Tisíce ujetých kilometrů jen na sílu slunce. Lightyear začal s výrobou solárního vozu za miliony
Pokud budete s vozem jezdit na správných místech a ne příliš daleko, automobilka slibuje, že nabíjecí stojan nebudete muset navštívit až sedm měsíců.
V Česku jsme na solární panely zvyklí především z rozlehlých luk a střech rodinných domů. Míst, kde může sluneční kolektor dávat smysl, je však mnohem víc. Třeba na střeše vozu, jak dokazuje i solární elektromobil nizozemské společnosti Lightyear. Její model Lightyear 0, který právě vstoupil do výroby, rozepisuje zcela novou technologickou kapitolu v dopravním průmyslu.
Byť projekt z Nizozemska působil na počátku až příliš odvážně, Lightyearu se nakonec podařilo na plán sluncem poháněného stroje získat dostatek investic – a celou ideu přetavit v realitu. Ta se bude se bude zhmotňovat v továrně ve Finsku, odkud by na počátku měl každý týden vyjet jeden automobil s nevídanými technickými schopnostmi.
Projektů, které pracují s koncepcí elektromobilu se solárními panely, se objevuje stále více, přesto je právě Lightyear 0 možné považovat za průkopníka, kterému se podařilo dojít zatím vůbec nejdál. Vůz by měl být totiž schopný za pomoci solárních kolektorů získat během jednoho dne dostatek energie k překonání vzdálenosti sedmdesát kilometrů.
Za rok by tak jen na sílu slunce mělo být možné překonat až jedenáct tisíc kilometrů, což je dostatečné množství pro odbavení každodenní agendy. Praktický dojezd vozu se pohybuje lehce nad 600 kilometrů, při překonávání vzdáleností po dálnicích průměrnou rychlostí 110 km/h pak zhruba 560 kilometrů.
Jedenáct tisíc kilometrů ročně je ovšem scénář platný za zcela ideálních podmínek, kdy se panely koupou ve slunečních paprscích od rána do večera. Největší smysl tedy bude Lightyear 0 dávat ve vyloženě slunných zemích, jako je Španělsko nebo Portugalsko.
Ostatně sama automobilka tvrdí, že dobíjet by nemělo být potřeba až sedm měsíců v roce, ovšem za předpokladu, že vůz ujede jen pětatřicet kilometrů denně. Pokud však tento ideální scénář nabouráme zamračenou realitou, schopnosti vozu se začnou zhoršovat.
Například v Amsterdamu, hlavním městě Nizozemska, kde rozhodně slunce nepraží každý den, by kolektory měly získat za den energii na zhruba padesát kilometrů. Dobíjet by tak mělo být nutné přibližně každý druhý měsíc, což ovšem stále není vůbec špatná hodnota.