Tesla za první letošní čtvrtletí ztratila přes 700 milionů dolarů. Do zisku se znovu plánuje dostat do půl roku
Nebude to jednoduché, tvrdili mnozí kritici při vstupu kalifornské automobilky Tesla na pole elektromobilů ještě v dobách, kdy byly takové typy automobilů spíše raritou než běžnou součástí silnic. Od té doby automobilka, kterou vede Elon Musk, ušla pořádný kus cesty a dnes se vyrobené a prodané kusy jejích elektromobilů počítají ve stovkách tisíc za rok.
Na dlouhé cestě za změnou smýšlení zákazníků a edukací trhu si prošla automobilka mnoha složitými obdobími, ve kterých došlo nejen na ohrožení vedení společnosti či nesplnění plánů produkce, ale také na hluboké propady příjmů, kvůli nimž Tesla bilancovala na hranici bankrotu. A zatímco za poslední dvě čtvrtletí v minulém roce Tesla skončila po dlouhé době v zisku a prodala rekordní počet vozů, první tři měsíce v letošním roce se jí vydařily o poznání méně.
Za první letošní kvartál Tesla utržila 4,5 miliardy dolarů, což je výsledek, který zcela propadl ve srovnání s očekáváním analytiků, kteří předpovídali tržby kolem 5,8 miliardy dolarů. Pro srovnání v předchozím čtvrtletí Tesla utržila 7,2 miliardy dolarů. I kvůli slabším prodejům se automobilka Elona Muska propadla do další ztráty ve výši 702 milionů dolarů, do níž jsou započítané i jednorázové náklady ve výši 188 milionů dolarů či náklady spojené s restrukturalizací společnosti ve vyšších desítkách milionů dolarů.
I tak jde o více než dvojnásobnou ztrátu oproti očekávání – šéf firmy Elon Musk již při ohlašování výsledků za minulé období tvrdil, že se mají akcionáři připravit na slabší start roku, ale až takový debakl čekal málokdo. Na vině jsou především zpožděné dodávky Modelů 3 v Evropě, Číně a konec konců i na domovském trhu ve Spojených státech. Nejhorší na tom celém je, že sotva se Tesla dostala z produkčního pekla, kdy nestíhala automobily vyrábět, tak hned přeskočila do další fáze, kdy je nezvládá včas doručovat.
Podstatná část prodaných a doručených vozů se totiž započítá až do příštího čtvrtletí, které by mělo být o poznání silnější. Tesla za první tři měsíce doručila pouze 63 tisíc kusů automobilů, což je značný pokles oproti třetímu a čtvrtému čtvrtletí loňského roku, kdy jich doručila 83 500, respektive 90 700. Musk věří, že Tesla na řešení problému s doručováním přijde včas, ale do té doby jsou její následující měsíce značně nejisté, což samozřejmě vyvolalo znepokojení i mezi akcionáři.
Plné vzpamatování firmy navíc dle Muska a jeho včerejšího vyjádření při oznámení výsledků v příštích měsících očekávat nemáme. I na druhý kvartál letošního roku počítá Tesla se ztrátou, a to i přesto, že plánuje doručit 90 až 100 tisíc kusů svých elektrických vozidel. Musk ovšem dodal, že si je jistý, že třetí čtvrtletí už bude opět v kolonce zisku s černými čísly. Tehdy by se naplno mělo projevit snížení ceny produkce na jeden kus vozidla a také rostoucí počet doručených automobilů.
O celkem 1,5 miliardy dolarů se také snížila finanční hotovost firmy, která ke konci roku 2018 představovala 3,7 miliardy dolarů. Zapříčiněno je to především splacením konvertibilního dluhu ve výši 920 milionů dolarů, který Tesla doplatila v průběhu března. A také negativním cash flow z posledního čtvrtletí, které operovalo s mínusem ve výši 188 milionů dolarů.
Záchrana v podobě německé továrny
I pro české zákazníky je ovšem nyní nejzásadnější především vstup Modelu 3 od Tesly do Evropy. Tam na něj již naplno začala přijímat objednávky, a dokonce i doručovat první kusy, ale s ohledem na výrobu ve Spojených státech a logistické problémy bude mít značný počet objednaných kusů zpoždění s doručením, což na náladě mezi zákazníky moc nepřidá. Tesla tak zvažuje, že by výhledově otevřela továrnu také v Německu.
Considering
— Elon Musk (@elonmusk) 24. dubna 2019
Již dříve se spekulovalo, že by mohla otevřít továrnu v několika evropských zemích, ale stále nepřicházely konkrétnější informace. Německá továrna by měla pomoci s produkcí Modelu 3 a také nového Modelu Y, který přijde na trh v druhé polovině příštího roku. Jednu továrnu již Tesla v Evropě má, konkrétně v holandském Tilburgu. Nejde ale o klasickou Gigafactory, ale pouze místo, kde se finalizuje výroba Modelů S a X.
Plnohodnotná továrna, která by zvládla rychlejší produkci Modelu 3, by dávala pro Teslu v Evropě obrovský smysl. Ostatně podobně útočí Tesla i na Čínu, konkrétně Šanghaj, kde začala s výstavbou nové Gigafactory, jež má za cíl urychlit výrobu zmíněné novinky v podobě Modelu Y.
Tak či tak se ovšem firma Elona Muska drží a vypadá to, že se po dalším složitém období opět oklepe a překlopí se do profitu. Musk se udržení pozitivní nálady snaží i oznámením mnoha novinek, jako je třeba robotická taxislužba, kterou naznačil v průběhu tohoto týdne a kterou chce Tesla spustit již příští rok. Ke konci letošního roku má totiž mít kalifornská automobilka hotový plně autonomní systém pro auta a bude čekat pouze na jeho plné otestování a schválení. V polovině příštího roku ho má pak nasadit všem majitelům Modelu 3.
Při vyhlašování finančních výsledků zároveň Elon Musk prozradil, že se chystá zhruba do měsíce začít svým zákazníkům nabízet také nové pojištění, které prý má být mnohem zajímavější než současné alternativy na trhu. Šéf Tesly ovšem prozatím odmítl prozradit bližší podrobnosti, a tak můžeme očekávat, že detaily ohledně nového pojišťovacího produktu odhalí v následujících týdnech.