Těžký rozjezd elektromobilů v praxi. Rivian hlásí miliardové ztráty, ale zároveň zlepšení

I přes vyšší ztrátu se americké automobilce podařilo dodat zákazníkům podstatně více vozů a dosáhnout vyšších zisků. Vyhráno však prozatím není.

rivian-r1t_2

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

Efektivní výroba elektrických vozů je těžká disciplína, která potrápila i samotného Elona Muska. Tím, co Musk kdysi označil za výrobní peklo, si nyní prochází také Robert Scaringe, zakladatel a ředitel automobilky Rivian, která za druhé čtvrtletí tohoto roku oznámila čistou ztrátu 1,71 miliardy dolarů, tedy více než 40 miliard korun. Automobilka byla také nucena masivně propouštět, přesto výsledky ukazují, že se byznysová kola společnosti začínají roztáčet.

Rivian je americkou automobilkou, která se rozhodla přinést na trh promyšlený elektrický pick-up a SUV, ke kterým se časem připojily také dodávky určené výhradně pro rozvážení balíků společnosti Amazon. Právě podnik Jeffa Bezose patří spolu s automobilkou Ford mezi největší investory do Rivianu, který si předsevzal stát se vzpruhou amerického automobilového průmyslu. Rozjezd k naplnění tohoto cíle je však velmi těžkopádný.

Automobilka začala s produkcí pick-upu R1T v minulém roce a rychle se ukázalo, že chvilku potrvá, než si veškeré procesy spojené s výrobou a dodávkami vozů sednou. Rivian za poslední kvartál vyrobil 4 401 vozů, což je oproti předchozímu období nárůst o 72 procent. Výrazně vzrostl také počet dodaných vozů, kterých bylo předáno 4 467, tedy o 267 procent víc než za první kvartál. Rivian ovšem neprozradil, jaký podíl z těchto čísel připadá na elektrické pick-upy a jaký na dodávky pro Amazon, které začal dodávat minulý měsíc.

Z pohledu hospodářských výsledku Rivian v tomto kvartálu dosáhl o 120 milionů dolarů vyšší ztráty, dokázal však navýšit své příjmy z 95 milionů na 364 milionů dolarů, čímž překonal i očekávání analytiků. Pro letošní rok si automobilka stanovila cíl vyprodukovat 25 tisíc vozidel, což znamená, že následující půlrok budou tamní zaměstnanci muset pořádně přidat na tempu.

rj

Foto: Rivian

R. J. Scaringe, zakladatel a CEO automobilky Rivian

Je ovšem otázkou, zda Rivian bude mít na splnění tabulek dostatek pracovních sil. Minulý měsíc totiž společnost propustila více než 800 ze svých 14 tisíc zaměstnanců. Jako důvod automobilka uvedla potřebu snížit náklady pro urychlení vývoje budoucích modelů elektromobilů.

Aby Rivian naplnil produkční plán, měl by v příštím kvartálu svou produkci více než zdvojnásobit na 9 tisíc vyrobených vozidel. Byť se jedná o výzvu, stále jsou zde určité šance na její pokoření. Firma by podle svých slov měla aktuálně držet na 98 tisíc rezervací modelů R1T a R1S, tedy SUV vycházejícího z pick-upu. Zájem přetrvává i přesto, že automobilka byla nucena zvýšit cenu svých vozů o pětinu, za což se dokonce musel Scaringe veřejně omluvit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rivian se však hodnotou svých vozidel nyní pohybuje na tenké hranici, kdy by na ně zákazníci od státu již nemuseli dostávat finanční pobídky. Na základě nového zákona předloženého v senátu by elektrické pick-upy a SUV s cenou vyšší než 80 tisíc dolarů, tedy přibližně 1,9 milionu korun, neměly nárok na daňovou úlevu ve výši 7,5 tisíce dolarů, tedy zhruba 180 tisíc korun.

Ať už se situace vyvine jakkoliv, v Rivianu prozatím mohou být relativně v klidu. Díky masivním investicím z uplynulých let by měla mít automobilka stále k dispozici více než 15,5 miliardy dolarů v hotovosti, přibližně 365 miliard korun. A to je suma, kterou se dají zalepit i skutečně velké ztráty v hospodářských výsledcích. Tu pro celý letošní rok Rivian aktuálně odhaduje na 5,45 miliardy dolarů, tedy přibližně 130 miliard korun.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Éra letů za pár stovek je u konce, říká šéf Ryanairu. Cestovatelé se tím ale podle něj nenechají odradit

Víkendovým leteckým výletům za 250 korun odzvonilo. Nízkonákladový přepravce Ryanair očekává zdražování, poklesu počtu zákazníků se nebojí.

ryanair

Foto: Fotis Christopoulos/Unsplash

Boeing 737-800 letecké společnosti Ryanair

0Zobrazit komentáře

Aerolinky Ryanair jsou typickým příkladem nízkonákladového přepravce, který dokázal z létání setřást prémiový punc a udělat jej stejně dostupným jako jízdu vlakem či autobusem. Jenže časy, kdy bylo možné cestovat po Evropě letecky za pár stovek, jsou pryč. Michael O’Leary, generální ředitel Ryanairu, připustil, že současné zdražování extrémně levné letenky pohřbí. Přesto věří, že lidé budou létat i nadále.

Zpáteční letenka za pár stovek do velkých evropských metropolí byla ještě v roce 2019 zcela dostupnou záležitostí, kterou nabízely aerolinky jako Ryanair, Easyjet, Wizz Air či Vueling. Nedávná slova šéfa Ryanairu však naznačují, že baťůžkářům zvyklým cestovat za pakatel nastávají krušné časy.

Extrémně levným tarifům za jedno až deset eur je konec. „Myslím si, že tyto letenky v příštích letech neuvidíte,“ prohlásil pro BBC šéf Ryanairu, který očekává, že se průměrná cena letenek společnosti během příštích pěti let zvýší z loňských 40 eur na 50 eur, tedy přibližně na 1 200 korun.

Za důvod těchto změn označil neustále rostoucí náklady spojené především se stoupajícími cenami paliva. Přesto O’Leary doufá, že zákazníci nepřestanou omezovat své létání, ale budou aktivněji vyhledávat nejlevnější letenky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nízkonákladové letecké společnosti se však v současné době nemusejí potýkat jen se zdražováním nabízených služeb, ale také se stále silnějším tlakem, aby lidé pro svou přepravu využívali udržitelnější formy dopravy. Komerční lety se totiž podílí na přibližně 2,4 procenta celosvětové produkce emisí oxidu uhličitého.

O’Leary však silniční či lodní dopravu označuje za větší producenty emisí než komerční létání. Snahu snižovat emise skrze bojkot letecké dopravy proto označuje za chybnou.

Dle jeho slov Ryanair investuje do úspornější letadel, ovšem přechod na elektrická vozidla vnímá ve snaze o redukci spotřeby fosilních paliv jako daleko zásadnější.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre