TikTok je reklamní platforma budoucnosti. Firmy ale stále neví, jak s ní dobře pracovat, říkají specialisté z Welovefun
Zakladatel Welovefun Petr Horálek
Sociální síť TikTok aktuálně prochází podobným obdobím jako YouTube před zhruba deseti lety. „Co je to za blbost?“ – „Na tom se dá vydělat?“ – „Youtuber je povolání?“ Takové a v mnoha ohledech agresivnější otázky zaznívaly ještě docela nedávno. Stejně tak se opakují dnes v případě rychle rostoucí čínské sociální sítě založené na krátkých videích s hudbou.
Po celém světě má TikTok přinejmenším stovky milionů uživatelů, a to i přesto, že se mu v poslední době nevyhnuly kontroverze. Čelí nátlaku od úřadů kvůli svému čínskému původu, ačkoliv se od své mateřské firmy ByteDance snaží dlouhodobě distancovat. Najal kvůli tomu do svého vedení dokonce i Kevina Mayera, bývalého vysoce postaveného muže z Disney.
Nakonec ale americký šéf v čele TikToku vydržel jen tři měsíce, než odešel kvůli tlaku od administrativy Donalda Trumpa. Ta hrozila, že čínskou síť v USA zakáže, k čemuž ale nakonec nedošlo a celá situace nenápadně odezněla. Politická rovina ovšem zdaleka není jediný důvod, proč TikTok je často skloňovaný.
Být tiktokerem totiž neznamená nic špatného, kontroverzím navzdory. Také celebrity z této sítě se postupně stávají součástí tzv. influencer marketingu. Dokáží totiž oslovit publikum, které klasická reklama úplně míjí, což je v případě TikToku nejspíš vůbec nejmladší internetová populace. Čínská sociální síť zatím pozornosti marketérů spíše uniká, byť má obrovský potenciál.
Alespoň to tvrdí zakladatel specializované agentury Welovefun Petr Horálek a její projektový manažer Petr Adam, kteří na TikToku vystupují pod přezdívkami @tvujsyn a @trampead. Sami se ale nazývají spíše organizací zkušených tiktokerů a nabízí značkám propojení s novými influencery.
Takovými, které veřejnost zatím tolik nezná, ale i tak už dnes na rychle rostoucí sítí zasahují statisíce českých uživatelů. V rozhovoru pro CzechCrunch pak oba Petrové důležité věci objasňují a mluví třeba i o tom, co dělá firemní prezentaci na TikToku úspěšnou a jak se TikTok liší od jiných platforem.
Proč je TikTok tak zásadní sítí, že si zasloužil založení specializované agentury?
Petr Horálek: Vycítil jsem potenciál, protože je to síť, kde se i s malým profilem dají oslovit masy. Je to specifická platforma a firmy s ní potřebují pomoct. Přitom když jsme Welovefun zakládali, téměř žádné firmy ani kampaně na TikToku ještě nebyly.
Klasické agentury kolikrát vytipují influencery, ale jakoby jim nedokázali dostatečně porozumět, nebo si nejsou „blízko“. Když to přeženu, tak my jsme s našimi influencery jedno tělo a duše. Do tvorby jakéhokoliv obsahu společně přeléváme naše společné know-how. Kolikrát jsem s nimi více času než s vlastní přítelkyní. (smích)
Petr Adam: Myslím si, že marketingoví odborníci pořád příliš neví, jak tuto síť uchopit. Alfa a omega je v pochopení algoritmu a formátu TikToku, a tak jsme vytvořili organizaci influencerů, kteří TikTok umí, a dokážeme firmám pomoci s působením na této síti.
Kdybychom to tedy vzali z pohledu marketérů, tak je důležitá určitě například cílová skupina. Kdo na českém TikToku vlastně je?
Petr Horálek: Nejvíce se na českém TikToku pohybují lidé z generace Z, věkově bych řekl 15 až 24 let. Nad 18 let je však 63 % uživatelů. Podle nejnovějších informací agentury pod polskou centrálou TikToku je v Česku okolo jednoho milionu měsíčně aktivních uživatelů.
Petr Adam: Denně to tedy dělá kolem 700 tisíc aktivních českých uživatelů.
Je ve složení publika na TikToku nějaký vývoj?
Petr Horálek: Je fakt, že ještě před pandemií byla čísla ohledně cílovky znatelně jiná. Poté lidé začali trávit více času na sociálních sítích a řekl bych, že to TikToku obrovsky pomohlo. Najednou se čísla mezi věkovými kategoriemi trochu vyrovnala. Zaznamenali jsme, že si videa z TikToku přeposílají i starší generace, což bylo dříve nemyslitelné.
„Když si na TikTok udělá video padesátník, jak krájí salám, není to tak atraktivní jako memy nebo tanečky, které jedou mezi mladými.“
Pandemie tedy přivedla na TikTok starší věkové kategorie?
