Knihovrátek se točí v dobrém tempu. Martinus od čtenářů za rok vykoupil přes čtvrt milionu knih

Knihy z druhé ruky táhnou. Dokládá to i rostoucí počet těch, které našly nové majitele díky službě od knihkupectví Martinus.

Jiří BlatnýJiří Blatný

martinus-1

Foto: Martinus

Michal Meško, spoluzakladatel a šéf knihkupectví Martinus

I když dnes stále více lidí čte své oblíbené tituly v elektronické podobě, někdo pořád raději knihu prolistuje a nasaje vůni papíru. S tím se ale pojí noční můra každého knihomila – nedostatek místa v knihovně nebo na poličce. Že mnoho zákazníků přestává fyzické tituly kupovat, protože je už doma nemá kam dávat, toho si před nějakým časem všimli i v Martinusu, jednom z největších online knihkupectví na česko-slovenském trhu. Přes službu Knihovrátek za rok jejího fungování od čtenářů vykoupili přes čtvrt milionu knih.

Službu spustili v Česku a na Slovensku v říjnu 2021. Velké části z více než 250 tisíc přečtených titulů se přitom podle ředitele Martinus.cz Michala Meška daří najít nové čtenáře a tempo výkupů roste. „Obrovskou radost nám dělá i to, že podstatná část vykupovaných i prodávaných knih je už běžně vyprodaných,“ vysvětluje Meško.

Knihovrátek umožňuje zákazníkům jednoduše nabídnout knihy k odkoupení ostatním čtenářům. Tituly, které majitelé pošlou dál, Martinus rovnou nabízí k prodeji na svém webu.

Služba tedy spoléhá na princip podobný antikvariátu, liší se od něj však tím, že vykupuje pouze relativně nové tituly, knihy tak stále vypadají jako právě vytištěné. Srovnatelným způsobem fungují i projekty jako Reknihy nebo třeba Knihobot, který na začátku letošního roku opanoval soutěž nejlepších e-shopů od Heureky.

„Knihobota i Reknihy sledujeme i proto, že jsou pro nás často inspirací v tom, jak agilně a dobře své služby vyvíjejí. Náš přístup je však trochu jiný – pořád jsme především plnohodnotné knihkupectví, které čtenářům nabízí nové knihy. Nyní tuto možnost jen rozšiřujeme, náš byznys na tom ani zdaleka nestojí a stát nebude,“ vysvětlil při spuštění služby Meško. Dodal, že oproti zmíněným službám má Knihovrátek jednu výhodu – poukázku na další nákup knih posílá ihned po obdržení přečteného titulu, nikoliv s časovou prodlevou po prodání.

Jak už bylo řečeno, firma službu spustila loni v říjnu, s myšlenkou si ale pohrávala už předtím. „Přečtené knihy jsme v Martinusu začali prodávat už v roce 2005 na slovenském webu, později jsme ale službu při spuštění nových internetových stránek pozastavili. Znovu jsme ji začali testovat v roce 2019 i v našich slovenských knihkupectvích, postupně i na webu v testovací verzi, přičemž naplno jsme ji oficiálně spustili v říjnu 2021,“ říká Meško.

Dosavadní zájem je podle něj pro firmu každopádně příjemným překvapením a ukazuje, že směr, kterým se jeho knihkupectví vydalo, je správný.