroje, které systém nabízí. Tedy například hlášení podnětů, participativní formuláře nebo třeba hyperlokální monitoring klimatu s možností automatických varování, které Munipolis připravuje se startupem Agdata City. Pro občany je připraveno další vylepšení aplikace, zjednodušení práce s občanskými návrhy a také stavba tzv. sociální sítě pro obce.

„Jednoho dne se staneme vyzyvatelem Facebooku, jehož relevance se pro obecní komunikaci stále snižuje.“

„Nebudu zastírat, že covid nám dodal velký kus sebevědomí. Náš produkt ustál obrovský nápor, na spoustě míst jsme se stali klíčovým nástrojem pro řešení covidové krize. Máme už jádro měst a obcí, které nás umí využívat opravdu na plno a mohou tak inspirovat stovky ostatních samospráv. Dostáváme se tedy postupně do role, kterou jsme si předsevzali – stát se klíčovým digitálním komunikačním kanálem obcí,“ uvádí Švrček.

Sociální sítí pro obce je myšlen hlavní zdroj informací, kde bude na jednom místě vše důležité od kontaktů přes analytiku až po zpětnou vazbu od občanů, které doplní obecní magazíny či hlášení rozhlasu. Mnoho samospráv nyní pro informování občanů využívá Facebook, ale Ondřej Švrček věří, že s Munipolis jim nabídne ještě lepší nástroj.

„V tomto ohledu se jednoho dne staneme vyzyvatelem Facebooku, jehož relevance se pro obecní komunikaci stále snižuje,“ říká sebejistě. Byť do tohoto boje vstupuje jeho platforma už jako Munipolis, minimálně v Česku bude rebranding probíhat postupně a pod původním názvem zůstane přinejmenším komunikační modul pro rozesílání zpráv, který stál na úplném počátku celé služby.