The Weeknd útočil na všechny smysly. Prahou otřásl koncertem, na který se nikdy nezapomene

Ikona současného popu a R&B přijela do Letňan a šedesát tisíc fanoušků dostala do varu. CzechCrunch byl u toho – a také to jen stěží vstřebává.

Filip HouskaFilip Houska

the-weekndKomentář

Foto: Ema Ižvoltová/Bee Content

The Weeknd během koncertu v Praze

0Zobrazit komentáře

Od každého jsem slýchával, že jeho koncerty umí diváky strhnout – nejen hudebně, ale i celkovou atmosférou plnou světel, laserů, dýmů, ohňů a nápaditých komparzistů. Ostatně je to The Weeknd, jeden z nejslavnějších zpěváků desetiletí, který má nespočet chytlavých skladeb, jež neudrží nikoho v sedačce, natož v pozoru na jednom místě. Dorazil jsem proto včera do pražských Letňan s velkým očekáváním. A dočkal se jeho překonání.

Na vystoupení se podle čísel pořadatelů sjelo zhruba šedesát tisíc lidí. Očekávalo se o nějakých patnáct tisíc platících více. Za slabší, byť i tak úctyhodnou účastí ale mohlo stát i nepříznivé počasí, kdy člověk nevěděl, kdy ho zkropí letní deštík nebo kdy bude moci smotat svou průhlednou pláštěnku zpátky do tašky. Takový dav ale i tak už dokáže dělat divy. Seismografy nicméně zemětřesení nezaznamenaly, tudíž v tomto má Taylor Swift pořád navrch.

Dorazil jsem pár desítek minut před startem, vystoupení předskokanů v podobě Mikea Deana a Kaytranady jsem tudíž neviděl, ale nedělal jsem si s tím velkou hlavu – přijel jsem hlavně za rodákem z předměstí kanadského Toronta, který utekl z domova v polorozpadlé dodávce, aby se o několik let později stal globální hvězdou a jediným umělcem, který na Spotify prolomil hranici sta milionů posluchačů za měsíc.

Na poslední chvíli jsem se snažil zorientovat v blátem podmáčeném areálu a hledal vstup na tribunu, nakonec jsem zamířil co nejblíže pódiu na vyvýšenou plošinu, kterou měla pod taktovkou kryptoměnová burza Binance. Právě ta zpěvákovo globální turné podporuje a mimo jiné se snaží podporovat i jeho humanitární aktivity, jmenovitě potravinový fond. Proto Binance vyrukovala se speciálními NFT tokeny, přes které do něj kupující mohou přispět. Samotné Binance do fondu poslalo dva miliony dolarů (44 milionů korun).

Jakmile jsem na místo, které bylo pár desítek metrů od pódia a nabízelo tak lepší výhled, dorazil, show už začínala – a euforie postupně najížděla. Najednou jsem viděl, jak velký dav na koncert dorazil. A jak natěšený ve skutečnosti byl. Pro mnohé muselo o jít o životní zážitek. A vlastně se ani není čemu divit, protože to, co The Weeknd nakonec předvedl, mělo všechno.

Dvě hodiny hudebního ráje

The Weeknd přivezl do Prahy světové představení – a bylo to znát ve všech směrech. Stačilo se podívat na stage design, kterému dominovalo plastické panorama města, kde pozorní diváci poznali i několik významných staveb. Třeba CN Tower v Torontu, Empire State Building v New Yorku nebo katedrálu svatého Pavla v Londýně. Od něj se molo táhlo desítky metrů mezi diváky a na jeho konci se tyčila majestátní socha ženy.

Zpočátku jsem měl problém si hlavu nastavit tak, abych vnímal jak vizuální stránku koncertu, tak tu hudební. Opravdu to byl útok na všechny smysly – a na intenzitě tomu přidávaly laserové a pyrotechnické efekty, které písničky doplňovaly. The Weeknd přijel do Česka především s novějšími deskami Dawn FM z roku 2022 a After Hours z roku 2020, se kterými ostatně objíždí celý svět, ale pro původní fanoušky zahrál i několik starších skladeb.

the-weeknd_2

Foto: Ema Ižvoltová/Bee Content

The Weeknd a panorama města za ním

Když tedy odehrál The Hills z Beauty Behind the Madness z roku 2015 nebo Party Monster ze sedm let starého alba Starboy, desítky tisíc lidí přede mnou i za mnou byly naprosto u vytržení. Coby nepříliš velký fanoušek hudebních koncertů pod otevřeným nebem jsem měl strach z nazvučení celé show, ale i tady se mé obavy ukázaly jako liché. Od začátku do konce to hrálo tak, jak mělo, a zpěvákovi šlo rozumět každé slovo.

