Tom Cruise je a není na TikToku. Falešné deepfake klipy se slavným hercem jsou až překvapivě přesvědčivé

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tom-cruise-tiktok-deepfake-1

Reprofoto: VFXChris Ume/YouTube

Toto není skutečný Tom Cruise

0Zobrazit komentáře

Tom Cruise je divný. Nejdříve se ukáže, že je vysoce postaveným členem ve scientologické církvi, pak se objeví bizarní vystoupení v talk show Ellen DeGeneres, teď na TikToku zneklidňujícím způsobem hraje golf. A tím teprve začíná – v dalším videu mluví o svém setkání s Michailem Gorbačovem, jinde zase kouzlí a manicky se u toho směje.

Nejdivnější na celé věci je ale fakt, že s natočením videí o golfu, ruském politikovi nebo magii neměl skutečný Tom Cruise vůbec nic společného. Přinejmenším ze začátku ani netušil, že nějaký účet @deeptomcruise na TikToku je. Jeho tvář si totiž velice přesvědčivým způsobem vypůjčil nadšenec do technologie deepfake, který natočil několik videí s imitátorem a podobu slavného herce doplnil až v postprodukci.

Výsledek je na první pohled opravdu velice přesvědčivý, takže ti méně pozorní si vůbec nevšimnou několika snímků s „gumovou tváří“ nebo mírných nesrovnalostí v hlase. Podobné nedostatky jsou pro stále velmi novou technologii typické, její kouzlo ale spočívá v relativní jednoduchosti, s jakou lze dnes vytvořit video takřka s kýmkoliv. I když zdaleka nejde o banální úkon, není potřeba stovek hodin práce nebo desítek animátorů.

tom-cruise-tiktok-deepfake-3

Reprofoto: VFXChris Ume/YouTube

Vlevo Miles Fisher, vpravo „Tom Cruise“

Náhled do fungování deepfake nabízí už jeho název, složenina „deep learning“ (hluboké učení) a „fake“ (podvrh). V základu je strojové učení, které detailně analyzuje vlastnosti „zdrojové“ i „cílové“ tváře na co největším množství videí a fotografií. Díky tomu pak dokáže identifikovat dostatek styčných bodů, aby tváře vyměnil.

Kvůli omezením vyplývajícím z dostupného výkonu, sofistikovanosti algoritmů či třeba i malých rozdílů v osvětlení ale vzniká mnoho nedokonalostí a efekt „uncanny valley“. Tímto termínem, do češtiny překládaným jako „tísnivé údolí“, se označuje závislost lidských emocí při vnímání robota s proměnlivou mírou antropomorfismu, tedy podobnosti s člověkem. Proto jsme při pohledu na videa na TikToku chvílemi zmatení z toho, co se s tváří Toma Cruise děje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jejich autor, belgický tvůrce digitálních efektů Chris Ume, zdůrazňuje, že vytvořit věrohodnou iluzi pomocí deepfake je pořád náročné. „Nejde to udělat prostým zmáčknutím tlačítka,“ zmiňuje magazínu The Verge. Ume proto spolupracoval se zkušeným imitátorem Milesem Fisherem, který je už tak Tomu Cruisovi dost podobný.

Každý ze čtyř krátkých klipů mu pak zabral týdny práce, když výsledky open-source algoritmu DeepFaceLab vylepšoval pomocí profesionálních grafických programů. Prostřednictvím počítačových efektů a digitální grafiky se tak snažil co nejlépe zakrýt chyby, jež po sobě nechal automatizovaný software.

https://www.youtube.com/watch?v=wq-kmFCrF5Q

Pod pokličku tiktokového projektu dává Ume nahlédnout na svém kanálu na YouTube. Na nekomentovaném videu zde ukazuje původní záběry s Fisherem, nahrazení jeho tváře černým oválem, analýzu tisíců fotografií Toma Cruise i samotnou výměnu. V neupravených klipech jsou okamžitě zřejmé nedokonalosti jako špatný ořez Cruisovy tváře nebo její deformace.