Petr Horálek: Stoprocentně. Viděli jsme i zajímavý posun influencerů z jiných sociálních sítí. Nebylo co dělat, takže influenceři začali TikTok více testovat. Tím přitáhli další publikum, které naředilo dosavadní uživatele.
Mediálně bývá TikTok prezentovaný jako síť pro děti, ale vámi zmiňovaná data to úplně nepotvrzují. Z obsahu mám přitom dojem, že to tak přesto je. Existuje vůbec nějaký obsah pro starší?
Petr Adam: Určitě se dají vyhledat účty lidí, kterým je nad třicet, čtyřicet i tiktoky od důchodců. Myslím, že natáčí lidé všech věkových kategorií, ovšem je těžké to soudit. Jakmile si zapnete TikTok, algoritmus hledá, co přesně vás zajímá, a než to najde, tak se vám snaží nadhazovat úplně všechno. Samozřejmě to v první řadě jsou trendy videa pro mladší publikum.
Petr Horálek: V podstatě všechno, ale hlavně to, co je v danou chvíli nejsledovanější. A je zkrátka fakt, že když si na TikTok udělá video padesátník, jak krájí salám, není to tak atraktivní jako memy nebo tanečky, které jedou mezi mladými. Takže vzniká dojem, že na TikToku jsou jen ty tanečky, ale je třeba se tím prokousat. Algoritmus je natolik chytrý, že vám nabídne skutečně relevantní obsah.
Jestliže je 63 % českých uživatelů TikToku starších 18 let, stále je tu zhruba 37 % uživatelů ve věku do sedmnácti let včetně a další procenta teenagerů. Co s těmito lidmi firmy mohou dělat?
Petr Adam: Říkáme firmám, že z jejich pohledu představují tyto děti velkou kupní sílu do budoucna. Není důvod se TikToku bát.
Petr Horálek: TikTok nabízí nebývalý organický dosah. Je tedy škoda se mu vyhýbat jenom kvůli tomu, že je na něm velké procento dětí. Ale je dobré mít ve firmě někoho, kdo TikToku rozumí a dokáže na něm vytvořit dostatečně kreativní obsah.
Když jsme u kreativního obsahu, tak Jonáš Čumrik (Johnny Machette) nedávno v podcastu Insider říkal, že na TikToku vidí hlavně tančení, blbosti, lidi, ze kterých mu je trapně, a že si o nich říká, zda tohle mají zapotřebí. Zejména v porovnání se zahraničím. Jak daleko v Česku jsme, co se týče vyspělostí obsahu?
Petr Horálek: Není třeba si nic nalhávat. Oproti zahraničí jsme samozřejmě pozadu, ale to není nic nového. Abych byl upřímný, pana Čumrika bych v mnoha ohledech bral s rezervou, a to obzvláště když se hovoří o TikToku. Známější čeští tiktokeři by měli cítit zodpovědnost, posouvat platformu někam dále. Je ale fakt, že se to úplně neděje.
Na druhou stranu se i ve Welovefun snažíme stále více vylepšovat kvalitu tvorby i obsahu všech zapojených tiktokerů. Zároveň je pravda, že i přes to, že někteří influenceři netvoří kolikrát velmi hodnotný obsah, mohou být pro značku zajímaví, protože mají o TikToku potřebné know-how.
Setkal jsem se už i s názorem, že právě kvůli krátkému formátu videa a pomíjivosti jednotlivých příspěvků ani nejde na TikToku tvořit kvalitní obsah. Jak se na to díváte?
Petr Adam: I v krátkém formátu videa se dá vytvořit kvalitní obsah, ačkoliv ne každý to dokáže. Tiktoky musí hlavně zaujmout v prvních vteřinách, jinak uživatel scrolluje dál. Kvalitní influenceři vědí, jaký je optimální formát videa, umí zaujmout diváka co nejdřív a ten už pak vydrží až do konce. Tím se zvedne průměrný watchtime (metrika, která měří, jak dlouho se uživatelé dívají na daný příspěvek – pozn. red.) a algoritmus ho tedy více posílá na For You Page (obdoba instagramové sekce Discover – pozn. red.) Tak to jde pořád dokola.
Jaký obsah tedy na TikToku v Česku funguje?
Petr Horálek: V Česku celkem fungují příběhové věci, video memy i vzdělávací obsah. Taneční videa u nás paradoxně nefungují tak, jak si spousta značek myslí. Ve světě se jim však daří. Zároveň se u nás objevuje i beauty segment, malování nebo kuchaři. Myslím si, že TikTok je v Česku těsně před rozškálováním na jednotlivé kategorie. Tak, jako se to stalo před lety s YouTube. Už před rokem jsme i v Česku zaznamenali učitele angličtiny, dnes jich je několik. Všechno si najde své publikum.