Pro fajnšmekry vytáhl z repertoáru i několik pomalejších písniček, u kterých se dav jen pohupoval s rozzářenými telefony nad hlavami. Koncert tedy nebyl jen zběsilou jízdou plnou rychlých a melodicky diktujících skladeb. The Weeknd to ideálně vyvážil. Také dal prostor nahrávkám, v rámci kterých spolupracoval s jinými interprety, například s rapperem Drakem – Crew Love.

Za vrchol ale považuji Blinding Lights, ohromný hit, který má jen na YouTube skoro čtvrt miliardy zhlédnutí. Euforie třískala ze všech stran – lasery střílely do diváků i na oblohu, skandování a tancování fanoušků doplňovaly blikající náramky, které dostaly u vstupu, a The Weeknd v bílém hábitu zkrátka a jednoduše udával směr. Dav dělal vše za něj. Navíc jsem poprvé více ucítil, jak se plošina pode mnou otřásá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Těžko na celé show hledat nějaká negativa. Určitě by se našla, nic není nikdy perfektní, ale troufnu si říct, že drtivá většina přihlížejících by je ani nepostřehla – atmosféra byla totiž natolik silná, že se ji z hlavy nedařilo dostat ani hodiny po skončení koncertu. Obzvlášť těm, kteří měli to štěstí si s Kanaďanem zazpívat, když v jistém momentu slezl z mola a fanouškům zprostředkoval zážitek, na který v životě nezapomenou.

Upřímně mě potěšilo, že to The Weeknd nezabalil po hodině hraní, ale představení protáhl na úctyhodné dvě hodiny bez přestávky. Koncert tak končil po desáté večerní za ohromného potlesku, který byl určen nejen jako poděkování, ale také jako rozloučení se s jednou dlouhou kapitolou. The Weeknd totiž po konci aktuálního turné už nebude vystupovat pod tímto pseudonymem, ale i do umělecké branže nasadí své pravé jméno: Abel Makkonen Tesfaye.

Vystoupení předčilo mé očekávání – a sám jsem byl v údivu, když se mi v jeden moment plnily oči slzami. Jeho písničky mám rád, není to ale můj takzvaný all-time favorite artist. Jakmile jsem ale nasedl do zaplněného metra a myšlenkami byl pořád na koncertu, uvědomil jsem si, že jsem v životě neviděl něco tak fascinujícího. A jestli se někdy rozhodne Prahu opět navštívit, pro lístky nabíhám mezi prvními.

Níže jen krátká ukázka, jak to na koncertu vypadalo:

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílel uživatel @filiphouska

the-weeknd_1

Foto: Ema Ižvoltová/Bee Content

Pohled na plastické panorama města ve tmě a davy diváků

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Barbie má miliardu dolarů. Greta Gerwig je první ženskou režisérkou, která metu samostatně překonala

Filmy s režisérkami v minulosti miliardové příjmy překonaly, vždy ale šlo o spolupráci s mužským režisérem. Barbie navíc milníku dosáhla velice rychle.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

BARBIE

Foto: Vertical Ent.

Barbie se ve filmu vydává z růžového plastového ráje do skutečného světa

0Zobrazit komentáře

Film o Barbie, nejslavnější panence vůbec, měl vzniknout už v roce 2009. Další pokusy projekt posunout kupředu probíhaly v letech 2014, v roce 2016 měla titulní postavu hrát komička Amy Schumer a v roce 2018 byla do hlavní role obsazena Margot Robbie. Jelikož se stala také producentkou, jejím úkolem bylo přesvědčit studio Warner Bros., aby snímek pomohlo zaplatit. Před manažery Barbie přirovnala k Jurskému parku a napůl z legrace řekla, že může vydělat miliardu dolarů. Později přiznala, že nejspíš přestřelila. Nepřestřelila. Barbie deseticifernou částku v příjmech skutečně překonala. A velice rychle.

Robbie se navíc rozhodla pro film na režisérkou pozici získat Gretu Gerwig, hvězdu americké nezávislé kinematografie, jejíž předchozí tvorba, byť často humorná, neměla zrovna mainstreamové ambice. Spíše se se snímky Lady Bird a Malé ženy profilovala jako tvůrkyně zajímavých, ale menších komediálních dramat s oscarovým potenciálem (sama Gerwig byla nominována už třikrát). Robbie nicméně měla jasnou ideu.

