Trable v sektoru nákladní dopravy. Konec hlásí Volta Trucks i startup, který podporovali Bezos a Gates

Za koncem obou společností má stát krachující dodavatelé baterií do kamionů a celková recese v sektoru nákladní dopravy.

volta-trucks-zero4

Foto: Volta Trucks

Volta Zero, elektrická dodávka určená do městských ulic

0Zobrazit komentáře

Příchod elektromobility neznamenal jen rozčeření vod sektoru osobní dopravy. Řada společností začala zjišťovat, jak může proměnit i nákladní dopravu. Firmy jako Volvo Trucks, Mercedes či Tesla zahájily vývoj elektrických tahačů. Sektor však přilákal i řadu nových jmen, mezi které patří společnosti Volta či Convoy. Jejich velké ambice se však nenaplnily a obě ohlásily svůj konec.

Asi nejznámějším příkladem startupu, kterému se aktivity v sektoru nákladní dopravy nepovedly podle jeho představ, je společnost Nikola. Ta klamala investory propagačními videi s pojízdnými kamiony poháněnými vodíkem, které byly ve skutečnosti nefunkční prototypy pouštěné dolů z kopce.

Byť se Nikole podařilo alespoň částečně narovnat svou reputaci a přežít, jiné kamionové startupy tolik štěstí neměly. Mezi poslední značky, které svou snahu o revoluci v nákladní dopravě vzdaly, patří výrobce kompaktních kamionů Volta Trucks a také Convoy, který se pokoušel stát jakousi obdobou Uberu, ovšem v propojování řidičů kamionů a dopravců.

Před dvěma lety měla společnost Volta Trucks ambici dodat v letošním roce na pět tisíc kusů svých kompaktních nákladních vozidel poháněných elektřinou. Ta byla koncipována především pro zásobování podniků ve městech, kdy neměla mít problém ani v menších uličkách. Místo proplétání historickými centry však přišel bankrot.

volta-zero3

Foto: Volta Trucks

Nákladní elektrovůz Volta Zero měl nabídnout alternativu dopravy ve městech

Jedním z důvodů měl být konec společnosti Proterra, která měla být hlavním dodavatelem baterií do náklaďáků švédského startupu. Automobilka pak nebyla schopna vyprodukovat dostatečné množství vozidel, což vedlo k nedostatku kapitálu a vedení muselo tento měsíc celý podnik zavřít.

Toto rozhodnutí má dopad na zaměstnance hned v několika státech. Mimo Švédska firma operovala především ve Velké Británii a samotná výroba probíhala v Rakousku. Tamní továrna přitom měla mít podle původních plánů napilno. Startupu se podařilo získat objednávky na zhruba pět tisíc vozidel, ale dařilo se mu i v otázce oslovování investorů, od kterých v minulosti získal na 300 milionů eur (přibližně 7,4 miliardy korun).

Co se schopnosti získávat investory týče, velký úspěch měla i společnost Convoy. Ta dokonce dokázala oslovit taková jména, jako je Bill Gates či Jeff Bezos. Jenže ani v tomto případě plány nedopadly podle očekávání a společnost zničehonic rozeslala zaměstnancům e-maily s informací, že zítra již nemusí chodit do práce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důvodem úpadku společnosti, která se rozhodla stát digitálním prostředníkem mezi řidiči kamionů a dopravními podniky, má být současná recese v oblasti nákladní dopravy. Ta podle ředitele firmy Dana Lewise zapříčinila nezájem o odkup aktiv Convoye jinými subjekty.

Hodnota společnosti přitom byla ještě v dubnu loňského roku odhadována na 3,8 miliardy dolarů, tedy přibližně 93,5 miliardy korun. Mimo Gatese s Bezosem, pro kterého Lewis dříve pracoval coby manažer v Amazonu, dokázal startup oslovit i celou řadu dalších velkých investorských jmen. Ta zaujala myšlenka zaplňovat poloprázdné kamiony dalším zbožím, aby se logistika co nejvíce zefektivnila.

