Trápil ji ženský cyklus, až pro něj postavila stomilionovou aplikaci. Bára Kubínová s ní boduje v USA

Lively propojuje sledování cyklu s každodenní péčí o tělo i psychiku. V prosinci zaznamenalo milion uživatelek a na americkém trhu slaví úspěch.

Bára Kubínová, Lively

Foto: Archiv BK

Bára Kubínová, zakladatelka Lively

0Zobrazit komentáře

Menstruace přestává být tabu, což dokazuje i rostoucí počet nástrojů pro její sledování. Věděli jste ale, že aplikace, která se na americkém trhu stala v této oblasti druhou nejstahovanější, pochází z Česka? Stojí za ní Bára Kubínová, která bývala jednou z těch žen, které postihovala mimořádně bolestivá menstruace. Doktoři jí prý doporučovali jen antikoncepci nebo prášky na bolest, pomohl jí ale až princip cycle syncingu, který bere v potaz celý ženský cyklus. I proto se rozhodla v tomto vzdělávat i další ženy. „Nechtěla jsem jen další aplikaci na sledování menstruace. Chtěla jsem, aby byla užitečná každý den,“ vysvětluje Kubínová pro CzechCrunch. 

Aplikace, kterou pojmenovala Lively, tak vznikla z potřeby samotné zakladatelky. Kubínová chtěla své vlastní tělo lépe pochopit a najít řešení pro problémy, které ji dlouhodobě trápily. „Nikdy jsem nevěděla, jestli ve škole nebo v práci omdlím, nebo jestli budu během menstruace v pohodě,“ popisuje. Že nebyla sama, dokazuje fakt, že po jediném roce fungování se Lively dostalo na obrat čtyři miliony dolarů (97 milionů korun), do mobilu si ho stáhlo na milion uživatelek zejména v Americe a Kanadě a firma to všechno zvládla bez jediného investora.

Metoda cycle syncingu, na které stojí, je přitom zdánlivě jednoduchá – je totiž založená na přizpůsobování stravy i sportovních aktivit jednotlivým fázím menstruačního cyklu. Například v jeho polovině, během takzvané folikulární fáze, kdy stoupá hladina estrogenu a energie, je ideální čas na intenzivnější cvičení nebo náročnější pracovní úkoly. Naopak během luteální fáze, kdy hladina progesteronu podporuje regeneraci a klid, je vhodnější zařadit do svého pohybu třeba jógu nebo procházky a zaměřit se na výživnější jídla.  

Na co jaký čas nastal, upozorňuje své uživatelky právě Lively a pomáhá jim tak lépe a snadno porozumět vlastnímu tělu, a to nejen během menstruační fáze, ale i v ostatních dnech cyklu. Lively bylo spuštěno na podzim roku 2023 a zmíněný milion uživatelek překročilo na začátku letošního prosince.

strava-3

Přečtěte si takéCo jíst v různých fázích ženského cyklu?Při menstruaci pomůže železo, při ovulaci zase vláknina. Co jíst v různých fázích ženského cyklu?

Většina z nich využívá tu část aplikace, která je zdarma a nabízí základní přehled o fázích cyklu. Ženy, které si platí i předplatné, pak mají přístup k detailnímu a personalizovanému obsahu, který shrnuje rozsáhlé informace o cyklu na jednom místě. Využít tak mohou výčet potravin, které by měly v daný den preferovat, nebo graf zobrazující aktuální hladiny jejich hormonů. 

Kubínová to všechno záměrně míří na americké a potažmo globální uživatelky, její aplikace je i proto dostupná zatím pouze v angličtině a v USA její firma také sídlí. K tamnímu prostředí má osmadvacetiletá podnikatelka blízko a nijak se netají tím, že se inspirovala technologickou komunitou z okolí San Fransciska.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Americký trh byl připravený. Tamní lidé už jsou zvyklí platit za aplikace, předplatné je tam běžná věc. Navíc tam menstruace přestává být tabu a ženy chtějí vědět, jak funguje jejich tělo,“ vysvětluje Kubínová své důvody.

Ona sama přitom s technologiemi do té doby žádnou zkušenost neměla. V Dánsku vystudovala fashion marketing a následně v oblasti marketingu pracovala pro značky jako Dior nebo Celine. Říká ale, že nedokázala jít s davem. „Vždycky jsem věděla, že chci dělat něco svého, a zároveň mi spousta věcí, které jsem v tehdejších zaměstnáních dělala, nedávala smysl,“ popisuje. 

