Trh knih zajistil prodej literatury za stovky milionů, svou nabídku u něj mají i ostatní antikvariáty
Projekt Petra Sobotky staví na kontaktech mezi čtenáři, kteří si mezi sebou prodávají tituly, co už nechtějí. Prošlo jím už přes milion knih.
Kam s nimi? To je otázka, kterou si dřív nebo později položí asi každý milovník knih. Problému jejich skladování se logicky nevyhnou ani knihkupectví či antikvariáty. Služba Trh knih Petra Sobotky je však výjimkou. Jeho literární secondhand nemá ani jeden sklad, funguje totiž na prodeji z knihovny do knihovny jednotlivých čtenářů. Projekt za deset let své existence zprostředkoval prodej více než milionu knih v celkové hodnotě přes 226 milionů korun a využívají ho i ostatní obchody s knihami z druhé ruky.
Knihoven plných knih, které někdo jednou odložil a od té doby na ně padal prach, si podnikatel Petr Sobotka všiml už jako student ČVUT. V roce 2013 se proto rozhodl založit online antikvariát Trh knih a poskytnout tak čtenářům místo, kde si tituly budou moct prodávat mezi sebou. „Chtěl jsem odstranit informační asymetrii mezi majiteli knih a obchodníky a vnést do oboru cenovou transparenci,“ uvádí Sobotka důvody, které ho k tomu vedly. Proto je také dnes u každé knihy na webu Trhu knih například vidět každá cena, za kterou se kdy konkrétní titul prodal.
Za deset let fungování pomohl projekt uskutečnit přeprodej více než jednoho milionu knížek v celkové hodnotě přes 226 milionů korun. Podstatnou výhodou služby je podle jejího zakladatele především osobní rozměr. Knihy totiž putují přímo od člověka k člověku a podle Sobotky se tak tvoří komunita. Za dobu své existence služba zprostředkovala téměř sto tisíc osobních setkání, nejaktivnější uživatelka podle Sobotky předala 938 knih a mohla se při tom tak setkat s podobně smýšlejícími čtenáři.
Zájem o knihy z druhé ruky podle Sobotky výrazně stoupl, když začala pandemie koronaviru. Jeho služba tak v roce 2020 vyrostla o 96 procent oproti roku před tím. Pozitivní trend se antikvariátu nakonec podařilo udržet i vloni. „Asi jako všichni v e-commerce jsme zaznamenali na konci února 2022 a v první polovině března velký propad tržeb v souvislosti s válkou na Ukrajině, s postupem času se to ale normalizovalo,“ říká CzechCrunchi Sobotka.