Firma založená v roce 2015 měla hledat nového majitele od srpna letošního roku. Mezi potenciálními zájemci měl být například obchodní řetězec Walmart, přepravní společnost Maersk či přímo Amazon.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Cybertruckem jsme si vykopali vlastní hrob, řekl Musk. Dodávky bláznivého pick-upu začnou v listopadu

Tesla po letech konečně stanovila finální datum zahájení prvních dodávek svého elektrického pick-upu Cybertruck. Zapište si 30. listopadu.

tesla-cybertruck-boxed2

Foto: Tesla

Cybertruck zaujme už svým nezvyklým designem

0Zobrazit komentáře

Prsty na jedné ruce by nestačily pro spočítání toho, kolikrát Tesla odsunula datum výroby a zahájení dodávek svého futuristického pick-upu Cybertruck. Jak se ovšem zdá, finální datum je skutečně tady. První majitelé vozu, který Elon Musk zařadil do kategorie věcí natolik speciálních, že je velmi těžké s nimi na trhu prorazit, se dočkají na konci listopadu.

Historie odkládání produkce a dodávek Cybertrucku je dlouhým a nezábavným čtením. Vystačíme si tak s informací, že novinka byla poprvé odhalena v roce 2019, přičemž výroba měla začít v roce 2021. Pak přišly odklady a po nich zase další odklady, a tak v druhé polovině roku 2023 nikdo z držitelů prvních rezervací pick-up stále nemá.

Tesla se však nyní konečně dostala do bodu, kdy by měla být schopna tuto situaci změnit a Cybertrucky začít dodávat. Tento dlouho očekávaný den byl stanoven na 30. listopadu, kdy by se měla v Gigafactory v americkém Texasu konat akce spojená s předáváním prvních Cybertrucků, jak Tesla oznámila na síti X (dříve Twitter). Mimo to by měla být oznámena také finální cena vozu, která byla původně stanovena na 39 900 dolarů, tedy zhruba 930 tisíc korun.

Rozhodně to však neznamená, že se od posledního listopadového dne začne z výrobní linky valit jeden Cybertruck za druhým. Sám Elon Musk přiznal, že náběh výroby pick-upu, který se vymyká všemu, na co jsme na trhu zvyklí, bude extrémně obtížný. Podnikatel dokonce během středečních rozhovorů nad výdělky společnosti doslova řekl, že si Tesla Cybertruckem vykopala vlastní hrob.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Cybertruck je jedním z těch speciálních produktů, které se objeví jen jednou za dlouhou dobu. A speciální produkty, které se objeví jednou za dlouhou dobu, je neuvěřitelně obtížné uvést na trh, aby dosáhly velkého objemu a byly prosperující,“ prohlásil Musk, který díky výrobním peklům, jež doprovázely začátky produkce Modelu 3, dobře ví, o čem mluví.

Tesla má v plánu vyrábět v budoucnu zhruba čtvrt milionu kusů Cybertrucku ročně. Toto tempo však nenastane dřív než po roce 2024. Rezervaci na Cybertruck by přitom měl držet zhruba milion zákazníků, což znamená, že čekací doba bude pro některé z nich v řádu let.

Je tedy otázkou, kolik držitelů rezervací bude ochotno dále čekat, nebo se raději porozhlédne u konkurence. Od doby, co Tesla představila Cybertruck coby první sériově vyráběný elektrický pick-up, začaly na trhu nabízet svou vlastní alternativu automobilky Rivian, Chevrolet, GMC či Ford. U posledního jmenovaného se konkrétně jedná o elektrickou verzi modelu F-150, tedy v Americe vůbec neprodávanějšího vozu.

Přesto se Cybertruck od těchto vozů přece jen liší. Na prvním místě je neotřelý design, slibovaná extrémní odolnost i samotná technologie Tesly, která má mezi elektromobily výsadní postavení. Zda Tesla ze svého šíleného projektu vytěží maximum, nebo ulehne do symbolického hrobu, který pro ni vykopal, ukáže následující rok.