Přes takové limity rozhodně platí, že vytvářet uvěřitelné náhrady tváří je dnes jednodušší než kdy jindy. Na YouTube existuje bezpočet nanejvýš pár let starých příkladů, kdy se fanoušci pokoušejí dorovnat nebo vylepšit práci ve studiových filmech za stovky milionů dolarů. Svoje alternativní verze tak mají scény z Irčana, Tronu: Legacy nebo cameo slavné postavy v Mandalorianovi.

Infarm

Přečtěte si takéVertikální farmaření na vzestupu. Německý Infarm nabírá další miliardyVertikální pěstování plodin roste jako z roztoku. Německý Infarm nabírá další miliardy na proměnu zemědělství

Snad ještě častěji ale můžeme narazit na nahrazování herců jinými. Například si už nemusíme jen představovat, jak by v roli Indiany Jonese vypadal původně zvažovaný Tom Selleck i se svým ikonickým knírem. Elon Musk se zase objevil v kultovním sci-fi 2001: Vesmírná odysea nebo jako soupeř Jeffa Bezose ve Star Treku. Naposledy hrál deepfake zásadní roli v projektu DeepNostalgia, který umožňuje rozpohybovat tváře na starých fotografiích.

Technologie operující s možnou záměnou identity má však důsledky dalece přesahující zábavu. O nebezpečí spojených s deepfake se mluví už od doby, co poprvé pronikla do mainstreamu před několika lety. Nejčastěji se zmiňuje ovlivňování politiky nebo šíření falešných zpráv. Ve skutečnosti se ale její problematický aspekt objevuje nejvíce asi v pornografii.

jeff-elon

Foto: TheFakening/YouTube

Příslušník rasy Talosianů a kapitán Pike trochu jinak

Kromě sexuálního obsahu s celebritami, jehož autenticitu je snadné zavrhnout, lidé mnohdy vytvářejí pornografická videa se svými kolegy z práce nebo známými. Mimo zjevný cíl uspokojení vlastních fantazií může být samotný fakt jejich publikace označen jako určitý typ sexuálního útoku. Jednak mohou někteří takové klipy mylně považovat za skutečné záznamy, jednak je i s nedůvěryhodným nahrazením tváře spojeno ponižování, ať už záměrné, nebo ne.

Falešný Tom Cruise je naštěstí zcela neškodný a vede nanejvýš k zasmání nad jeho podivným chováním. Účet @deeptomcruise na TikToku si za pár dnů získal stovky tisíc sledujících a přes 10 milionů zhlédnutí. Chris Ume věří, že téměř nikdo nepochybuje o neautenticitě videí a obecně to nepovažuje za velké nebezpečí. „Je to jako Photoshop před dvaceti lety. Lidé nevěděli, co obnáší úpravy fotek, a teď existence podvrhů nikoho nepřekvapuje,“ říká.

Jack Dorsey se pouští do hudebního byznysu. Jeho Square za skoro 300 milionů koupil část služby Tidal rappera Jay-Z

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

dorsey_jay-z-3

Foto: TED/The Come Up Show/Flickr

Slavný rapper Jay-Z a Jack Dorsey

0Zobrazit komentáře

V roce 2015 s velkou slávou na pódium vystoupili Jay-Z, Beyoncé a několik dalších slavných hudebníků a ohlásili, že dohromady vlastní většinu Tidalu, streamovací služby zaměřené na vstřícnost umělcům. Dnes dominantní podíl ve firmě koupila za 297 milionů dolarů (přes 6,5 miliardy korun) platební společnost Square Jacka Dorseyho. Mise Tidalu se tím ale nemá nijak změnit. Dorsey zde naopak vidí příležitost, jak hledat způsoby pro lepší odměňování umělců za jejich práci.

Sám zakladatel Square to dnes oznámil na svém Twitteru. Dorseyho společnost nově bude většinovým majitelem Tidalu, za což zaplatila zmíněný obnos v kombinaci hotovosti a akcií. Podíl ve firmě si udrží jak Jay-Z, tak ostatní původní akcionáři z řad umělců, kteří budou dohromady druhou největší skupinou vlastnící Tidal. Známý americký rapper se zase stane členem rady Squaru a obě firmy tak mají poměrně úzce spolupracovat.

