Tip na výlet: Navštivte kostel v Orlických horách, ve kterém se otevírá výhled pánubohu do oken

V obklopení nádherné přírody stojí kostel s nelehkým osudem. Díky netradiční rekonstrukci je však unikátem, který stojí za to navštívit.

neratov3

Foto: Placehunter

Kostel v Neratově v Orlických horách

0Zobrazit komentáře

Barokních kostelů je po Česku rozeseto mnoho, ten v Neratově se od nich však liší již na první pohled. Jeho fasáda je kombinací starého a nového a když vstoupíte do dovnitř, zjistíte, že na tomhle místě máte k nebesům o něco blíž. Střecha kostela se totiž díky prosklení rozevírá do oblak a vytváří tak zcela jedinečnou podívanou.

První zmínky o Neratově v Orlických horách, kam po staletí přicházeli skláři za dřevem a nerostným bohatstvím, pochází již z 15. století. Součástí souboru několika staveb se brzy stal také malý dřevěný kostelík, který ke svému účelu sloužil až do první poloviny 18. století.

V této době se již stal oblíbeným poutním místem, kam lidé přicházeli obdivovat krásu sošky Panny Marie, kterou nechal zhotovit na základě svého snu místní farář. V 18. století musela původní stavba ustoupit novému baroknímu chrámu, který zde stál až do konce druhé světové války.

V květnu roku 1945 však kostel zasáhla protitanková střela vypálená rudoarmějci a následný požár způsobil rozsáhlou škodu. Co nezničila střela a oheň, dokonala vlhkost, která do kostela pronikala neexistující střechou. Nakonec se zřítily i klenby a zbytek byl určen k demolici. K té však nikdy nedošlo, protože chyběly peníze.

neratov2

Foto: Placehunter

Prosklení je mementem časů, kdy zde probíhaly bohoslužby

Právě to stavbu zachránilo a v roce 1989 byla zapsána na seznam kulturních památek. S příchodem svobody se do zdí kostela opět vrátily bohoslužby pořádané pod otevřeným nebem. A právě tato specifičnost mu zůstala dodnes – i po náročné rekonstrukci, která zde probíhala od roku 2000.

Ta kostelu vrátila barokní průčelí a střechu, jejíž část je ovšem prosklená jako memento časů minulých. „Skleněná střecha nejlépe vynikne z interiéru nebo z malého kopečku nad kostelem. Dostat se dá i do věže, která je neméně krásná,“ přidává svůj tip cestovatelská aplikace Placehunter, o které jsme mimo jiné napsali i výživný příběh.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Věž je otevřená od pondělí do soboty, od devíti ráno do půl páté večer. V neděli je pak přístupná od jedenácti dopoledne do půl páté večer. Vstup je zdarma. V současné chvíli vrcholí opravy prosklení střechy, kterým dovnitř po rekonstrukci stále zatékalo.

Ubytujte se v tradiční chalupě moderního střihu

Pokud budete chtít v Orlických horách složit hlavu, můžete zvolit netradiční ubytování v chalupě Záhorka nacházející se v obci Orlické Záhoří. Tento objekt navazuje na tradici dřevěných horských chalup, ovšem zcela moderním způsobem.

„Už samotné Orlické Záhoří je místo tak okouzlující, že se vám nebude chtít odjet. A když se ubytujete na Záhorce, tak to bude platit dvojnásob. Tady se o vás postará krásná příroda Orlických hor,“ přidává popis místa portál Amazing Places, který nabízí zajímavá ubytování v Česku i zahraničí.

Objekt je rozdělen na dva apartmány, ty se však dají propojit, dům tak pojme až třináct dospělých osob a k tomu čtyři děti. Návštěvníci uvnitř naleznou útulný interiér s krbem a nádherným výhledem do okolí.

neratov5

Foto: Amazing Places

Chata Záhorka si šikovně hraje s tradicí i modernitou

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Něco mezi lodí a letadlem. Hybridní kluzák Seaglider slibuje, že zrychlí cestování po vodě

Je rychlejší než loď a efektivnější než letadlo. Seaglider chce změnit dopravu na mořích a velkých jezerech.

regent-seaglider3-2

Foto: Regent

Kluzák Seaglider po hladině plave i létá nad ní

0Zobrazit komentáře

Ne všude ho využijete, ale v místech, kde potřebujete v co nejkratší době překonat vodní hladinu, najde revoluční kluzák Seaglider uplatnění. Hybrid mezi lodí a letadlem nejdříve plave, ve vyšších rychlostech se dokáže vznést kousek nad hladinu a plachtit vzduchem. Společnost Regent, která za ním stojí, nyní zveřejnila video, které dokazuje, že tohle všechno opravdu funguje. A hlásí i první objednávky.