Impulz k podnikání jí dal i její partner Jiří Diblík, jeden ze zakladatelů aplikace VOS.health, která se zaměřuje na mentální zdraví uživatelů. „Díky Jirkovi jsem pochopila, že aplikace nejsou jen zdarma dostupné nástroje, ale že za nimi může být i silný byznys model. Kdybych se nedostala do prostředí technologií, asi bych dnes na téma ženského zdraví nebo cycle syncingu psala blog nebo knížku,“ přiznává s úsměvem.

lively

Foto: Archiv KB

Aplikace Lively nabízí každodenní přehled aktuální fáze cyklu

První verze Lively vznikla v průběhu dvou měsíců, během nichž Kubínová sama studovala jednotlivé fáze a vše s cyklem spojené. Vypuštěný model zahrnoval základní funkce – identifikaci fází cyklu, odhad zbývajících dnů do menstruace nebo jednoduché denní tipy, jak o sebe v daném období pečovat. „Neměla jsem žádné složité analýzy nebo strategie. Prostě jsem to udělala intuitivně a pustila ven. Nechtěla jsem strávit rok nebo dva vývojem, abych pak zjistila, že to nikoho nezajímá,“ vysvětluje Kubínová.

Na trh tak aplikace vstoupila bez jakékoliv marketingové strategie a šířit se začala organicky. „Na to, že jsem vystudovala marketing, byla moje strategie nulová,“ směje se Kubínová. Věří ale, že jí pomohla znalost cílové skupiny i správné načasování. „Aplikaci jsem dělala pro sebe a pro holky, které řeší stejné problémy. Kdybych s tím přišla před 10 nebo 15 lety, bylo by to daleko větší tabu,“ míní Kubínová. 

Nechtěla bych se dostat do bodu, že budu ve firmě muset být za každou cenu na nějaké pozici, aby to bránilo růstu aplikace.

Lively také ke vzdělávání se o ženském cyklu nabádá i muže. Nově totiž představila funkci Partner Syncing, která umožňuje partnerům vhled do aktuální fáze cyklu ženy, včetně denních symptomů nebo nálad. Nových rozšíření bude ale podle všeho mnohem víc.

„Uživatelky mi začaly psát, že chtějí používat Lively i během menopauzy. Pracujeme proto na sesterské aplikaci, která se tomuto tématu věnuje. Chci, abychom v této oblasti spolupracovali i s odborníky, protože to zatím ještě není moje oblast,“ vysvětluje Kubínová. 

Kromě menopauzy ale plánuje pokrýt i období těhotenství, včetně týdnů před ním a po něm. Lively tak bude mít mód trackování cyklu s možností přepnout do pregnancy mode, jakmile dotyčná otěhotní. „Chci, aby Lively byla aplikací číslo jedna v oblasti ženského zdraví a cyklu,“ netají se svými ambicemi Kubínová. 

Lively se rozjela bez jakékoliv podpory externích investorů. Kubínová do projektu vložila vlastní úspory a díky modelu předplatného, který fungoval už od spuštění první verze, se jí finance začaly obratem vracet. A ačkoliv externí investory nehledá ani teď, nevylučuje, že v budoucnu svůj přístup změní. „Chodí nám už sice nabídky na koupi nebo investici, ale myslím si, že by to byla škoda, že máme společně ještě velký potenciál,“ usmívá se zakladatelka.

Kubínová má zároveň jasno i o své další roli ve firmě, která má všehovšudy tři zaměstnance. „Pořád mám na starost marketingový obsah, komunikaci s uživatelkami a hledání nových možností,“ vysvětluje a dodává: „Nechtěla bych se ale dostat do bodu, že budu ve firmě muset být za každou cenu na nějaké pozici, aby to bránilo růstu aplikace.“

Během mateřské rozjely nevšední byznys. Na vrakovišti sbírají airbagy, vyrábí z nich trendy batohy

Dvě designérky z Brna se rozhodly, že spojí potřebné s užitečným – a tak z netradičního materiálu vyrábí doplňky, které mají vydržet opravdu dost.

Filip HouskaFilip Houska

airbobags-1Story

Foto: Airbō Bags

Markéta Šohajová a Pavla Podsedníková

3Zobrazit komentáře

Obrážely večírky v Brně, pak se střetávaly na pražském UMPRUM, kde obě studovaly design obuvi a oděvu. Dlouhé roky byly kamarádkami. Těmi jsou dodnes, akorát s tím rozdílem, že teď mají i společný byznys, který zaujme svým netradičním nápadem. Vyrábí totiž batohy a tašky z materiálu, který často stojí mezi životem a smrtí. A příští rok mají v plánu se točit v milionových položkách.

Říkají si Airbō Bags a od letošního jara prodávají doplňky, které vyrábí primárně z nevybuchlých airbagů z aut. „Já jsem se nejprve profilovala v dětském oblečení, Markéta Šohajová pracovala pro značky jako Tylak nebo Nehera – a je skvělým technologem, který má v malíčku celý proces výroby. A tak jsme naše zkušenosti po mateřské spojily,“ říká pro CzechCrunch spoluzakladatelka firmy Pavla Podsedníková.