„V základu je jednoduchá myšlenka: nacházení nových cest, kterými mohou umělci podpořit příjmy ze své tvorby,“ napsal Dorsey. Se stejnou myšlenkou původně norskou streamovací službu koupila Jay-Zho holdingová společnost. Velká marketingová kampaň pak Tidal stavěla do pozice jediné firmy svého typu, kterou vlastní přímo hudebníci. Patří mezi ně známá jména jako Rihanna, Nicki Minaj, Jack White, Madonna, Chris Martin, členové Arcade Fire a nedávno rozpadlí Daft Punk.

tidal-web-app

Foto: Tidal

Webový přehrávač Tidalu

Kromě toho Tidal jako první větší platforma nabídl hudbu v bezztrátovém formátu. Od spuštění nabízí přehrávání ve standardní CD kvalitě, k čemuž postupně přechází i konkurence a nedávno plány na své hi-fi předplatné odhalilo i Spotify. Těm nejnáročnějším posluchačům Tidal dává možnost si vybraná alba pustit i ve formátu Tidal Masters, který obsahuje ještě daleko vyšší míru detailů.

Posledním z jakési hlavní trojice služby je fakt, že umělce platí výrazně lépe než konkurence. Například ve srovnání se Spotify je to téměř trojnásobek, oproti Apple Music je to asi o 40 procent více. V rozhovoru s magazínem Billboard Jay-Z v roce 2015 řekl: „Vydělají si umělci více? I když to pro nás nakonec znamená menší zisk? Rozhodně.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přesto má Tidal ve své šestileté historii několik kontroverzí. Kvůli snahám prezentovat svůj byznys plán s exkluzivními debuty alb známých hudebníků zveřejňoval zavádějící počty předplatitelů i přehrání. Podle nich pak hvězdným interpretům platil na úkor ostatních více, než měl. Naposledy loni se pak objevily zprávy, že je firma výrazně pozadu s platbami nahrávacím společnostem a držitelům práv na hudbu.

V současnosti Tidal podle všeho spíše stagnuje. V roce 2017 v něm za 200 milionů dolarů koupila třetinový podíl telekomunikační firma Sprint, čímž celkovou hodnotu firmy zvedla na téměř desetinásobek ceny, za kterou ji koupil Jay-Z. Přesto není považována za příliš významného hráče na trhu dominovaném Spotify a Apple Music. Spojení se Square (při zachování autonomie) by tak mohlo být důležitým krokem pro další rozvoj.

„Nové nápady se objevují v průsečících a my věříme, že ten mezi hudbou a ekonomikou je velmi zajímavý. Umožnit umělcům využít ekonomiku k jejich prospěchu je něco podobného, jako to Square udělal pro prodejce,“ vysvětluje na Twitteru Dorsey. Tidalu fandil už od jeho začátků a s jeho nyní už bývalým hlavním majitelem často diskutuje.

„S Jackem jsem mnohokrát mluvil o nekonečných možnostech Tidalu, což mě ještě více nadchlo pro jeho budoucnost,“ řekl Jay-Z. Obecná vize pro streamovací službu se u obou miliardářů shoduje s tím, že propojení se Square přiblíží její naplnění. Zakladatel Twitteru přitom mluví o nových posluchačských zkušenostech spojujících fanoušky s umělci, integraci prodeje merche a dalších zdrojích příjmů pro hudebníky.

michal-smida

Přečtěte si takéPřes Twisto loni protekly více než 3 miliardy. Černá čísla zatím odkládáPřes Twisto v roce 2020 protekly více než 3 miliardy. Černá čísla odkládá napřesrok a letos se chce vrátit k expanzi

V centru Tidalu má i do budoucna zůstat samotné streamování hudby, na jehož byznysové stránce je třeba zapracovat. Zároveň by si zde ale lidé jednou mohli pomocí služby Cash App snadno kupovat trička nebo vinyly svých oblíbených kapel. Jay-Z se spoluzakladatelem Twitteru se tak snaží přijít s novými vertikálami, které interpretům umožní podporovat a rozvíjet jejich kariéru.

Co se podpory umělců týče, o něco podobného se ostatně snaží i samotný Twitter. Ten před nedávnem ohlásil, že po vzoru Patreonu spouští nový model pro placené sledování uživatelů, a to prostřednictvím speciálního tlačítka Super Follow.