„Myslím, že můj návrh na schůzce ke schválení projektu byl, že studia v minulosti uspěla, když jim nechyběla odvaha spojit velkou myšlenku s vizionářským režisérem,“ řekla herečka v rozhovoru pro server Collider. „Pak jsem jim dala několik příkladů jako dinosauři a Spielberg […] a myslím, že jsem jim řekla, že to vydělá miliardu dolarů – možná jsem to přehnala, ale chtěli jsme natočit film, ok?“

BAR-D11-00179.dng

Foto: Vertical Ent.

Ryan Gosling, Margot Robbie a Greta Gerwig při natáčení Barbie

Teď si vedení studia rozhodnutí přistoupit na nápad Robbie jistě velmi pochvaluje. Barbie za třetí víkend v amerických kinech vydělala 53 milionů dolarů (1,2 miliardy korun), což představuje opět relativně nízký pokles oproti pátku, sobotě a neděli před týdnem. Jen v Severní Americe díky tomu dosáhla už na 459 milionů dolarů a celosvětově na 1,031 miliardy, v přepočtu 22,7 miliard korun.

Filmu se přitom výrazný milník podařilo překonat v rekordním čase pouhých 17 dnů. Dosud toto prvenství mezi tituly Warner Bros. s 19 dny patřilo snímku Harry Potter a Relikvie smrti – část 2, tedy vyvrcholení rozsáhlé filmové franšízy. Pro ještě jiná srovnání, Avatar: The Way of Water téhož milníku dosáhl za 14 dnů a Top Gun: Maverick za 31 dnů. Barbie je tak v tomto ohledu ve společnosti těch z největších hitů v historii.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Greta Gerwig se také stala první samostatnou ženskou režisérkou, jejíž snímek v příjmech překonal miliardu dolarů. Jiné filmy s ženskými režisérkami s deseticiferným výdělkem jsou například Captain Marvel, Ledové království nebo Ledové království II – ve všech těchto případech ale režisérky spolupracovaly s režisérem.

Titulů, které v kinech vydělaly přes miliardu dolarů, je dnes celkem 53 a Barbie se stala jedním z pouhých devíti, jež mají ženské protagonistky. V několika případech přitom jde o animované hrdinky a v jednom o rybu, tedy postavy určené především dětskému, případně rodinnému publiku. Barbie samozřejmě není zvlášť složitým dílem pro dospělé diváky, už kvůli omezené přístupnosti se ale do sálu menší děti nedostanou a mnoho z těch trochu starších zápletce stejně neporozumí.

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Cillian Murphy jako J. Robert Oppenheimer

Obří úspěch novinky jednak demonstruje, že je o takové filmy zájem, jednak ovšem zdůrazňuje, jak málo jemu podobných v Hollywoodu zatím vzniklo. NPR v tomto kontextu cituje redaktorku magazínu The Hollywood Reporter Rebeccu Keeganovou: „Je to odraz toho, co se Hollywood rozhoduje podpořit svými největšími rozpočty, marketingovými kampaněmi a komu dává příležitost takové filmy režírovat, psát je a hrát v nich.“

Při zmiňování ohromných příjmů z kin v posledních týdnech je třeba připomenout také Oppenheimera, tříhodinové životopisné drama režiséra Christophera Nolana o vzniku atomové bomby. Také jemu se, zvlášť na poměry náročného příběhu s vysokou mírou dialogů a omezené akci, daří velice dobře. Jeho příjmy se mezi druhým a třetím víkendem propadly jen o 39 procent a nyní má celosvětově už 552 milionů dolarů neboli 12,18 miliardy korun.

Naprosto fenomenální je hlavně zájem o projekce v kinech Imax, ať už z digitálních kopií, nebo ve speciálním formátu 70mm filmového pásu. Společnost Imax kvůli omezené životnosti celuloidu původně počítala jen se třemi týdny promítání, kvůli obrovskému zájmu to nicméně prodloužila na čtyři týdny, přesto jsou například v pražském Cinema City všechny dostupné projekce (do 16. srpna) beznadějně vyprodané. Zatím se neví, jestli přibudou další termíny, třeba některá americká kina ale přidávají i promítání v noci nebo brzy ráno, aby se dostalo na co nejvíce zájemců.