Učarovaly jim vlastnosti airbagů, na které se kladou nesmírně vysoké požadavky. Ostatně rozhodují o tom nejcennějším – o životech lidí. Z principu jsou vysoce odolné, prakticky neproříznutelné a neponičí je ani vysoký žár. Často mají také zátěr, díky němuž jsou voděodolné. To dohromady tvoří ideální koktejl pro výrobu věcí, které se jen tak neponičí, naopak vydrží i velmi špatné zacházení.

Teoreticky to dávalo smysl. Jiná hra však začíná v momentě, kdy si musí nevystřelené airbagy – aby z nich mohly tvořit – zajistit do své dílny. Proto se designérky začaly obracet na vrakoviště. „Vyřezávají nám je přímo z aut a dodávají spolu s autopásy, my je potom z vrakovišť v pytlích svážíme, třídíme je, pereme, střiháme a tiskneme, poté se vezou do dílny na ušití,“ popisuje Podsedníková.

Na začátku psaly tipy, z jakých vozů by airbagy braly – a zpravidla šlo o japonská auta –, dnes se už dostaly do fáze, kdy dostávají materiály od různých značek. Ve výsledku to totiž nic nemění. I díky tomu mohou Airbō Bags zajistit, že každý zákazník dostane originální kus, který nikdy není do vizuálního detailu stejný jako jiný. A navíc ho mohou nosit s pocitem, že kvůli němu tolik netrpí planeta.

Nosíme je na denní bázi, testujeme s malými dětmi – a stále nás nepřestává udivovat, kolik toho vydrží.

„To je důležitý parametr našeho podnikání,“ objasňuje Markéta Šohajová. „Výroba je postavená na tom, že nevytváříme další materiál, ale naopak dáváme nový život materiálům, které by jinak znečistily životní prostředí. Snažíme se v procesu výroby řídit principy cirkulární ekonomiky a řešíme i to, v jakých obalech putuje zboží za zákazníky,“ dodává s tím, že nabízí i možnost, jak batoh nebo tašku za symbolickou cenu případně opravit.

Jen na nevybuchlých airbazích, respektive takzvanému nylonu 6-6, ale jejich produkty postavené nejsou. Například popruhy by se z nich dělaly jen těžko, stejně tak jako podšívky, aby bylo nošení co nejpohodlnější. Na provazy proto od externí firmy odebírají odřezky jachtařských lan, přičemž na vložky slouží balonovina z horkovzdušných balónů. „Zároveň klademe důraz na to, aby byly batohy a tašky co nejlehčí,“ doplňuje Šohajová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nejdelší proces je pak navrhování a vzorování pro výrobu. Tašky šijeme v dílně v Brně a každý krok výroby optimalizujeme, aby nedocházelo ke zbytečným cestám materiálů. Produkt navíc upravujeme tak, aby byl co nejjednodušší na produkci a tím pádem jsme snížili spotřebovanou energii i materiál na výrobu,“ shrnuje kroky procesu Podsedníková.

Vzhledem k tomu, že jsou produkty ve světlých barvách, kdy se záměrně nebarví a ponechávají si autentické odstíny, nabízí se otázka, zda se během četného používání neušpiní. „Nosíme je na denní bázi, testujeme s malými dětmi – a stále nás nepřestává udivovat, kolik toho vydrží,“ říká Podsedníková s tím, že nylon 6-6 obecně náchylný na ušpinění není. A pokud se na něm nějaké skvrny objeví, mají jít jednoduše setřít, případně na jemný režim vyprat.

I přes zajímavé vlastnosti jejich batohů a tašek a netradičnímu nápadu ale byznys nemůže fungovat, pokud se nedostane k lidem. A právě do většího rozšíření mají Airbō Bags šlápnou v příštím roce, kdy chtějí pracovat na hlubší spolupráci s firmami (a celkově B2B segmentu) a zkusit vstoupit na alespoň jeden zahraniční trh. Kvůli tomu budou překlápět svůj e-shop do anglického jazyka, aby byl univerzálnější.

Pokud vše vyjde podle plánu, v roce 2025 by chtěl startup dosáhnout alespoň třímilionových tržeb, tedy o zhruba dva miliony korun více než letos. „K tomu se chceme více věnovat i výzkumu. Ostatně jsme získaly evropský grant Up2Circ, díky němuž teď hledáme využití pro náš vlastní odpad. A ano, v procesu máme i dva nové batohy, které by se ven měly dostat právě v příštím roce,“ zakončuje Podsedníková.