Tajemství Seaglideru spočívá ve tvaru křídel a ližinách na trupu, které jsou schované pod hladinou. Ty stroji umožňují využívat takzvaného hydrofoilingu, díky němuž je kluzák schopný se od určité rychlosti vznést nad hladinu a být v kontaktu s vodou pouze prostřednictvím oněch ližin. Tohoto principu, který dovoluje cestovat vyšší rychlostí než klasické lodě, využívá například švédský startup Candela, který chce vznášející se čluny využívat jako taxíky.

Seaglider jde ovšem ještě dál a vzdoruje zařazení do existujících kategorií plavidel. Jedná se totiž o hybrid mezi lodí a letounem, který technologie hydrofoilingu využívá ke svému vzletu. Seaglider byl navržen tak, aby se při nižších rychlostech pohyboval po hladině jako klasické plavidlo. V momentě, kdy zrychlí, se jeho klínovitě tvarovaný trup vznese nad hladinu. Při překročení dalšího rychlostního milníku pak může pilot přitažením kniplu vodu zcela opustit, ližiny zatáhnout k trupu a pohybovat se ve vzduchu.

Od hladiny se ovšem Seaglider nevzdaluje příliš daleko. Tvar jeho křídel umožňuje využití vzduchového polštáře mezi hladinou a letounem, díky čemuž by měl stroj efektivněji nakládat s elektrickou energií, která roztáčí jeho rotory.

regent-seaglider1

Foto: Regent

Kluzák Seaglider opouštějící hladinu

S podobnými typy letounů se experimentovalo již za éry Sovětského svazu, tehdy byly ovšem vrtule poháněny klasickým spalovacím motorem. S příchodem elektrických pohonů se však hledají cesty, jak by se dalo minimalizovat tření, které ubírá drahocenné energie, čímž se snižuje dojezd. Hydrofoiling ze zdá být zajímavou alternativou.

Výsledkem snažení společnosti Regent by měl být stroj nabízející tichou a účinnou dopravu. Má být schopný dosáhnout rychlosti až 300 km/h, přičemž na jedno nabití by měl urazit až 300 kilometrů. Jedná se však o čísla odhadovaná pro produkční verzi, jež by měla uvézt čtrnáct osob.

Seaglider by měl navíc nabídnout poloviční náklady na provoz oproti letecké dopravě a až šestkrát vyšší rychlost než konvenční plavidla se stejnou kapacitou. Regent svůj stroj od počátku koncipuje k přepravě většího počtu lidí a již nyní mluví o verzích, které by mohly v budoucnu pojmout až 150 cestujících. Jeho nápad se zamlouvá i dopravcům, kteří již projevili zájem o hybridy v celkové hodnotě 7 miliard dolarů, tedy přibližně 170 miliard korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První letové testy probíhaly s prototypem, jehož rozpětí křídel dosahuje 5,5 metru. Podmínky byly ideální, slunce svítilo a moře bylo bez vln. Je ovšem otázkou, jaké bude v budoucnu cestování tímto typem dopravního prostředku, pokud by byly větší vlny či foukal vítr.

superman-james-gunn-01

Přečtěte si takéNový Superman funguje. Jak dokázal, že superhdinové pořád baví?Nový Superman funguje a lidé se na něj hrnou. Jak dokázal, že únava ze superhrdiny není skutečná?

V současné chvíli má společnost v plánu vyrobit prototyp již v plném měřítku s rozpětím křídel 19,8 metru. K tomu by měla mít k dispozici 18 milionů dolarů, tedy zhruba 440 milionů korun. S masovou výrobou produkční verze chce začít v roce 2024, přičemž první zákazníci by se mohli svézt o rok později.

Jedná se o odvážný plán, ale vzhledem k tomu, že startup může stroj certifikovat jako námořní plavidlo, nebude muset procházet certifikačním peklem, kterému jsou vystaveny projekty zabývající se vzdušnými elektrickými taxíky s kolmým vzletem a přistáním. Uvedení Seaglideru na trh by tak mělo být daleko jednodušší.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre